Gå til innhold

Strikkepinner med utbyttbar kabel


Cata

Anbefalte innlegg

Er inne i et anfall av strikkedille og har (blant annet her inne) lest om  fenomenet rundpinne med kabel som kan byttes ut. Hvordan fungerer det? Eller, jeg skjønner selvsagt at man kopler kabelen på den pinnetykkelsen man til enhver tid ønsker å bruke, men hvor solid er det? Ser for meg jeg ville blitt lite glad om jeg med ett satt der med løs kabel i en trekvartferdig genser. Kan man stole på at kablene sitter? 

Har for så vidt bra utvalg pinner, hvorav noen gode og en del aldeles ikke så gode, så vurderer å kjøpe et helt sett hvis jeg finner et merke som passer for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De sitter hvis du passer på å bruke den lille pinnen som følger med til å stramme. Og skulle de løsne merker du det før de faller av, når maskene begynner å sette seg fast i overgangen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare KnitPro sine utbyttebare pinner på større prosjekter, og har aldri hatt problemer med det. Pinnene skrus på kabelen, og skulle de begynne å skru seg ut vil du merke det på at maskene glir treigere. Det er med en liten nøkkel til å skru fast, men syns den virker litt så der. Jeg har ulike kabellengder, pinnene og endestoppere i et lite skrin, da kan jeg ha det med meg og starte nye prosjekter hvor som helst uten irritasjon for akkurat den pinnetykkelsen og lengde jeg trenger ligger hjemme. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg funket det ikke noe særlig. Kablene er vanskelig å feste godt og det er en noe høyere risiko for at pinnene knekker i kabelfestet. Det ble aldri til at jeg orket investere veldig i slike pinner og kabler, hovedsakelig fordi jeg uansett måtte ha mange sett fordi jeg gjerne har flere prosjekter liggende og jeg gadd ikke styret med å drive å bytte pinner frem og tilbake. Nå har jeg kun en kabel igjen, der jeg kan feste heklekrok i ene enden slik at det er enklere å plukke opp masker til f.eks knappebånd. Akkurat til den bruken er det praktisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten varierer etter min erfaring. Fikk et billig sett med slike pinner man kan bytte vaier på en gang, pinnene knakk og vaieren skrur seg av hele tiden. Har hørt mye bra om KnitPro sine, er under vurdering om jeg skal kjøpe meg det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Marissa skrev:

Pinnene skrus på kabelen, og skulle de begynne å skru seg ut vil du merke det på at maskene glir treigere. Det er med en liten nøkkel til å skru fast, men syns den virker litt så der.

Ah, der skjønte jeg konseptet. :idesmil: Ser mange sverger til Knit Pro, så det står langt opp på lista over mulige kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Strikkegurine said:

Kvaliteten varierer etter min erfaring. Fikk et billig sett med slike pinner man kan bytte vaier på en gang, pinnene knakk og vaieren skrur seg av hele tiden. Har hørt mye bra om KnitPro sine, er under vurdering om jeg skal kjøpe meg det selv.

Det er knit pro jeg har hatt faktisk. Som sagt ikke veldig imponert, men jeg er veldig glad i mine vanlige rundpinner fra knit pro zing. 

Jeg er glad jeg ikke kjøpte et helt sett da jeg prøvde ut. Jeg gikk for et par løse kabler og pinner, så ingen stor investering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker mine utskiftesbare, jeg har begynt å «spare» til å få et fullt sett. Har endel pinner allerede, og er mye billigere med utskiftsbare enn å ha flere pinne nr med ulik lengde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter også etter de perfekte utskiftbare pinnene, liker KnitPro men synes de minste trepinnene knekker lett (men pleier kjøpe karbonz i samme serie når det kommer til de tynneste).

Hørt mye bra om bambus også, men det er så mye å velge blant.

Det jeg synes er greit med utskiftbare er i tillegg det at man kan skru av pinnene og sette på medfølgende "stoppere", så kan man bruke pinnene på et annet prosjekt uten å måtte flytte hele prosjektet på en annen pinne og tilbake. 

Anonymkode: f04fa...3b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går å kjøpe vaier + pinner enkeltvis, uten å kjøpe et helt sett.

Kan være lurt å prøve før evt større investering, fordi det virker som om strikkestil spiller inn på hvorvidt en blir plaget. 

Selv er jeg veldig fornøyd og aldri hatt noen problem med hverken fester som løsner eller kabler som skrues ut. Men vet at enkelte har hatt problemer med sine alle sine pinnesett. 

Når en skrur fast kabelen er det viktig å ikke holde i selve strikkepinnen, men i metallfestet den sitter i. 

Anonymkode: d124c...b58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Knit pro sine utskiftbare, og liker dem veldig godt. Nå har jeg riktignok ikke testet ut masse forskjellige pinner, men syns de er veldig gode å strikke med i forhold til bambus- og metallpinner jeg har forsøkt. Jeg har heller aldri hatt noen problemer med å skifte wire, at den går av e.l. Den festes jo godt, og om festet skulle gli opp, merker man det jo lenge før det skrur seg helt av. Jeg har heller aldri opplevd at pinnene knekker.

Jeg syns utskiftbare er helt genialt, siden jeg da f.eks. ikke trenger hver pinnestørrelse i flere ulike lengder siden jeg bruker wirene på tvers av pinnestørrelsene. Så for mitt bruk betyr det at jeg trenger færre pinner, og jeg holder styr på alt i en liten mappe. Og så liker jeg at wiren deres er ganske myk, så den er lett å bruke til magic loop (det er et must for meg at det går an, siden jeg ikke lengre bruker fem strømpepinner).

Virker som det er en del smak og behag, da, så det er nok en idé å teste ut en pinne først før man kjøper et helt sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Knitpro sine, og elsker dem! Floken jeg har med andre rundpinner har fort blitt glemt etter at jeg kjøpte meg noen av disse. Liker best Knitpro Trendz, som er hardplast(akryl?)-pinner. Disse har jeg også heklenåler av til tunisisk hekling (= med vaier). De lager dessverre ikke Trendz i mindre enn 3,5mm, så den jeg har i 3mm er i vanlig stål. Den føler jeg ikke sitter like godt på vaieren som de andre jeg har, og må innimellom stramme den til underveis. Vurderer derfor å prøve Carbonz eller bjørk. Har en heklenål i bjørk, og den er helt fantastisk, selv om jeg ikke liker trepinner på generell basis.

Du får forresten også kjøpt ulike lengder på noen av pinnene. De jeg har av stål er kortere enn normalt, og derfor helt geniale til kort vaier.

Jeg anbefaler deg å kjøpe en prøvepinne først, før du kjøper et helt sett. Avhengig av hvilken type du kjøper kommer det på mellom 50-100 kr for en pinne med vaier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle innspill, det ble innkjøp, så får vi se om jeg var lur eller dum, dvs. om det passer min stil eller ei. Måtte uansett ha en pinne med lang wire så da er det greit å få prøvd. Og det ble Knit Pro Ginger. Litt spent på det for jeg har alltid syntes stålpinnene (?) mine har vært de beste, men vet jeg i det siste har trivdes godt med de få bambuspinnene jeg har også så jeg tok sjansen på trepinner siden det var det de hadde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 dager inn i "prosjekt pinne" så er jeg i gang med genser og foreløpig oppfører pinnene seg meget pent. Ingen tegn til at kabelen skrur seg av så langt og maskene glir lett. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...