Gå til innhold

Er synet mitt normalt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bruker linser og har +4,00 på høyre og +3,75 på venstre. Har hørt at jeg er over langsynt. Jeg har skjeve hornhinner i tillegg.

Noe som jeg har stusset en del over er at jeg stadig vekk hører av venninner eller bekjente at de "ikke ser noen ting uten briller eller linser". De som sier sånt har ofte mye mindre styrke på briller eller linser i tillegg. Jeg kan helt fint se og gå en eller flere dager uten linsene mine. Vet ikke om dette er vanlig men jeg kan sette synet mitt i fokus og ut av fokus. Når jeg setter synet i fokus så kjenner jeg at øynene jobber mer og jeg ser mye klarere og tydeligere, mens når jeg setter synet ute av fokus så ser alt mer tåkete ut og øynene slapper av. Jeg har liksom ikke helt skjønt hva folk med +2,00 i styrke på begge øyer klager over. Hvis de går med synet ute av fokus så skjønner jeg jo at man ikke ser noen ting, men hvis man fokuserer så er vel ikke det et så stort problem? Når jeg selv fokuserer så kan jeg lese nært i bøker og på skilt lenger vekke. Det eneste er at ting og små detaljer blir mye mer uklart og smelter litt sammen på lang avstand.

Er egentlig synet mitt normalt med tanke på alle som mener de ikke ser noen ting, imens de har bedre syn enn meg?

Hva er grunnen til at folk med egentlig ganske godt syn i forhold til meg klager over at de MÅ ha brillene sine eller linser? Ser de faktisk veldig dårlig eller overdriver de?

Anonymkode: fe450...545

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har - 0,75 og ser faktisk irriterende dårlig på avstand når jeg f.eks kjører bil. Jeg kan også sette synet ut og inn av fokus. 

Anonymkode: 803ad...de7

Skrevet

Vil legge til at det sannsynligvis er individuelt hvor mye man irriteres av «dårlig syn». Noen bryr seg ikke mye da de ser noenlunde greit uansett, mens andre kan irriteres av det. 

Anonymkode: 803ad...de7

Skrevet

Da ser de vel ikke det de ønsker å se og føler de må anstrenge seg. Folk opplever ting på forskjellige måter. Noen sier fødsel ikke var spesielt vondt, andre synes det var uutholdelig. Noen takler fint litt blurry syn, andre får hodepine av det. Jeg synes jeg så helt greit til jeg fikk meg briller og linser og innså at verden faktisk var litt mer detaljrik enn jeg trodde. Nå synes jeg det er vanvittig frustrerende og distraherende hvis jeg ikke har linsene eller brillene mine. Du henger deg vel ikke opp i det på samme måte! Kjekt for deg! 

Skrevet

Det er normalt. Jeg gikk i åresvis uten briller før de fant ut at jeg har +7,5 og +4,5 i tillegg til skeive hornhinner. 

Du er vant til å anstrenge øynene dine for å kunne se, det er gjerne ikke vennene dine. Muskelen i øyet deres er derfor helt avslappet mens din er stram. 

Første gang jeg var hos øyespesialist, fikk jeg et avslappende middel inn på øyet. Alt ble blurry og jeg kunne ikke en gang se omrisset av min mor som sto rett foran meg. Og fikk da beskjed om at det var slik synes mitt EGENTLIG var, så lenge øyemuskelen var helt avslappet. Idag bruker jeg konsekvent briller eller linser, og ser dårligere/dobbelt og får vondt i hodet uten. Men har anstrengt øynene i så mange år at jeg ikke klarer å la være, selv med briller. Så jeg ser dårligere uten, men klarer å fungere likevel. 

Men, jeg tror nok også noen overdriver. Du, som jeg, har nok alltid hatt dårlig syn, mens for dem er det blitt et irritasjonsmoment fordi de gjerne så bedre før. Opplever ofte at folk har f.eks. +0,5 i styrke får bakoversveis når de tester brillene mine, og selv innser at de gjerne ikke ser så dårlig som de selv følte.

Skrevet

Det er bare tøv når folk sier at de ikke ser noe. Samboeren min har -2,75 og går ofte uten linser når han er hjemme. Mange ville nok fått hodepine av dette, og jeg skjønner virkelig ikke at han gidder, men han aksepterer helt fint at synet ikke er på topp. Selv har jeg -11,5 i linser, og til og med jeg ser da litt av verden uten linsene mine på. Ikke så mye, men litt. Så folk som er "praktisk talt blinde" med +3 eller -3 er virkelig ikke noe å høre på.

Anonymkode: 1786d...1e9

Skrevet

Du som er langsynt opplever å se bedre uten briller enn folk som er nærsynte. Du ser jo nettopp godt på lang avstand, altså er ting rundt deg i et rom eller ute på gaten tydelige for deg. For en som er nærsynt er omgivelsene utydelige, og det gjør at man gjerne føler seg litt ute av balanse fordi det blir mer krevende å orientere seg. 

Anonymkode: 1de88...473

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...