Gå til innhold

Dere som ikke leser bøker...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ble du oppfordret til å lese i oppveksten? Føler du at det er et resultat av at ingen leste til deg når du var liten? 

Personlig, så har jeg lest mye hele livet. Jeg husker at mamma leste til meg når jeg skulle legge meg, vi dro ofte på biblioteket sammen og fant nye bøker, og før jeg kunne lese selv, pleide jeg å late som jeg leste bøker til lillebroren min. Jeg leste ganske tykke bøker alle rede på barneskolen. De fleste vennene mine leser aldri bøker på gøy. Vi har alle høyere utdanning, så de har jo lest mye pensum opp igjennom årene, men de leser ikke skjønnlitteratur. Bare vennene mine som gikk på samme studie leser på gøy.

Jeg bare lurer på om oppvekst er grunnen til at noen liker å lese mens andre ikke gjør det. Det kan jo selvfølgelig være andre faktorer, som afantasi, men jeg bare lurer sånn generelt. 

Endret av Chiyo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja ble oppfordret til å lese mye når jeg var liten, var med i bokklubb, fikk alltid blader, var på bibliotek, foreldrene leste for meg osv.  Jeg var også flinkest å lese i klassen på barneskolen:p Er ikke spesielt intressert i bøker nå til dags men liker å skrive og har skrevet bokmanus, flere noveller og diktsamlinger.

Skrevet

Nå leser jeg en del, så mulig ikke meg du spør, men jeg kjenner meg igjen i det du skriver. 

Det var lesestund før sengetid hver kveld. Jeg var med i flere bokklubber. Vi dro på biblioteket sammen, og jeg husker spenningen med å lete etter noe nytt. Bokhyllen hjemme var også velfylt med mye forskjellig, så var stadig noe nytt å utforske. Når vi skulle på ferieturer startet dro vi alltid på en bokhandel og plukket ut det hver og en ville ha på tur. Og jeg husket vi utforsket bokhyllen på syden-hotellet, der tidligere gjester hadde satt fra seg bøker på nordisk eller engelsk, og at vi alltid måtte sette igjen minst like mye som vi tok. 

Det var samme entusiasmen rundt skoleutstyr. Vi fikk velge bokbind, kjøpe det utstyret vi ville, kosestund rundt leksearbeid, med mer. 

Anonymkode: f498d...252

Skrevet

Ok TS, jeg skjønner at du føler deg veldig flink, men det skriftlige språket ditt gjenspeiler virkelig ikke at du har lest mye i oppveksten. Heller tvert i mot.

Du burde nok lest mye mer. 

Anonymkode: a0cbf...e03

• Liker 6
Skrevet

Jeg har en kollega som har tittelen overingeniør. Det eneste han leser på fritiden er se og hør. Han sier han har så innviklet jobb at han må koble av med noe lettvint på fritiden 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå leser jeg en del, så mulig ikke meg du spør, men jeg kjenner meg igjen i det du skriver. 

Det var lesestund før sengetid hver kveld. Jeg var med i flere bokklubber. Vi dro på biblioteket sammen, og jeg husker spenningen med å lete etter noe nytt. Bokhyllen hjemme var også velfylt med mye forskjellig, så var stadig noe nytt å utforske. Når vi skulle på ferieturer startet dro vi alltid på en bokhandel og plukket ut det hver og en ville ha på tur. Og jeg husket vi utforsket bokhyllen på syden-hotellet, der tidligere gjester hadde satt fra seg bøker på nordisk eller engelsk, og at vi alltid måtte sette igjen minst like mye som vi tok. 

Det var samme entusiasmen rundt skoleutstyr. Vi fikk velge bokbind, kjøpe det utstyret vi ville, kosestund rundt leksearbeid, med mer. 

Anonymkode: f498d...252

Det høres gøy ut. 🙂 Vi hadde ikke kosestund rundt leksearbeid da. Jeg fikk aldri hjelp til lekser, så jeg pleide å gjøre det alene. Noen ganger gjorde jeg lekser på SFO med vennene mine, men vi måtte gjemme oss i garderoben, fordi vår SFO hadde som regel at vi ikke fikk lov til å gjøre lekser der. 😮 

Skrevet

Jeg ble ikke lest bøker for som liten selv, men Donald-blad på senga i blant. Av en eller annen grunn likte jeg bare bøker helt av meg selv, og var en flittig gjest på de to lokale bibliotekene allerede fra jeg var ganske liten. Så snart jeg fikk lov å ta t-banen alene eller sammen med broren min, dro vi på det store biblioteket som lå et par holdeplasser unna. Vårt eget lokale bibl. var ganske lite, så det var himmelrike å komme til det store biblioteket! Lånte så mye bøker vi klarte å bære hver gang. Det var så stas, husker jeg. Jeg elsket å låne bøker.

Foreldrene våre meldte oss også inn i diverse bokklubber som utga faktabøker, men og også klubber for eventyrbøker og Disney.

Jeg begynte å lese bøker for sønnen min allerede da han var bitteliten, så fort han skjønte hva en bokside var for noe. Startet med pekebøker og jobbet oss oppover. Thomas og Emma, Thomas-toget, Albert (åh, de bøkene elsket vi!) og alt mulig. Det var den letteste sak i verden og legge barnet mitt. Jeg bare viftet med kveldens bok og sa "Kom så går vi på senga og leser!" og så kom han løpende. Han elsket å bli lest for.

Jeg håpet derfor han skulle bli en like stor bokelsker da han ble større, og kunne lese selv. Dessverre ble han ikke det. Han leser aldri bøker, og nå er han voksen :( Hadde håpet de årene i barndommen skulle sette sitt preg, men det gjorde det altså ikke. Man må vel bare ha kjærligheten for bøker medfødt, tror jeg. Eller kan man lære det?

Skrevet

Jeg leste ALT jeg kom over som barn, opp til midten av 20-årene tipper jeg.  Nå er jeg 39 og klarer ikke komme fordi side 1. Har ikke lest en bok på mange år. 

Anonymkode: d3f4b...ddf

• Liker 4
Skrevet

Kan ikke huske at jeg ble lest for, men jeg ble sunget mye for. Ikke full konsert med piano, men type barnesanger.

Husker jeg slukte bokseriene til Anne- Cath.Vestly, men tror jeg var litt eldre enn normalen da jeg opplevde det som gøy. 

Hos meg som voksen handler det om at jeg er utålmodig. Har startet et par ganger på en sånn type pocketserie, og jeg forguder det de første 7-8 bøkene, også er det fullstendig stopp. 

Min ex-svigermor hadde en høy stilling i bibliotekbransjen. Det var hélt vidunderlig å se det engasjementet. De bokhyllene. Alltid en bok som var påbegynt og en andre liggende i veska. Den lidenskapen fremstod som hélt spesiell. 

Jeg kan nok bare glemme det å evne å sette meg ned med en bok av typ Jo Nesbø eller Unni Lindell og faktisk gjennomføre. Jeg glemmer hva jeg har lest etter en side og kaver fryktelig.. 

Vet ikke om det er jeg som bare mangler talent eller om interessen ikke er stor nok. Det føles hélt uoverkommelig.... 

Anonymkode: d5e27...546

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste ALT jeg kom over som barn, opp til midten av 20-årene tipper jeg.  Nå er jeg 39 og klarer ikke komme fordi side 1. Har ikke lest en bok på mange år. 

Anonymkode: d3f4b...ddf

Hva tror du er grunnen til at du ikke greier å lese mer enn én side? Liker du ikke fortellingene lenger?

Jeg opplever perioder der jeg føler jeg ikke har tid, eller jeg ønsker å gjøre flere ting samtidig. Jeg er veldig glad i lydbøker hvis den som leser er veldig flink. Jeg kan finne på å høre på lydbok mens jeg strikker, eller når jeg gjør husarbeid. 

Skrevet
22 minutter siden, Million skrev:

Jeg begynte å lese bøker for sønnen min allerede da han var bitteliten, så fort han skjønte hva en bokside var for noe. Startet med pekebøker og jobbet oss oppover. Thomas og Emma, Thomas-toget, Albert (åh, de bøkene elsket vi!) og alt mulig. Det var den letteste sak i verden og legge barnet mitt. Jeg bare viftet med kveldens bok og sa "Kom så går vi på senga og leser!" og så kom han løpende. Han elsket å bli lest for.

Jeg håpet derfor han skulle bli en like stor bokelsker da han ble større, og kunne lese selv. Dessverre ble han ikke det. Han leser aldri bøker, og nå er han voksen :( Hadde håpet de årene i barndommen skulle sette sitt preg, men det gjorde det altså ikke. Man må vel bare ha kjærligheten for bøker medfødt, tror jeg. Eller kan man lære det?

Det var dumt. :( I min familie er vi to som liker veldig godt å lese. Eldstebroren min leser veldig mye, helt fra han var veldig liten. Vi hadde også mye Donald hjemme fordi han samlet dem i hefter fra før jeg ble født. Han andre leser aldri, det har han aldri gjort. Jeg vet ikke hva deres erfaring med min mor og bøker var da, fordi de var en del år eldre enn meg. 

Jeg har en venninne i USA som aldri leste bøker i hele livet sitt som plutselig begynte i midten av tyveårene. :fnise: Jeg har fått henne hektet på alle mine favorittserier. :P 

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok TS, jeg skjønner at du føler deg veldig flink, men det skriftlige språket ditt gjenspeiler virkelig ikke at du har lest mye i oppveksten. Heller tvert i mot.

Du burde nok lest mye mer. 

Anonymkode: a0cbf...e03

Snodig kommentar. Du kan ikke påpeke noen konkrete problemer med innlegge da, komme med konstruktiv kritikk, heller enn å bare grine på nesa på generelt grunnlag?

Anonymkode: a23cc...a52

Gjest Paramount
Skrevet (endret)

Jeg leste kun tegneserier mens jeg spiste mat når jeg var liten. Leste ingen bøker. Mamma leste ikke til meg, men fortalte mange morsomme historier fra virkeligheten. Interessen for skjønnlitteratur og bøker generelt fant jeg på egen hånd. Sikkert bare tilfeldigheter kombinert med nysgjerrighet. Kanskje ble jeg påvirket av at vi hadde mange bokhyller fulle av bøker. Jeg var alt for utålmodig til å lese bøker i ung alder. Mine søsken leste aldri bøker, leser ikke nå heller. Blir bare mer og mer glad i bøker selv, spesielt gamle bøker, tenker at terskelen for å bli utgitt var mye høyere før, og nivået derfor en del høyere enn i dag. Føler egentlig at jeg får bekreftet det når jeg leser, mye dårlig samtidslitteratur synes jeg. Litteratur handler for meg mye om tanker og sjel på reise, da blir reisen ekstra lang og spennende dersom bøkene er skrevet i en annen tid.

Ok, ts hadde et spørsmål til "dere som ikke leser bøker", er vel dårlig til å lese likevel da :).

Endret av Paramount
Skrevet

Jeg leser ikke skjønnlitteratur. Ble lest for som liten, og leste masse tegneserier. Leste før jeg begynte på skolen, og var alltid skoleflink. Men jeg synes altså at det å lese skjønnlitteratur er kjedelig 😕

Har realfaglig utdanning, og er vel en teknisk anlagt person. Kanskje det er litt sånn at de som er logisk og teknisk av seg ofte ikke er så glad i litteratur?

Anonymkode: 8c406...1d1

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Snodig kommentar. Du kan ikke påpeke noen konkrete problemer med innlegge da, komme med konstruktiv kritikk, heller enn å bare grine på nesa på generelt grunnlag?

Anonymkode: a23cc...a52

Bare til å ignorere. 😅 Enkelte er rett og slett ikke grei. ;) 

Skrevet

Ble ikke lest for, men leste selv. Gamla i huset leste alltid på en av disse kiosk-romanene og Margit Sandemo. 

Jeg leser ikke lenger pga sykdom, men ungen i huset blir lest for og leser seg i senga. 

Anonymkode: 8ff01...943

Skrevet
2 timer siden, Butternut skrev:

Ja ble oppfordret til å lese mye når jeg var liten, var med i bokklubb, fikk alltid blader, var på bibliotek, foreldrene leste for meg osv.  Jeg var også flinkest å lese i klassen på barneskolen:p Er ikke spesielt intressert i bøker nå til dags men liker å skrive og har skrevet bokmanus, flere noveller og diktsamlinger.

Er det ikke vanskelig å skrive godt hvis man ikke leser bøker?

Anonymkode: 59909...7cd

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke huske at jeg ble lest for, men jeg ble sunget mye for. Ikke full konsert med piano, men type barnesanger.

Husker jeg slukte bokseriene til Anne- Cath.Vestly, men tror jeg var litt eldre enn normalen da jeg opplevde det som gøy. 

Hos meg som voksen handler det om at jeg er utålmodig. Har startet et par ganger på en sånn type pocketserie, og jeg forguder det de første 7-8 bøkene, også er det fullstendig stopp. 

Min ex-svigermor hadde en høy stilling i bibliotekbransjen. Det var hélt vidunderlig å se det engasjementet. De bokhyllene. Alltid en bok som var påbegynt og en andre liggende i veska. Den lidenskapen fremstod som hélt spesiell. 

Jeg kan nok bare glemme det å evne å sette meg ned med en bok av typ Jo Nesbø eller Unni Lindell og faktisk gjennomføre. Jeg glemmer hva jeg har lest etter en side og kaver fryktelig.. 

Vet ikke om det er jeg som bare mangler talent eller om interessen ikke er stor nok. Det føles hélt uoverkommelig.... 

Anonymkode: d5e27...546

Kan det ha noe med lesehastighet? Jeg ble bedre på å lese etter å ha lest mye for barn, og nå føler jeg det går lettere å lese bøker igjen. Og så har det noe med vaner å gjøre, det skal mindre engasjement og konsentrasjon til å surfe på nett.

Anonymkode: 59909...7cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...