Yuumi Skrevet 18. februar 2020 #1 Skrevet 18. februar 2020 Hei, Jeg har akkurat fått meg en liten pusekatt ❤️ Han er kjempesosial, og er naken så han må være innekatt. Akkurat nå er jeg uten jobb, så jeg kan være sammen med han hele dagen, men jeg ønsker jo en jobb etterhvert. Etter å ha vært sammen han ett par dager og lest mye om rasen så har jeg skjønt at de fort kan bli ensomme og deprimerte. Dette er ikke noe jeg ønsker for den nye gutten min. Derfor har jeg tenkt at jeg kan prøve å finne ut litt om hva som kreves dersom jeg får en pus til. Det jeg i hovedsak lurer på nå er om jeg helst burde ha en katt av samme type (aka innekatt eller tilogmed samme rase?) eller om jeg kan få en kattunge som også egentlig kunne vært ute, men holde den inne sammen med den andre? Er redd det ville vært dyreplageri? Har jeg noe hastverk i forhold til at det kanskje er bedre å få en venn når du er kattunge/ungkatt? Eller går det greit å vente? Kanskje noe annet dere vil nevne som jeg burde tenke på? Takk for svar :0) Hilsen nyforelsket katte-eier
moonflower__ Skrevet 18. februar 2020 #2 Skrevet 18. februar 2020 Innekatter bør være to Det finnes selvfølgelig unntak, men de aller fleste trives mye bedre når de har noen å leke med. Selv om du er hjemme hele dagen, så vil det være positivt om du skaffer en til. De leker annerledes med hverandre enn med et menneske, og vil ikke få samme utbytte ved å leke med deg som de vil få ved å leke med hverandre. Hør med oppdretteren hva slags katt som passer med nakenkatten. Regner med det er en Sphynx eller Peterbald eller noe i den dur. Du kan sikkert velge en annen type katt, trenger nok ikke å være samme rase med mindre det er det du selv har lyst på. Du kan godt gå for en huskattunge. Alle katter kan trives som innekatter, men man må vite hva man gjør og ha fokus på mental og fysisk stimuli. Å være to katter sammen hjelper mye på det fysiske Det er også enklere når katten ikke er vant til å være ute i utgangspunktet, og ingen kattunger skal være ute det første året pluss/minus uansett, så det vil gå helt fint. 7
MortenMinstelønn Skrevet 18. februar 2020 #3 Skrevet 18. februar 2020 2 timer siden, Yuumi skrev: Han er kjempesosial, og er naken Selvfølgelig tatt litt ut av kontekst, men dette ender som regel med advokatutgifter. 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #4 Skrevet 18. februar 2020 Devon Rex og Orientalere liker å ligge i haug Anonymkode: 5ba41...734
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #5 Skrevet 20. februar 2020 On 2/18/2020 at 5:41 PM, MortenMinstelønn said: Selvfølgelig tatt litt ut av kontekst, men dette ender som regel med advokatutgifter. Hahahaha det kan fort blir stygt ja🤣🤣 PS. liker godt Totti bildet ditt Anonymkode: 8cec5...fdd 1
Tvist Skrevet 20. februar 2020 #6 Skrevet 20. februar 2020 Ville hørt med dyrebeskyttelsen om de har en som kan passe. Innimellom har de katter som er døve, blinde eller annet som ikke skal gå ut. 3
Kjetil E Skrevet 20. februar 2020 #7 Skrevet 20. februar 2020 På 19.2.2020 den 0.42, AnonymBruker skrev: Devon Rex og Orientalere liker å ligge i haug Anonymkode: 5ba41...734 Vil tro dette er en Spynx. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #8 Skrevet 20. februar 2020 1 hour ago, Tvist said: Ville hørt med dyrebeskyttelsen om de har en som kan passe. Innimellom har de katter som er døve, blinde eller annet som ikke skal gå ut. De har også helt vanlige katter som er vant til å være innekatter og kattunger som aldri har vært ute. Anonymkode: be36d...0f7 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #9 Skrevet 21. februar 2020 21 timer siden, Kjetil E skrev: Vil tro dette er en Spynx. Ja, men om hun vil ha en annen rase er dette sosiale raser som setter pris på andre katter. Venninne endte opp med tre katter da ingen av dem egentlig har noe glede og utbytte av hverandre. Anonymkode: 5ba41...734 1
Kjetil E Skrevet 21. februar 2020 #10 Skrevet 21. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, men om hun vil ha en annen rase er dette sosiale raser som setter pris på andre katter. Venninne endte opp med tre katter da ingen av dem egentlig har noe glede og utbytte av hverandre. Anonymkode: 5ba41...734 Ah da skjønner jeg hva du mente, bare en liten missforståelse fra min side.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #11 Skrevet 5. mars 2020 Skaffer du en katt til nå mens begge er kattunger kommer de mest sannsynlig til å ha glede av hverandre hele livet. Sørg for at de får være litt ute i bånd/innhegning e.l. Alle katteraser kan være innekatter, det krever bare mye av deg som eier å gi de et innholdsrikt liv med mye kos og lek. Når du skal velge en katt til, ta hensyn til aktivitetsnivå for å unngå konflikter senere - ville derfor unngått huskatt da du ikke kan forutsi hvordan den mest sannsynlig blir. Anonymkode: f1c92...7ef 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #12 Skrevet 5. mars 2020 De aller fleste av de frivillige organisasjonene (unntak finnes) krever i praksis at du har utemuligheter og at kattungen får være en inne-/ute-/inne katt. Det er faktisk en av grunnene til at flere og flere av dem som bor i byene og i områder med mye trafikk kjøper seg rasekatt. Du kan jo allikevel ta kontakt med de frivillige organisasjonene i din nærhet for å undersøke litt. Kanskje en av dem har en ung katt som kan passe som kompis for kattungen din. - hvis ikke, så ville jeg grav litt i lommeboken og tatt kontakt med en god oppretter som har kattunger Anonymkode: 63a99...ed8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #13 Skrevet 5. mars 2020 On 2/18/2020 at 3:14 PM, Yuumi said: Dette er ikke noe jeg ønsker for den nye gutten min. Gutten din? Det er en katten din, ikke barnet ditt. Anonymkode: bfc7c...782
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #15 Skrevet 5. mars 2020 Jeg ville aldri skaffet meg et dyr som "må" holdes inne...! Jeg mener dette er dyreplageri! Ville du selv godtatt å å leve i en liten leilighet og aldri oppleve noe utenfor "leilighetens fire vegger"? Anonymkode: d7038...33b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #16 Skrevet 5. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville aldri skaffet meg et dyr som "må" holdes inne...! Jeg mener dette er dyreplageri! Ville du selv godtatt å å leve i en liten leilighet og aldri oppleve noe utenfor "leilighetens fire vegger"? Anonymkode: d7038...33b Hvor står det at TS bor i en liten leilighet? Du så at katten er en katt uten pels, og at det er derfor den er en innekatt? Hadde du noen gode tips om kamerat til TS og katten, eller føle du bare at du måtte opp på såpekassen for å fortelle hele verden at du synes innekatt er dyreplageri? Har du hørt om luftegård? Om sikret terrasse eller sikret balkong? Anonymkode: 63a99...ed8 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #17 Skrevet 5. mars 2020 På 18.2.2020 den 15.14, Yuumi skrev: Hei, Jeg har akkurat fått meg en liten pusekatt ❤️ Han er kjempesosial, og er naken så han må være innekatt. Akkurat nå er jeg uten jobb, så jeg kan være sammen med han hele dagen, men jeg ønsker jo en jobb etterhvert. Etter å ha vært sammen han ett par dager og lest mye om rasen så har jeg skjønt at de fort kan bli ensomme og deprimerte. Dette er ikke noe jeg ønsker for den nye gutten min. Derfor har jeg tenkt at jeg kan prøve å finne ut litt om hva som kreves dersom jeg får en pus til. Det jeg i hovedsak lurer på nå er om jeg helst burde ha en katt av samme type (aka innekatt eller tilogmed samme rase?) eller om jeg kan få en kattunge som også egentlig kunne vært ute, men holde den inne sammen med den andre? Er redd det ville vært dyreplageri? Har jeg noe hastverk i forhold til at det kanskje er bedre å få en venn når du er kattunge/ungkatt? Eller går det greit å vente? Kanskje noe annet dere vil nevne som jeg burde tenke på? Takk for svar :0) Hilsen nyforelsket katte-eier Ikke skaff en katt som egentlig skal være utekatt. Synes du bør skaffe en av samme rase så de kan vokse opp sammen, og da trives de vel inne også Anonymkode: 39604...0aa
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #18 Skrevet 5. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor står det at TS bor i en liten leilighet? Du så at katten er en katt uten pels, og at det er derfor den er en innekatt? Hadde du noen gode tips om kamerat til TS og katten, eller føle du bare at du måtte opp på såpekassen for å fortelle hele verden at du synes innekatt er dyreplageri? Har du hørt om luftegård? Om sikret terrasse eller sikret balkong? Anonymkode: 63a99...ed8 Vel, om den katten kommer fra dyrebeskyttelsen som en katt som var uten hjem så er det en ting, men det aner meg at det ikke er tilfellet. Og dermed har TS skaffet seg en naken-katt med vilje, og "fordi den er naken" skal den altså holdes inne. Det er selvsagt en antagelse at TS bor i leilighet, men de aller fleste med innekatt gjør akkurat det. Og sikret balkong og terrasse, er det så mye bedre liksom? Frihetsberøvelse er det uansett. Anonymkode: d7038...33b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #19 Skrevet 5. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, om den katten kommer fra dyrebeskyttelsen som en katt som var uten hjem så er det en ting, men det aner meg at det ikke er tilfellet. Og dermed har TS skaffet seg en naken-katt med vilje, og "fordi den er naken" skal den altså holdes inne. Det er selvsagt en antagelse at TS bor i leilighet, men de aller fleste med innekatt gjør akkurat det. Og sikret balkong og terrasse, er det så mye bedre liksom? Frihetsberøvelse er det uansett. Anonymkode: d7038...33b Ja vel. Da vet vi hvor vi har deg, og at du mener alle oppdrettere driver uforsvarlig dyrehold. Vi får være enige om å være uenige rundt innekatt. Anonymkode: 63a99...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #20 Skrevet 5. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ja vel. Da vet vi hvor vi har deg, og at du mener alle oppdrettere driver uforsvarlig dyrehold. Vi får være enige om å være uenige rundt innekatt. Anonymkode: 63a99...ed8 Jaha? Og hvor har jeg skrevet dette? Nå tillegger du meg meninger jeg ikke har. Anonymkode: d7038...33b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå