Gå til innhold

Barne-babyer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg leser rundt på trådene her, så er det mange som nevner matpakker/frokost/kveldsmat og som tydeligvis smører maten for store barn. Hvorfor gjør dere det?

Jeg er en "gammel" forelder. 49 år og mine to yngste er 10 og 12, mens de to eldste er 20 og 22 og utflyttet. Det har aldri falt meg inn at jeg skal smøre maten for dem. De har smurt sin egen frokost og kvelds fra de var tre år, og matpakken fra de dagen de trengte den. De har også hatt vekkerklokker og stått opp selv fra de sluttet å våkne av seg selv i grålysningen.

Hvorfor lager dere ekstra stress og mas for dere selv?

Anonymkode: 52096...a7f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi jeg ser på det som min oppgave å ta meg av dem og ikke bare sette dem til verden. Jeg smører også matpakke til min 51 år gamle mann. 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smører matpakke til mine på 7. 9 og 11 selv om de kunne gjort det selv. Jeg gjør det fordi det er hyggelig, det gleder meg og de setter pris på det, rett og slett. Det er ikke ekstra stress for meg og jeg er overhodet ikke bekymret for at de blir uselvstendige heller. :) 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heisenberg skrev:

Fordi jeg ser på det som min oppgave å ta meg av dem og ikke bare sette dem til verden. Jeg smører også matpakke til min 51 år gamle mann. 

Hva med din oppgave som forelder? Å lære dem mestring, følelsen av å være til nytte og å klare ting selv?
Barna må få lov å gå opp til neste nivå i utviklingen. De klarer fint å smøre maten selv når de er tre, og matpakke når de trenger det. Jada, det blir ekstra søl i begynnelsen, men de lærer.
Mange av dagens barn kan ikke engang kle på seg ytterklærne selv når de begynner på skolen - det er hårreisende at man gjør dem slike bjørnetjenester.

Anonymkode: 52096...a7f

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med din oppgave som forelder? Å lære dem mestring, følelsen av å være til nytte og å klare ting selv?
Barna må få lov å gå opp til neste nivå i utviklingen. De klarer fint å smøre maten selv når de er tre, og matpakke når de trenger det. Jada, det blir ekstra søl i begynnelsen, men de lærer.
Mange av dagens barn kan ikke engang kle på seg ytterklærne selv når de begynner på skolen - det er hårreisende at man gjør dem slike bjørnetjenester.

Anonymkode: 52096...a7f

Selvsagt lærer jeg dem mestring.  Når vi spiser frokost sammen, middag og kveldsmat forsøker de å smøre selv. De får forsøke å kle på seg selv osv. 
Jeg har ingen tro på at mange av dagens barn ikke klarer å kle på seg ytterklæren selv. De fleste barn går i barnehage og der ( i tillegg til hjemme) lærer de å kle på seg selv og smøre på brødskiva selv. Du oppkonstruerer problemer. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Heisenberg skrev:

Fordi jeg ser på det som min oppgave å ta meg av dem og ikke bare sette dem til verden. Jeg smører også matpakke til min 51 år gamle mann. 

Så fordi at jeg ikke smører matpakke til mine barn på 10, 13 og 16 år, så tar jeg meg ikke av dem? Jeg har bare satt de til verden?

Anonymkode: f19cb...9c4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Heisenberg skrev:

Selvsagt lærer jeg dem mestring.  Når vi spiser frokost sammen, middag og kveldsmat forsøker de å smøre selv. De får forsøke å kle på seg selv osv. 
Jeg har ingen tro på at mange av dagens barn ikke klarer å kle på seg ytterklæren selv. De fleste barn går i barnehage og der ( i tillegg til hjemme) lærer de å kle på seg selv og smøre på brødskiva selv. Du oppkonstruerer problemer. 

Du skal være klar over at ting man ikke har fått inn som en vane og en selvfølgelighet som barn ofte blir noe dritt å venne seg til som voksen. Jeg kan utmerket godt alt av husarbeid, men jeg hater å måtte gjøre de tingene jeg ikke fikk inn som en vane som barn.

Anonymkode: c2100...143

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal være klar over at ting man ikke har fått inn som en vane og en selvfølgelighet som barn ofte blir noe dritt å venne seg til som voksen. Jeg kan utmerket godt alt av husarbeid, men jeg hater å måtte gjøre de tingene jeg ikke fikk inn som en vane som barn.

Anonymkode: c2100...143

Jeg misliker å gjøre mange av tingene jeg fikk inn som en vane som barn, nå som vi skal nevne anekdoter.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liksomproblem. Jeg har barn mellom 12 og 20, det er ingen av dem som ikke er i stand til å smøre seg en brødskive. Alle kuler på seg selv, holder orden på rommene sine og bidrar i felleshusarbeid med det jeg ber om. De eldste vasker sine egne klær og de drar til og fra aktiviteter på egenhånd. Den eldste har flyttet i kollektiv der alt går utmerket, både med matlaging og husarbeid.

Jeg har smurt matpakker i alle år. Og ikke bare det, jeg har også hentet store tenåringer etter trening når de har spilt utendørs om vinteren og er våte og kalde. Når du vet at ferdigheten ligger der i bunnen og de kan selv, skal du være bra problemfokusert hvis det er et problem å være litt hyggelig mot din egen familie.

Anonymkode: 41e73...1a3

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal være klar over at ting man ikke har fått inn som en vane og en selvfølgelighet som barn ofte blir noe dritt å venne seg til som voksen. Jeg kan utmerket godt alt av husarbeid, men jeg hater å måtte gjøre de tingene jeg ikke fikk inn som en vane som barn.

Anonymkode: c2100...143

Her generaliserer du. Selv fikk jeg alltid med matpakke av min mor helt til jeg flyttet hjemmefra. Jeg er vel av de få som fortsatt ser det som en selvfølge å smøre matpakke til lunch og når vi skal på tur. Man må som foreldre ikke glemme effekten av å være godt forbilde. Og som noen andre sa her: Nesten alle barn selvstendiggjøres ved at de begynner tidlig i bhg. 

Anonymkode: 64452...11e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal være klar over at ting man ikke har fått inn som en vane og en selvfølgelighet som barn ofte blir noe dritt å venne seg til som voksen. Jeg kan utmerket godt alt av husarbeid, men jeg hater å måtte gjøre de tingene jeg ikke fikk inn som en vane som barn.

Anonymkode: c2100...143

Pappa smurte matpakka mi ut vgs. Jeg synes det er helt topp å lage matpakke til min 2 åring. Jammen har jeg lært mestring gjennom oppveksten og. Hele veien. Men akkurat matpakke lage pappa når han lagde sin egen. 

Anonymkode: add5e...086

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna synes det er hyggelig med en matpakke 🥪 ifra mamma. :) å la en 3 åring smure matpakken er uaktuelt.

Man vet jo aldri om barnet har tatt med seg nok mat 😂 tenk om ungen bare tar med seg en liten brødskive med smuler, fordi han ikke var så sulten om morgen. 

Som mor må man bare ta ansvar. :) ihvertfall når barnet er så liten.

Det er en glede. 

Anonymkode: 2f3e0...e39

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tråder er en fryd å lese. Ingen tar hovedbudskapet, de bare krenkes. Og legger ansvaret på barneoppdragelse på barnehagen.

Anonymkode: b3d1c...06d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg leser rundt på trådene her, så er det mange som nevner matpakker/frokost/kveldsmat og som tydeligvis smører maten for store barn. Hvorfor gjør dere det?

Jeg er en "gammel" forelder. 49 år og mine to yngste er 10 og 12, mens de to eldste er 20 og 22 og utflyttet. Det har aldri falt meg inn at jeg skal smøre maten for dem. De har smurt sin egen frokost og kvelds fra de var tre år, og matpakken fra de dagen de trengte den. De har også hatt vekkerklokker og stått opp selv fra de sluttet å våkne av seg selv i grålysningen.

Hvorfor lager dere ekstra stress og mas for dere selv?

Anonymkode: 52096...a7f

Flinke mora... sånn da fikk du høre det. Fornøyd? Da kan vi alle sammen starte dagen vår som vanlig... 😀👍

Anonymkode: 0e5e9...b40

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike tråder er en fryd å lese. Ingen tar hovedbudskapet, de bare krenkes. Og legger ansvaret på barneoppdragelse på barnehagen.

Anonymkode: b3d1c...06d

Hovedbudskapet til TS var vel at man gjør barna uselvstendige ved å smøre matpakke til dem? Jeg finnes ikke krenket, men uenig, det er jeg. Jeg synes det er viktig at barna lærer å mestre ting selv, men klarer virkelig ikke å se at dette slaget står akkurat ved matpakka.

Anonymkode: 41e73...1a3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike tråder er en fryd å lese. Ingen tar hovedbudskapet, de bare krenkes. Og legger ansvaret på barneoppdragelse på barnehagen.

Anonymkode: b3d1c...06d

Mestring? Matpakkesmøring er ikke eneste måte å oppnå mestringsfølelse på da. Hvis det med mat er viktig for mestringsfølelse, så kan jeg legge til at vår 2 åring hjelper til å lage middag hver dag. 

Anonymkode: add5e...086

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har to jenter på 16 og 22, og har for det meste alltid smurt matpakker til de uten at de har blitt uselvstendige av den grunn. Det er jo ikke det at de ikke evner å smøre selv, men jeg synes det er koselig å gjøre det for de. I tillegg så vet jeg at trøtte unger og ungdommer fort kan bortprioritere matpakken om morgenen, og jeg synes det er viktig at de har med seg mat og drikke sånn at de har påfyll til å fungere optimalt en hel skoledag. Dessuten synes jeg det er koselig. Jeg fikk aldri påsmurt matpakke av mine foreldre, og jeg valgte som oftest å droppe matpakke og heller være sulten på skolen. Var ikke det at jeg var uselvstendig, jeg gadd bare ikke smøre meg matpakke. 

Eldste flyttet hjemmefra for å studere for flere år siden, og hun ordner matpakken sin selv. Yngstejenta sørger også for egen matpakke hvis jeg ikke er hjemme. Så de kan det jo. 

På samme måte så synes jeg det er koselig å f.eks lage toast til kveldsmat til de, som en hyggelig gest og ikke av plikt. Eldstejenta er ikke ofte hjemme lengre, men det hender at hun tar seg en tur av og til. Hun forventer aldri at jeg lager noe ekstra mat til henne, men hun setter stor pris på hvis jeg spør henne om jeg skal lage toast eller omelett til kveldsmat. Eller jeg baker rundstykker og steker egg og bacon til frokost. Eller vafler til lørdagskos. Jeg blir alltid så innmari glad når hun har tid til å komme hjem en tur, og jeg liker å vise at jeg setter pris på at hun kommer hjem ved å diske opp litt ekstra. 

Av og til ordner jeg matpakke til mannen min også; f,eks hvis han har forsovet seg og har dårlig tid. Da fikser jeg frokost og matpakke til han mens han er i dusjen.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vekker min 9-åring med å legge meg ned i senga hans og stryke ham over håret og snakke litt om hvordan han har sovet hver eneste ukedag (i helger og ferier står han opp før meg), og synes det er koselig. Det tar maks 2-5 minutter. Etterpå lager jeg matpakken hans mens han kler på seg, og så spiser vi frokost samlet ved bordet hele familien. At jeg lager matpakke handler egentlig kun om at jeg ønsker å være mest mulig tidseffektiv om morgenen, så når jeg har "dødtid" i form av å vente på resten av familien, kan jeg jo bruke den fornuftig. Jeg lager til meg selv og mannen også. Hvis mannen min står opp først, er det han som fikser til alle (vi har bare ett bad, så alle kan ikke stå opp samtidig). 

Anonymkode: 59685...7bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma smurte matpakka mi til jeg var ferdig på videregående.

Det har gått meg vel senere i livet likevel. Jeg er selvstendig og oppegående. 😄

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har de smurt matpakker selv siden 1. klasse. Men det betyr ikke at jeg har sittet i et annet rom med kaffe og telefon og ikke fulgt med og hjulpet dem (selv om det kan virke som om enkelte her tror det...). Jeg har vært til stede ved bordet, hjulpet med å skjære «vanskelige» grønnsaker, pratet om hva og hvor mye de bør ha i matpakken (ikke sulten til frokost, da tar man med en ekstra skive osv). For meg har frokost/matpakkesmøring vært en veldig god anledning til å lære barna om sunt kosthold. 
 

 

Anonymkode: 198a9...207

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...