Gjest amatøren Skrevet 9. juni 2005 #1 Skrevet 9. juni 2005 Vi skal ha dåp nå snart og skal bruke en dåpskjole som har gått i arv. I følge svigermor skal det være et blått bånd på kjolen. Var innom en barnebutikk for å kjøpe dåpslue, og hun sa at det ikke var vanlig lengre med slike bånd. Har ikke peiling i det hele tatt selv. Og i tilfelle hvordan skal et slik bånd festes, og hvor skal det være på kjolen???
Gjest Emera Skrevet 9. juni 2005 #2 Skrevet 9. juni 2005 Hvis det skal være bånd på dåpskjolen, så er det gjerne en slags "løpegang," hullsøm eller annen form for feste på kjolen. Som oftes festes vel båndet nederst på overdelen eller mellom overdelen og "skjørtet." Er kjolen slik at det må være bånd for at det ikke skal se ut som om noe "mangler?" Hvis ikke så er det vel ingenting i veien for å la båndet være, dersom du ikke synes det er fint med bånd.
Malama Skrevet 9. juni 2005 #3 Skrevet 9. juni 2005 Dåpskjolen jge er døpt i hadde ikke slikt bånd, men den var i blonde og hadde en "underkjole" i rosa, og i blått (avhengi av hvem som er døpt iden) mens den min tante lagt til sine barnebarn bruker et bredt silkebånd som "belte" rett og slett (også broderer hun navn og dåpsdato i rosa eller blått på kjolen for hvert barn som er døpt i den, kjempekoselig, men kan bli trangt om det blir mange, vi er over 20 som er døpt i den kjolen jeg er døpt i. Men mormor har mange flere barnebarn enn tante får da) De fleste kjoler jeg har sett ("i moderne tid", altså ikke den jeg selv er døpt i) har slikt "belte" knyttet med sløyfe på. I rosa eller blått normalt sett, men også en som hadde lilla belte uavhengig av kjønn på barnet Dersom kjolen er laget for bånd, og det ser "rart ut uten" kan du selvsagt ha bånd. Har du lyst på bånd og det passer, kan du ha. Vil du ikke ha, eller det ikke passer, så trenger du jo selvsagt ikke det.
Ugla Skrevet 10. juni 2005 #4 Skrevet 10. juni 2005 Vi skal ha dåp nå snart og skal bruke en dåpskjole som har gått i arv. I følge svigermor skal det være et blått bånd på kjolen. Var innom en barnebutikk for å kjøpe dåpslue, og hun sa at det ikke var vanlig lengre med slike bånd. Har ikke peiling i det hele tatt selv. Og i tilfelle hvordan skal et slik bånd festes, og hvor skal det være på kjolen??? I.o.m. du skal bruke en kjole som har gått i arv, synes jeg du bør følge "tradisjonen" med bånd. Din svigermor (eller andre i familien den kommer fra) kan sikkert fortelle deg hvordan de skal være og festes. Jeg er vant med at det er et langt silke-bånd (ca 5 cm brett) som knyttes som et "belte" rundt livet på barnet (med sløyfe på magen, og lange ender som henger ned). Og smale bånd (ca 1 cm) rundt håndleddene (på langermet kjole). Rosa til jenter og lyse-blått til gutter. Dåpsluen er pyntet med små sløyfer eller rosetter, og knyte-bånd i samme farge som på kjolen.
Gjest ConeliaOslo78 Skrevet 10. juni 2005 #6 Skrevet 10. juni 2005 Det trenger jo ikke være blått, kjære vene. Hvis du har en favoritt farge, gå nå eter det. Min eldste sønn hade dyp grønn, mens min yngste hadde nøtte-brunt. Min datter hadde rødt, da jeg ikke er så glad i rosa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå