Gå til innhold

Upcoming Barnebursdag!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke skolen som anbefaler, det er FAU. Altså foreldrene selv. Dere også. Vi er alle med på det. Si klart i fra NEI på ethvert foreldremøte, meld dere opp som klassekontakt, meld det inn som sak til fau-møtene  og protester og få det ut av "hvordan skape et godt klassemiljø-tipsene" . 

Eller lån en barnehage, meningshussalen, en gymsal eller bygdehuset, gå sammen med en annen som har bursdag den måneden (jeg garanterer de sier JA!)  og hold ut de timene en gang i året (jada, jeg vet noen har tre barn). Jeg bor midt i Oslo, alle har (små)leiligheter, og alle ber alle jenter eller alle gutter (16 stykk i vårt tilfelle), et par nabobarn og kusiner i tillegg, og noen har hele klassen på diverse lekeland ol. Noen har til og med hele klassen hjemme. Vanlige parker er også brukt, og bakgårder. 

OG NOEN FÅ HAR IKKE BURSDAGSELSKAP. Dvs, det kan jo hende de har tre venninner på besøk, men da vet vi ingen ting om det. 
4 (dvs 5) av 12 er vel akkurat innafor, men ikke gjør noe ut av det uttad. 

Anonymkode: 49f59...627

Er alene med 2 barn. Ikke er vi rik og det får 6000kr på å leie lokale og alt som skal være med på bursdag..Må.spare hele året for å ha råd. Og i tilegg helt ødelagt etterpå.. så.mye drama/konflikter/aktivisering/ og alltid noen alene som du må hjelpe i gang. i tilegg til servering. ordne til.rydding.. og 2barn selv. og det er faktisk ikke bare bare.. med 25stk...i en bursdag...Ingen hjelp og ingen å feire med.. neste har bursdag i april..og de feirer med noen andre og da ble det ikke plass til meg..

Anonymkode: a1e4d...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er alene med 2 barn. Ikke er vi rik og det får 6000kr på å leie lokale og alt som skal være med på bursdag..Må.spare hele året for å ha råd. Og i tilegg helt ødelagt etterpå.. så.mye drama/konflikter/aktivisering/ og alltid noen alene som du må hjelpe i gang. i tilegg til servering. ordne til.rydding.. og 2barn selv. og det er faktisk ikke bare bare.. med 25stk...i en bursdag...Ingen hjelp og ingen å feire med.. neste har bursdag i april..og de feirer med noen andre og da ble det ikke plass til meg..

Anonymkode: a1e4d...2f1

Altså 6000kr ca på 2stk som skal feire bursdagene sine på 1uke.. 2kaos bursdager..alene..

 

Må være greit når barna selv syns det blir altfor mye folk og bråk osv?

Anonymkode: a1e4d...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er alene med 2 barn. Ikke er vi rik og det får 6000kr på å leie lokale og alt som skal være med på bursdag..Må.spare hele året for å ha råd. Og i tilegg helt ødelagt etterpå.. så.mye drama/konflikter/aktivisering/ og alltid noen alene som du må hjelpe i gang. i tilegg til servering. ordne til.rydding.. og 2barn selv. og det er faktisk ikke bare bare.. med 25stk...i en bursdag...Ingen hjelp og ingen å feire med.. neste har bursdag i april..og de feirer med noen andre og da ble det ikke plass til meg..

Anonymkode: a1e4d...2f1

Det koster ikke 6000 å leie et lokale. 600 kanskje, for en barnehage. Men da har man lavkostnadsbursdag hjemme. 12 barn får dere plass til, de kan spise pølser servert i "pølsebod" (det barnet som ikke feires serverer/står i boden på kjøkkenet), og løpe rundt. Gele og langpannekake. En billig godtepose som skal fiskes. Du kjenner ingen av de andre foreldrene til gjestene, ingen  som du kan spørre: "Du, du kan vel ikke være tilstede og hjelpe meg litt i Annas bursdag tror du?  for Torleif har jo uka etter og jeg er jo alene og det er til å bli svett av. Så kan jeg gjerne være med og hjelpe til i din Dortes selskap til høsten?" Altså, som aleneforsørger er man jo helt avhengig av gode kontakter og forhold til bekjente og venner. Du har altså ingen venner eller familie eller barnevakt eller noen som kan hjelpe?

Anonymkode: 49f59...627

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nerine_ skrev:

Vi har invitert enten alle av samme kjønn eller hele klassen. Syns du bør inkludere alle jentene. Det er noe du bør lære barna dine også, at alle skal bli inkludert. 

Hvorfor må man på død og liv be og inkludere noen man ikke liker som kanskje også er stygg med noen?  Bare tull.

Anonymkode: b1055...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei skolen bør tie.. Og folk mene det de vil.Ikke alle har råd/ork/vil/klarer å ha så mange som enkelte skoler har store klasser.. type 50-60elever.. og litt mer enn halvparten er jenter.. Sinnsykt.. 

Anonymkode: a1e4d...2f1

Hvilken skole er det som har 50-60 elever i en klasse? Er forskjell på klasse og klassetrinn.

Anonymkode: c5cc3...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske simpelt, enten alle jentene eller alle sammen. Det er snakk om et par timer, det overlever du. Å det må ikke være dyrt, bak en pizza, få bestemor til å bake en kake. Gi de saft, fullstendig innafor. Jeg syns datteren din er for ung til å velge 4 stk,  hun ser kanskje ikke greia, men det er utrolig vondt å bli holdt på utsiden. Du som forelder må lære henne å inkludere. 

Anonymkode: 79007...474

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må man på død og liv be og inkludere noen man ikke liker som kanskje også er stygg med noen?  Bare tull.

Anonymkode: b1055...4f9

Barn er barn, uansett oppførsel. Tviler på at barnet blir positivt "forbedret" av å bli utestengt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er alene med 2 barn. Ikke er vi rik og det får 6000kr på å leie lokale og alt som skal være med på bursdag..Må.spare hele året for å ha råd. Og i tilegg helt ødelagt etterpå.. så.mye drama/konflikter/aktivisering/ og alltid noen alene som du må hjelpe i gang. i tilegg til servering. ordne til.rydding.. og 2barn selv. og det er faktisk ikke bare bare.. med 25stk...i en bursdag...Ingen hjelp og ingen å feire med.. neste har bursdag i april..og de feirer med noen andre og da ble det ikke plass til meg..

Anonymkode: a1e4d...2f1

Unnskyld meg, men hva slags bursdag er du vant med som koster 6000 (evnt 3000 om du mener 6000 tilsammen for begge barna)?

Det er jo en helt vill sum for barnebursdag. 

Endret av Nerine_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

700for leie av lokale, (pluss ekstra om jeg ikke er rask med å rydde og rigge til. pr bursdag. Drikke , pølser og brød til alle(pluss gluten/vegetar/laktose) engangsting(glass/fat/servietter) , bake stor kake eller 2. så var det 25 godteposer...(som kommer på 800-1000kr alt etter hva jeg får fatt i). ketchup og alt som hører til. betalte 2930 no for ene besøket så jo stemmer det..

Anonymkode: a1e4d...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

700for leie av lokale, (pluss ekstra om jeg ikke er rask med å rydde og rigge til. pr bursdag. Drikke , pølser og brød til alle(pluss gluten/vegetar/laktose) engangsting(glass/fat/servietter) , bake stor kake eller 2. så var det 25 godteposer...(som kommer på 800-1000kr alt etter hva jeg får fatt i). ketchup og alt som hører til. betalte 2930 no for ene besøket så jo stemmer det..

Anonymkode: a1e4d...2f1

2pølser til hver (stortsett det som går).

Anonymkode: a1e4d...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at noen kan vurdere å la så små barn ekskludere andre. Det er vondt nok for en åttendeklassing å plutselig stå utenfor fordi ingen lenger «må» invitere alle. 
 

Jeg jobber med ungdom, og hadde en samtale med ei 16 år gammel jente som var tydelig lei seg den dagen. Da jeg spurte om hun ville fortelle hvorfor, sa hun at en klassevenninne hadde hatt bursdag og vennefest, uten at hun var invitert. Så kom det stille «jeg har ikke vært i bursdag siden mellomtrinnet jeg». Og dette er en høyst normal sosialt fungerende jente, hun har bare ikke havnet i den populære gjengen. Hennes egen bursdag var rett rundt hjørnet, og hun gruet seg. Hun turte ikke å invitere, fordi hun var redd for at ingen ville komme. 
 

Tenk hvordan det er da, for en niåring å oppleve at venninner inviterer hverandre, men å aldri få være med. 
 

Alle overlever to timer med 12 unger i huset. Og gjør dere ikke det, så ta de med ut i akebakken, på stranda, lag pølsefest eller akekonkurranse eller whatnot. Spør skolen om å få låne klasserommet. Det har jeg gjort flere ganger. 

Anonymkode: a95d3...4c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke at noen kan vurdere å la så små barn ekskludere andre. Det er vondt nok for en åttendeklassing å plutselig stå utenfor fordi ingen lenger «må» invitere alle. 
 

Jeg jobber med ungdom, og hadde en samtale med ei 16 år gammel jente som var tydelig lei seg den dagen. Da jeg spurte om hun ville fortelle hvorfor, sa hun at en klassevenninne hadde hatt bursdag og vennefest, uten at hun var invitert. Så kom det stille «jeg har ikke vært i bursdag siden mellomtrinnet jeg». Og dette er en høyst normal sosialt fungerende jente, hun har bare ikke havnet i den populære gjengen. Hennes egen bursdag var rett rundt hjørnet, og hun gruet seg. Hun turte ikke å invitere, fordi hun var redd for at ingen ville komme. 
 

Tenk hvordan det er da, for en niåring å oppleve at venninner inviterer hverandre, men å aldri få være med. 
 

Alle overlever to timer med 12 unger i huset. Og gjør dere ikke det, så ta de med ut i akebakken, på stranda, lag pølsefest eller akekonkurranse eller whatnot. Spør skolen om å få låne klasserommet. Det har jeg gjort flere ganger. 

Anonymkode: a95d3...4c2

Ja er veldig enig i dette. 12stk er ikke så altfor mange heller. Men når det begynner å doble seg og mer så er det ikke lett for alle å få det til.Og det er veldig trist!

Så godt når alle blir inkludert og får vært med!

Har en med diagnoser som ikke klarer så mange.Vi har prøvd noen ganger.Men ble for mye. Føler etter alle årni bhg og flere år på barneskolen at no må det være greit å bare ha ett fåtall etterhvert..

Anonymkode: a1e4d...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på, hva er normalt å gjøre i deres barn's klasse når det kommer til barnebursdager?

Min datter på 9år går i klasse med henholdsvis 12J og 8G. Det er uaktuelt å invitere hele bønsjen på fest -ikke av noe økonomisk grunn, men av styr og spetakkel. Tidligere har venninnene pleid å samles en ettermiddag med lek og god mat. Men de som ikke er helt med i ''gjengen'' inviterer ofte alle elleve jentene i hele klassen. Hva burde vi gjøre her? Min datter ønsker seg kun de 4 nærmeste venninnene på besøk.

Anonymkode: 80d9e...c4d

På den alderen/det klassetrinnet så feiret barna våre med vennene sine som de var med på skolen og på fritiden. Det er ikke nødvendig å invitere hele klassetrinnet eller alle jentene/guttene i 4/5 klasse. Og når barna ytrer ønske om å bare feire med venner/bestevenner i 9-10 års alderen, så bør de jo få lov til det. Når barna i klassene til mine barn begynte med det, så var det da et "krav" at invitasjonene ble delt ut på fritiden og ikke på skolen. Noe som da var helt innlysende ☺️ 

Det var vel maks et par stk som ble invitert fra klassen og 2 ut av 20 er ikke mye. Men hvis det hadde bare vært 1 eller 2 stk igjen, så hadde de blitt invitert også (det kommer an på hvor stor klassen er/hvor mange jenter/gutter det er).

 

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...