AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #1 Skrevet 18. februar 2020 Mensen bruker lengre tid på å komme i gang. Så mensen varer minst 2 dager lengre. Fra 7 Til 9 dager. Er dette vanlig? Går ikke på prevensjon da mannen er sterilisert. Tok celleprøve i april. Anonymkode: 6faff...b06
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #2 Skrevet 18. februar 2020 All kluss med mensen (når man ikke er ung) er tegn på at overgangsalderen starter. Det er ikke uvanlig at den starter i 40-årene, selv om man ofte hører at den starter i 50-årene. Anonymkode: ca19c...a0d 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #3 Skrevet 18. februar 2020 Det er antageligvis alderen. Kanskje første tegn til menstruasjonsforstyrrelser i forkant av overgangsalderen. Jeg kom i overgangsalderen da jeg var 46, men det har skjedd at kvinner kommer tidligere enn det også, selv om det ikke er så ofte. Gjennomsnittsalderen for når det skjer er vel omkring 50-52. Mellom 45 og 55 har jeg lest. Anonymkode: a912b...338
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #4 Skrevet 18. februar 2020 Jeg er 38 og har fått lengre, mer blodrike og mer smertefulle menstruasjoner de senere årene. Vi er stadig i endring, og dessverre ofte til det verre. Anonymkode: 55b8c...126 1
Kalevala Skrevet 18. februar 2020 #5 Skrevet 18. februar 2020 Overgangsalderen er en sakte og lang prosess, som ofte starter med blødningsforstyrrelser. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #6 Skrevet 18. februar 2020 Ja det er normalt!! Om mannen din steriliserte seg for at du skal slippe prevensjon. Blir du nok skuffet i 40 årene en gang. Da jeg var ca 43-44 år så hadde jeg mensen 10 dager hver mnd. I løpet av et år hadde jeg mensen 13 ganger. Holdt på å bli gal. Måtte starte på prevensjon og cycklocapron for å få orden på den voldsomme blødningene. Mnd her fikk jeg den mega store blodklumpen. 1 uke senere hadde jeg gynekologtime med celleprøve og ultralyd. Hadde ikke antydning til noen ting. Verken polypper eller noe annet som kunne tilsi hvorfor jeg fikk så store blodklumper. Viste bilde til gynekologen. 47 år og får ikke gå på prevensjon lengre enn til neste år. Så får vi se da om jeg begynner og nærme meg overgangsalderen. Anonymkode: b0eda...c92
Newbeginnings Skrevet 18. februar 2020 #7 Skrevet 18. februar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: All kluss med mensen (når man ikke er ung) er tegn på at overgangsalderen starter. Det er ikke uvanlig at den starter i 40-årene, selv om man ofte hører at den starter i 50-årene. Anonymkode: ca19c...a0d Dette er bare tull; det kan være mange andre grunner enn overgangsalderen til at mensen endrer seg etter 40!!! Jeg er i starten av førtiåra og har de siste årene fått lengre og svært blodrike menstruasjoner. Det er en sann pine. Har vært til utredning hos gyn, og det ble oppdaget at jeg har en muskelknute (myom) i livmora som forårsaker dette.. Går på tabletter som skal redusere knuten. Jeg er LANGT unna overgangsalder, viste mine prøver. Han sa også at han så på eggstokkene mine at de så yngre ut enn alderen min tilsier, og at jeg har maaange år med produksjon igjen (min mor kom i overgangsalderen etter fylte 50 btw). 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #8 Skrevet 18. februar 2020 5 minutter siden, Newbeginnings skrev: Dette er bare tull; det kan være mange andre grunner enn overgangsalderen til at mensen endrer seg etter 40!!! Jeg er i starten av førtiåra og har de siste årene fått lengre og svært blodrike menstruasjoner. Det er en sann pine. Har vært til utredning hos gyn, og det ble oppdaget at jeg har en muskelknute (myom) i livmora som forårsaker dette.. Går på tabletter som skal redusere knuten. Jeg er LANGT unna overgangsalder, viste mine prøver. Han sa også at han så på eggstokkene mine at de så yngre ut enn alderen min tilsier, og at jeg har maaange år med produksjon igjen (min mor kom i overgangsalderen etter fylte 50 btw). Men kjære deg selv om prøvene viser at DU ikke er i overgangsalder så gjelder ikke det for alle andre kvinner. Min venninne kom i overgangs alder som 49 åring, men prøvene viste ikke noe tegn på at hun var i overgangsalder. Likevel så var hun i overgangsalder. Anonymkode: 3e223...7e3 1
Newbeginnings Skrevet 18. februar 2020 #9 Skrevet 18. februar 2020 (endret) Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men kjære deg selv om prøvene viser at DU ikke er i overgangsalder så gjelder ikke det for alle andre kvinner. Min venninne kom i overgangs alder som 49 åring, men prøvene viste ikke noe tegn på at hun var i overgangsalder. Likevel så var hun i overgangsalder. Anonymkode: 3e223...7e3 Jeg kan bare sitere deg på dette: "All kluss med mensen (når man ikke er ung) er tegn på at overgangsalderen starter." Det var veldig bastant- og du åpner jo da ikke for at det er rom for andre årsaker. Det kan altså bety noe annet enn overgangsalder også, var mitt poeng. (Og kanskje det kan være verdt bryet å sjekke om det er noe annet, som myomer, som man kan gjøre noe med). Endret 18. februar 2020 av Newbeginnings
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #10 Skrevet 18. februar 2020 2 minutter siden, Newbeginnings skrev: Jeg kan bare sitere deg på dette: "All kluss med mensen (når man ikke er ung) er tegn på at overgangsalderen starter." Det var veldig bastant- og du åpner jo da ikke for at det er rom for andre årsaker. Det kan altså bety noe annet enn overgangsalder også, var mitt poeng. (Og kanskje det kan være verdt bryet å sjekke om det er noe annet, som myomer, som man kan gjøre noe med). Selvfølgelig kan menstruasjons problemer skyldes endometrioser og sykdommer som kreft. Derfor bør man alltid sjekke seg. Men de vanligste årsaker er aldersforandringer. Anonymkode: 3e223...7e3 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #11 Skrevet 19. februar 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: All kluss med mensen (når man ikke er ung) er tegn på at overgangsalderen starter. Anonymkode: ca19c...a0d Dette stemmer ikke helt. Kluss med mensen kan ha mange andre årsaker. En ting som kan gi lengre og kraftigere mens er muskelknuter (også kalt fibroider eller myomer). Dette er vanlig hos kvinner i 30-40 årene, men har ikke noe å gjøre med overgangsalderen. Anonymkode: b3ae8...bc1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #12 Skrevet 19. februar 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Men kjære deg selv om prøvene viser at DU ikke er i overgangsalder så gjelder ikke det for alle andre kvinner. Min venninne kom i overgangs alder som 49 åring, men prøvene viste ikke noe tegn på at hun var i overgangsalder. Likevel så var hun i overgangsalder. Anonymkode: 3e223...7e3 Men kjære deg selv om din venninne sier hun kom i overgangsalderen som 49-åring uten tegn til dette på prøver, så gjelder ikke det for alle andre kvinner. Det er imidlertid veldig enkelt å måle på prøver så det høres ganske usannsynlig ut at din venninne var i full overgangsalder uten utslag på noen prøver. Her er du nok feilinformert. Anonymkode: b3ae8...bc1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå