Gå til innhold

Hinter om selvmord.. Hvordan reagere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Personen sender bilde fra en bro og sier h*n er redd for hva fremtiden bringer osv. Hvordan skal jeg reagere? Lignende har skjedd før og jeg får ingen direkte svar, kun vage hint om at h*n har det vanskelig. Jeg har stilt spørsmål direkte om h*n vil ta livet sitt, men det er avkreftet på tidligere tidspunkt. Personen har tatt et steg mot hjelp fra psykolog, men jeg er eneste andre kontaktperson og jeg er stresset og sliter med dårlig samvittighet hvis ikke jeg kan støtte hele tiden. 

Føler det nesten som at hvis ikke jeg er der og hjelper nok så vil de ta livet sitt. 

Anonymkode: 8777a...4a0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gjør det hèlt riktige ved å spørre. Balansen blir aldri hèlt riktig i en slik situasjon, for man blir pålagt et ansvar man egentlig ikke skal ha. Foreslå for han, at du feks kan ringe mental helse (116123) og ber de ringe han opp, dersom det trengs. Eller ring de for å be de om råd på egne vegne, for den del. Opplever du det som direkte trusler, så er det politiet som er rett sted.... ❤️ 

Anonymkode: 8d866...571

• Liker 3
Skrevet

Det der er så utrolig dårlig gjort at jeg har problemer med å få uttrykt det. Utifra trådene her inne er det tydeligvis mange som har sånne folk rundt seg også, som sender sånne stikk til venner og familie. Har selv vært ute for det. Det er fortvilende. Selvfølgelig fortvilende for den det gjelder, men like fortvilende for de som blir belastet med dette. Hvor mye kan msn gjøre når man har gjort så masse for å prøve å hjelpe en person????? 

Anonymkode: 1fd89...993

• Liker 3
Skrevet

Politi. Hinting om selvmord er manipulasjon. 

Anonymkode: 29b8f...b1f

• Liker 2
Skrevet

H*n har drukket og sier bestemt nei når jeg spør om h*n har tanker om selvmord nå. Men snakker om selvmordsmetoder. Jeg tror dette ble trigget av at jeg sa jeg ønsket å være hjemme i dag selv om personen tydeligvis trengte støtte.. Når jeg nå tilbyr å komme henviser de til at jeg sa nei tidligere. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

H*n har drukket og sier bestemt nei når jeg spør om h*n har tanker om selvmord nå. Men snakker om selvmordsmetoder. Jeg tror dette ble trigget av at jeg sa jeg ønsket å være hjemme i dag selv om personen tydeligvis trengte støtte.. Når jeg nå tilbyr å komme henviser de til at jeg sa nei tidligere. 

Dette høres ut som manipulasjon for meg. Du kan ringe politiet og opplyse om at han ønsker å ta livet av seg?

Anonymkode: d5e7a...c9a

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dette høres ut som manipulasjon for meg. Du kan ringe politiet og opplyse om at han ønsker å ta livet av seg?

Anonymkode: d5e7a...c9a

Det blir for ekstremt for meg tenker jeg. Føler ikke at dette er direkte trusler, og personen ville nok kuttet kontakt og aldri stolt på meg igjen om jeg gjorde det. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg nå tilbyr å komme henviser de til at jeg sa nei tidligere. 

De? Personen er ikke alene nå altså?

Anonymkode: 264cf...de4

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

De? Personen er ikke alene nå altså?

Anonymkode: 264cf...de4

Nei, h*n er alene. Bare litt feil valg av skrivemåte fra min side. 

Skrevet

Uff, det er neimen ikke så enkelt. På èn side så er tanker/ord som sies høyt positivt. Rett og slett for at han uttrykker seg. Utfordringen er jo at når man spør, så kan det føles ganske så overveldende uansett hva svaret er..Men husk at du er ikke ansvarlig for hans måte å tenke på. Kanskje kan det være lurt å ta vare på meldinger/screenshot/korrespondanse. Sånn at ved eventuelle spørsmål, så har du det liggende. Du vet hva som er kommunisert. Vet ikke hvor ofte dere meldes, men kanskje kan det være lurt å avvente litt, før du svarer. Da tenker jeg ikke timesvis, men sånn at han ikke får umiddelbar respons alltid...Vet ikke hèlt om det er forståelig, for jeg forstår jo at det er naturlig å svare, altså. Du har også lov å fortelle at det kjennes utrygt og at du i såfall må kontakte politiet. Ikke for å true med det, men for sikkerheten til dere begge. Igjen, må jeg si at du gjør alt rett! ❤️ 

Anonymkode: 8d866...571

Skrevet

Vil oppfordre deg til å ta kontakt med politi eller ambulanse ❤️

Gjest Familytree
Skrevet (endret)

Nå du må snakke med foreldre eller politi. Mennesker med disse tankene føler seg vanligvis knyttet til visse mennesker. Pålitelige mennesker, men dette tilknytningen har ingen grenser. De skal ikke utvikle avhengighet av en annen person. Aldri. Profesjonell samhandling med psykologen anbefales.
Nå du er på et delikat sted hvor du trenger å komme ut av din selvtillitskrets og puste inn en ny luft.
Følg mitt råd, ikke føl deg skyldig hvis du er opptatt og ikke kan snakke med h*n. Les om passiv og aktiv kommunikasjon, administrer ordene dine for å uttrykke det du trenger å si og hva h*n kan høre.
Du er viktig, og du er din prioritet. H*n trenger hjelp, og du kan ikke hjelpe h*n så mye du vil. Dette er jobben for profesjonelle.
Du kan gjøre mange ting for å hjelpe h*n, men grensen er viktig fordi denne situasjonen fortærer deg følelsesmessig og fysisk.

Endret av Familytree

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...