Gå til innhold

REKO-ring, dyrt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

A-hunter skrev (Akkurat nå):

Staten taper aldri.

Butikker kjøper inn varer til butikken sin + 25% mva fra grossistene. Forbrukerne som handler i butikken skal bare betale 15% mva (politikerne har nemlig innbilt velgerne at de "gjør noe" med matprisene, noe de aller fleste velgerne tror på). Her er det altså 10% (jada, prosentpoeng) som bare har blitt borte. Siden butikkene ikke kan leve av å tape penger legger de på den differansen på hylleprisen som forbrukeren betaler. Ergo, så betaler - ihvertfall i praksis - vi forbrukere 25% mva også på mat, selv om det bare står 15% på kvitteringen.

Det er mange i dette landet som skal prise seg lykkelig over nordmenns grenseløse og naive kunnskapsmangel.

Da forstår jeg tankegangen din. Den er likevel feil. Bitikken får refusjon for all MVA på innkjøpte varer for videresalg.

Altså vil en vare med pris på 100 kr koste 125 kroner å kjøpe inn med 25% MVA. Ved MVA-oppgjøret vil den få tilbake disse 25 kr.

Dvs. at butikken tar utgangspunkt i at varen joster 100 kr, da det er det den faktisk gjør. Ønsket butikken 30% margin selger butikken denne for 130 kr + MVA, altså 149,50 inkl 15% MVA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
A-hunter skrev (19 minutter siden):

Neida, det er ikke det og dine enkle regnestykker viser heller ikke. De er dessuten så teoretiske at man må være offentlig ansatt for å greie å presentere det på den måten.

Det er nemlig ikke, slik du tror, at enhver transaksjon mellom ledd har sitt eget mva-regnskap og -oppgjør. Det hele samles sammen til et oppgjør som mellomregnes seks ganger i året.

I regnestykkene dine har ingen av leddene en margin. Hva tror du bedrifter lever av (og for)?

I regnestykkene dine har ingen av leddene interne kostnader (lønn, husleie, lager, tap, kommunikasjon, administrasjon osv) som skal dekkes inn av et dekningsbidrag. Hvem tror du sørger for at bestilling og leveranse skjer i den virkelige verden? 

I all praktisk sannhet betaler alle bedrifter som er mva-pliktige mva på overskuddet og på lønnskostnaden sin. At det ikke kommer frem ved å dra en vare gjennom kjeden uten noen form for påslag er noe annet - og virkelig fjernt fra virkeligheten.

Mva er nemlig ikke en greie som ligger der og vaker på utsiden av all realitet. Det er ekte penger som sirkulerer inn og ut av bedrifter sammen med enhver annen transaksjon...

Alle transaksjoner er akkurat så enkle som regnestykket mitt. Den som selger beregner utgående mva og den som kjøper i avg.pl. næring fører tilsvarende beløp i fradrag.

Regnestykket mitt har marginer. Hvordan mener du ellers 100 000,- i første ledd ble til 200 000,- til forbruker?

I praktisk er det forbruker/sluttbruker som ikke har fradrag for mva som betaler merverdiavgift på overskuddet.

Innlegget ditt viser at du ikke har veldig god greie på merverdiavgift. Og ja, regnestykket er satt opp av en offentlig ansatt som har jobbet med merverdiavgift i skatteetaten i over 20 år. 

Anonymkode: 9b2a8...c60

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ehh jo, avgiftsregnskapet er nøytralt frem til forbruker.

Produsent selger til grossist for 100 000,- + 25 000,- i mva. Produsent innberetter 25 000,- i utg.mva og grossist innberetter 25 000,- i inng.avg. Avgiften går i null.

Grossisten selger til detaljhandel for 150 000,- + 37 500,- i mva. Grossisten innberetter 37 500,- i utg.mva. og detaljhandelen innberetter 37 500,- i inng.mva. Avgiften går i null.

Detaljhandelen selger til forbruker for 200 000,- + 50 000,- i mva. Detaljhandel innberetter 50 000,- i utg.mva. Forbruker har ikke fradrag for inng.mva. Altså ikke null avgift til forbruker.

Om produsent kunne fått/måtte kreve 25 % fra grossist og 15 % fra forbruker har ingen betydning for produsent siden produsenten uansett har krevd inn avgiften på statens vegne og ikke er noe produsent har rett til å beholde.

Dette er selvsagt riktig👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ingen som tvinges til å handle på Reko, men vil du støtte bonden i stedet for griske mellomledd så betaler du det Reko koster. For når bonden selger maten til Tine, Nortura osv så er det med tap, det er ingenting å tjene og han må enten drive veldig stort eller ha jobb ved siden av. Reko er en mulighet til å tjene litt mer samtidig som forbruker treffer bonden og vet nøyaktig hvor maten kommer fra. Det er for meg og mange med meg en vinn /vinn situasjon. 

Jeg vet og at kravene til Rekoleverandører er høye, de som ikke oppfyller kravene får ikke selge gjennom den kanalen. 

Anonymkode: 1e910...cc8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2020 den 7.50):

Jeg setter stor pris på norsk landbruk og bonden. Velger norsk i butikken når jeg kan. 

Har en REKO-ring nærme meg, og handlet en del der. Bonden slipper mellomledd, jeg "vet" hvor varene kommer fra. Men de aller fleste som selger kjøttprodukter har jo en mye dyrere pris enn i butikken. Ja det lønner seg så klart for bonden, men jeg som forbruker var ikke tjent med at bonden slapp mellomledd... Så nå kjøper jeg kjøttdeigen i butikken, kunne uansett ikke smake forskjell (hadde test!).

Anonymkode: 200ec...b1f

Kvalitet kvalitet kvalitet. Les bakpå kjøttdeiga di, det er ikke bare kjøtt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (8 minutter siden):

Da forstår jeg tankegangen din. Den er likevel feil. Bitikken får refusjon for all MVA på innkjøpte varer for videresalg.

Altså vil en vare med pris på 100 kr koste 125 kroner å kjøpe inn med 25% MVA. Ved MVA-oppgjøret vil den få tilbake disse 25 kr.

Dvs. at butikken tar utgangspunkt i at varen joster 100 kr, da det er det den faktisk gjør. Ønsket butikken 30% margin selger butikken denne for 130 kr + MVA, altså 149,50 inkl 15% MVA.

Teoretisk ja, men ikke i praksis. Fordi alle leddene før forbruker har videresolgt den samme varen med 25 % mva og fordi mva ikke gjøres opp produkt for produkt etter hvert enkelt ledd, men samlet for hele omsetningen i terminen, og fordi alle ledd som har tatt i denne varen har kostnader som ikke inngår i mva-regnskapet (lønnskostnader) som også skal dekkes inn av dekningsbidraget før mva legges til på toppen, og som igjen betales av neste ledd uavhengig hvem det er.

Av samme grunn gir det ingen mening - som flere tror - å vise dette i en vares ferd mellom ulike ledd. Det er teori og helt fjernt fra enhver økonomisk virkelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
A-hunter skrev (34 minutter siden):

Du må jo skjønne at dette ikke er sant?

Jeg skjønner at dere bare har gode intensjoner, men dere som tror på sånt er ulovlig naive mennesker. Hadde dette vært sant hadde hver eneste bonde i Norge gått personlig konkurs hver eneste dag. Ingen kan selge noe for det det faktisk koster å produsere maten. Ingen. Ikke til butikk og ikke til Reko.

Klart de må legge på i tillegg til produksjonskostnad, men det er ikke stor inntjening på REKO-varer selv om det er høyere pris. Jeg er bonde selv, og det er ikke veldig lukrativt. Selger ikke på REKO selv, fordi det tar for mye tid. 

Anonymkode: 4b23d...217

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A-hunter skrev (3 minutter siden):

Teoretisk ja, men ikke i praksis. Fordi alle leddene før forbruker har videresolgt den samme varen med 25 % mva og fordi mva ikke gjøres opp produkt for produkt etter hvert enkelt ledd, men samlet for hele omsetningen i terminen, og fordi alle ledd som har tatt i denne varen har kostnader som ikke inngår i mva-regnskapet (lønnskostnader) som også skal dekkes inn av dekningsbidraget før mva legges til på toppen, og som igjen betales av neste ledd uavhengig hvem det er.

Av samme grunn gir det ingen mening - som flere tror - å vise dette i en vares ferd mellom ulike ledd. Det er teori og helt fjernt fra enhver økonomisk virkelighet.

Du har ikke skjønt hvordan merverdiavgift fungerer… hør på de to andre som har svart deg. De har rett. Du driter deg bare ut med å fortsette diskusjonen. 

Anonymkode: 85253...68b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (9 minutter siden):

Jeg ser poenget ditt, men når vi snakker landbruk så blir det poenget svært lite. Overskuddene fra de aller fleste gårdene kommer fra diverse tilskudd. Tilskudd som såvidt jeg vet ikke er MVA-pliktig. Så om jeg ikke tar feil om MVA-plikt på disse tilskuddene så vil bøndenes MVA-regnskap faktisk gi motsatt effekt.

Endret av PetterKanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksempel på hvilke utslag 15% MVA gir kontra 25%

Legg merke til at leddene (utenom sluttbruker som betaler MVA uansett) i dette eksempelet samlet vil ha 4,225 kr inngående MVA ved 15%. Det vil si 4,225 kr refundert MVA.

Ved 25% vil de samme leddene ha 12,125 kr i utgående MVA. Altså MVA som må betales.

Nå er det selvsagt diverse detaljer som kan påvirke disse tallene, som f.eks at det er tatt for lite hensyn til lønnskostnader, men dette er prinsippet som ligger bak et MVA-regnskap. Egentlig veldig enkelt.

MVA.png

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A-hunter skrev (2 timer siden):

Du må jo skjønne at dette ikke er sant?

Jeg skjønner at dere bare har gode intensjoner, men dere som tror på sånt er ulovlig naive mennesker. Hadde dette vært sant hadde hver eneste bonde i Norge gått personlig konkurs hver eneste dag. Ingen kan selge noe for det det faktisk koster å produsere maten. Ingen. Ikke til butikk og ikke til Reko.

Du har svært lite innsikt i hva gårdsdrift innebærer. Med mindre man driver veldig stort er man avhengig av å ha en jobb ved siden av. Det er mange småbrukere i Norge, og mange av disse igjen tjener ikke en krone på gårdsdriften, men livnærer seg via ordinært arbeid og landbrukslån. Gårdsdriften går i beste fall i null + utallige timer gratisarbeid. De som holder ut gjør det ofte ikke av lyst, men av plikt (gården har tilhørt familien i generasjoner (tilbake til en tid hvor det faktisk gikk an å leve av et småbruk), man har fått inn med morsmelka at man en dag skal ta over gården, og foreldrene bor i kårboligen, hvor de har livslang borett) 

Jeg tviler ikke på at mange av produktene man får kjøpt via REKO-ringen er av langt høyere kvalitet enn varene man får kjøpt fra storskalaproduksjon. Selvsagt blir kvaliteten en helt annen når man tipper en 300-kilos kasse med et produkt i ei presse for å lage juice/most enn dersom produktet er laget for hånd, f. eks. (hint: I storkassa er det i 100% av tilfellene en andel forringet/råttent produkt, som blir blandet inn i sluttproduktet) 

Anonymkode: cf35c...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 14.33):

Du aner ikke hva du snakker om, og har ingen tilknytning til norsk landbruk. Her kjenner vi de fleste produsentene på Reco-ringen, og vet hva de står for.

Anonymkode: fba75...6da

Jeg aner ikke det?

Jeg vet jeg betaler alt for mye for produkter som er hypet opp med dustete fraser for å kunne sette opp prisen.

Hvis du derimot ønsker å kaste penger etter dette, så får det være ditt problem.

At det går an å bli så naiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 20.41):

Du har svært lite innsikt i hva gårdsdrift innebærer. Med mindre man driver veldig stort er man avhengig av å ha en jobb ved siden av. Det er mange småbrukere i Norge, og mange av disse igjen tjener ikke en krone på gårdsdriften, men livnærer seg via ordinært arbeid og landbrukslån. Gårdsdriften går i beste fall i null + utallige timer gratisarbeid. De som holder ut gjør det ofte ikke av lyst, men av plikt (gården har tilhørt familien i generasjoner (tilbake til en tid hvor det faktisk gikk an å leve av et småbruk), man har fått inn med morsmelka at man en dag skal ta over gården, og foreldrene bor i kårboligen, hvor de har livslang borett) 

Jeg tviler ikke på at mange av produktene man får kjøpt via REKO-ringen er av langt høyere kvalitet enn varene man får kjøpt fra storskalaproduksjon. Selvsagt blir kvaliteten en helt annen når man tipper en 300-kilos kasse med et produkt i ei presse for å lage juice/most enn dersom produktet er laget for hånd, f. eks. (hint: I storkassa er det i 100% av tilfellene en andel forringet/råttent produkt, som blir blandet inn i sluttproduktet) 

Anonymkode: cf35c...66c

Alltid de samme frasene mht hva den norske bonden har av marginer.

Vet du, dersom det er sånn at bøndene jobber gratis så kan de jo vurdere å finne seg noe annet å gjør da?

Jeg er iallefall ikke så dum at jeg jobber gratis.Jeg skjønner ikke at de gidder jeg.Men det er iallefall ikke forbrukeren som har skylden for det.

Den skylden ha matvarekjedene og Prior, Tine etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke alt er så lokalt heller. Her selger de f.eks en is som er laget med pistasjnøtter hentet direkte fra Italia. Ikke akkurat lokalt og bærekraftig...  

Anonymkode: 562cd...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mesteparten av det som selges via REKO-ringen er vel i utgangspunktet varer som vi strengt tatt ikke behøver å spise mye av, som kjøtt. Da går det greit å betale litt mer (hva det egentlig bør koste) når man først spiser det. Eller kjøpe viltkjøtt av en jeger (som selvfølgelig koster mye mer enn de kjøttproduktene du kjøper i butikken). 

Anonymkode: 73cad...42b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kjøttkaka skrev (12 minutter siden):

Alltid de samme frasene mht hva den norske bonden har av marginer.

Vet du, dersom det er sånn at bøndene jobber gratis så kan de jo vurdere å finne seg noe annet å gjør da?

Jeg er iallefall ikke så dum at jeg jobber gratis.Jeg skjønner ikke at de gidder jeg.Men det er iallefall ikke forbrukeren som har skylden for det.

Den skylden ha matvarekjedene og Prior, Tine etc.

Du er ihvertfall så dum at du ikke skjønner at noen har et ønske om å holde i hevd en gård som har vært i slekten i mange generasjoner.

Hadde jeg hatt gård nå hadde jeg ihvertfall ikke solgt den. Det kan fort hende det blir litt mindre mat å få kjøpt framover pga krigen I Ukraina og da kan være greit å produsere mat selv.

Bondehetserne hadde ikke fått kjøpt mat av meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mesteparten av det som selges via REKO-ringen er vel i utgangspunktet varer som vi strengt tatt ikke behøver å spise mye av, som kjøtt. Da går det greit å betale litt mer (hva det egentlig bør koste) når man først spiser det. Eller kjøpe viltkjøtt av en jeger (som selvfølgelig koster mye mer enn de kjøttproduktene du kjøper i butikken). 

Det er mange som selger grønnsaker, poteter, egg, honning, ost og frukt på den Reko-ringen jeg handler hos. Mindretallet selger kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du er ihvertfall så dum at du ikke skjønner at noen har et ønske om å holde i hevd en gård som har vært i slekten i mange generasjoner.

Hadde jeg hatt gård nå hadde jeg ihvertfall ikke solgt den. Det kan fort hende det blir litt mindre mat å få kjøpt framover pga krigen I Ukraina og da kan være greit å produsere mat selv.

Bondehetserne hadde ikke fått kjøpt mat av meg.

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg kjøper;

Egg for 2mnd om gangen. Poteter, gulrøtter, andre rotgrønnsaker, uvasket, så det holder 6mnd i bod. Hjort i alle varianter. Honning. Yoghurt, rømme og stekeost. Lam og storfe, fra garder som har gardsslakteri, og lar dyrene leve ute. Økologisk kylling og kalkun fra frittgående fjærkre. 

Anonymkode: aaf70...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke alt er så lokalt heller. Her selger de f.eks en is som er laget med pistasjnøtter hentet direkte fra Italia. Ikke akkurat lokalt og bærekraftig...  

Anonymkode: 562cd...09f

Pistasjtreet vokser vel ikke i Norge?

Anonymkode: ff5b4...c66

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...