AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #1 Skrevet 17. februar 2020 Tenk om psykoser, paranoia og vrangforestillinger var smittsomt. Vel, det KAN de faktisk være. https://forskning.no/bakgrunn-samliv-psykologi/bakgrunn-smittsom-sinnssykdom/1056682 Kjør debatt. Anonymkode: 3e845...99f
Cerasus Skrevet 17. februar 2020 #2 Skrevet 17. februar 2020 (endret) Folie á deux har svært, svært lav forekomst, om jeg husker rett. - Så lav at jeg er usikker på hvor mye forskning som egentlig finnes på det. Jeg har i alle fall ikke hørt om noen som har fått diagnosen i Norge Skal sies at hvem som helst ikke kan "smittes". Det er gjerne en del spesielle karakteristika ved begge involverte: personen som "smittes" er lett påvirkbar og lett å lede, isolert fra omverdenen, og under påvirkning av en dominant, psykotisk person. Endret 17. februar 2020 av Cerasus
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #3 Skrevet 17. februar 2020 2 timer siden, Cerasus skrev: Folie á deux har svært, svært lav forekomst, om jeg husker rett. - Så lav at jeg er usikker på hvor mye forskning som egentlig finnes på det. Jeg har i alle fall ikke hørt om noen som har fått diagnosen i Norge Skal sies at hvem som helst ikke kan "smittes". Det er gjerne en del spesielle karakteristika ved begge involverte: personen som "smittes" er lett påvirkbar og lett å lede, isolert fra omverdenen, og under påvirkning av en dominant, psykotisk person. Det er dog interessant at dette er et reelt fenomen. Anonymkode: 3e845...99f
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #4 Skrevet 17. februar 2020 Det er vel bare at gærne mennesker finner hverandre, samt at man kan bli hjernevasket av den andre. Jeg kjenner et ektepar som er slik, de har klart å påvirke barna sine også. Til og med jeg ble påvirket av mannens idèer og forestillinger og måtte ta en opprydning i eget hode etter jeg kuttet kontakten med dem. Anonymkode: 1133e...f6c
Gjest theTitanic Skrevet 17. februar 2020 #5 Skrevet 17. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenk om psykoser, paranoia og vrangforestillinger var smittsomt. Vel, det KAN de faktisk være. https://forskning.no/bakgrunn-samliv-psykologi/bakgrunn-smittsom-sinnssykdom/1056682 Kjør debatt. Anonymkode: 3e845...99f Tenker at en person med folie a deux uansett hadde havnet på et galt spor og tatt til seg noe destruktivt fra omgivelsene sine. Det tross alt svært sjelden og kun omgås psykisk sunne og unevrotiske personer. Og om så var så bringer media til bords godt grunnlag for mange typer angst. Så nei, å vie denne forskningen oppmerksomhet er det ikke noe poeng i. Eneste det kan føre til er at folk vil sky psykisk syke enda mer enn før, og det er svært uheldig da disse spesielt trenger sunne bekjentskaper å strekke seg mot.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå