Gå til innhold

ME og matlyst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter at jeg fikk ME, har matlysten min blitt snudd på hodet. Jeg har fortsatt matlyst, men bare tanken på en spesifikk type mat gjør meg kvalm. Det er bare noen få ting jeg faktisk orker å putte i meg, og som jeg faktisk føler at jeg har lyst på. Alt det jeg elsket før; fisk, kaffe, havregryn, brus, kylling osv. får meg til å ville kaste opp. Nå går det mer i brød, youghurt og frukt. Noen ME-syke som kjenner seg igjen, eller er det bare meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Isabella99 skrev:

Etter at jeg fikk ME, har matlysten min blitt snudd på hodet. Jeg har fortsatt matlyst, men bare tanken på en spesifikk type mat gjør meg kvalm. Det er bare noen få ting jeg faktisk orker å putte i meg, og som jeg faktisk føler at jeg har lyst på. Alt det jeg elsket før; fisk, kaffe, havregryn, brus, kylling osv. får meg til å ville kaste opp. Nå går det mer i brød, youghurt og frukt. Noen ME-syke som kjenner seg igjen, eller er det bare meg?

Har alltid drukket et par kopper kaffe på formiddagen. Men da jeg ble syk klarte jeg det ikke mer. På gode dager kan jeg nyte en kopp kaffe. Største forskjellen for meg er at jeg bare har lyst på salt mat hele tiden. Søtsaker frister ikke like mye lengre. 

Egentlig ikke tenkt så mye over dette. Men det er jo ganske merkelig :) Men matlysten har jo også blitt dårligere.. Får du i deg nok?

Anonymkode: 1e2bb...0b5

• Liker 1
Skrevet

Har ME og samme opplevelsen her, jo bedre form jo mer lyst på variert god mat. Jo mer dårligere form jo mindre lyst på mat, fortere kvalm av mat/tanken på måltider. 

Anonymkode: 6349c...f19

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har alltid drukket et par kopper kaffe på formiddagen. Men da jeg ble syk klarte jeg det ikke mer. På gode dager kan jeg nyte en kopp kaffe. Største forskjellen for meg er at jeg bare har lyst på salt mat hele tiden. Søtsaker frister ikke like mye lengre. 

Egentlig ikke tenkt så mye over dette. Men det er jo ganske merkelig :) Men matlysten har jo også blitt dårligere.. Får du i deg nok?

Anonymkode: 1e2bb...0b5

Ja, tror det. Etter jeg ble syk, så har aktivitetsnivået mitt vært lavt og har derfor ikke det største energibehovet. Jeg synes bare det er så merkelig at matlysten bare kan forandres så ekstremt helt plutselig...Jeg har heller lyst på søtsaker fremfor salt mat, så da er vi ulike! :) 

• Liker 1
Skrevet

Følger en ME-kanal på snap, 90% av de er overvektige.. så mange spiser tydeligvis mer enn nødvendig. ikke bra i det hele tatt, å det går utover helsa... noe de fleste mest sannsynlig får beskjed om av legen men ikke gjør noe med.

Er selv revmatiker på sterke medisiner og mister matlysten når jeg er dårlig. Er ikke i nærheten av overvektig. 

Anonymkode: 4284b...868

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Følger en ME-kanal på snap, 90% av de er overvektige.. så mange spiser tydeligvis mer enn nødvendig. ikke bra i det hele tatt, å det går utover helsa... noe de fleste mest sannsynlig får beskjed om av legen men ikke gjør noe med.

Er selv revmatiker på sterke medisiner og mister matlysten når jeg er dårlig. Er ikke i nærheten av overvektig. 

Mange med ME legger på seg fordi man blir veldig inaktiv pga sykdommen, en annen ting er at man ikke bare mistet matlyst, men man kan også oppleve såkalt «ulvehunger» en slags falsk sulthetsfølelse fordi ME gjerne gir en fordøyelse som ikke fungerer. Dette i kombinasjon gjør jo at man lett legger på seg.  

Anonymkode: c0626...128

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så alle må ha det som deg om de er syke nok? Er revmatiker selv og kjenner meg igjen i det de med ME her sier. Bare visse matgreier jeg orker. Men kan overspise og feilspise. Nettopp pga at en del mat byr meg i mot. I tillegg til å da være helt utafor pga fatique og smerter så blir jeg overvektig. Ikke alle revmatikere blir tynne i dårlige perioder. 

Anonymkode: 90a2f...b14

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ME og kjenner flere med det (blitt kjent pga sykdommen). Vi varierer fra svært tynne/undervektig til litt lubben. Ingen av de jeg kjenner med ME er overvektige faktisk. Så selv om du har sett noen med ME som er overvektig betyr det ikke at mange er det. 

Anonymkode: 43c54...14d

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Følger en ME-kanal på snap

Hva heter kanalen? :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...