AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #1 Skrevet 17. februar 2020 Jeg lurer litt på hva andre har for regler under samvær? Jeg har et barn på mellomtrinnet som er på samvær annenhver helg hos far og som blant annet har regler der som at det ikke er lov til å ringe eller sende tekstmelding til meg, besteforeldrene, tanter, onkler (på begge sider) eller noen av vennene på skole under samværet. Vi har snakket om dette flere ganger de siste årene og far rikker seg ikke på dette punktet. Han mener at alle andre kan hun snakke med hos meg og det er ikke noe behov for at hun skal "kaste" bort tid med å ha kontakt med de hos han. Jeg merker allerede at hun trekker seg mer mot meg og jeg er litt redd for at far kommer til å ødelegge forholdet mellom dem. Hva pleier dere å ha for regler under samvær? Er det rart av meg å reagere på dette? Alle andre i klassen hennes er fortsatt gift eller bor sammen, så jeg har ingen andre å diskutere dette med. Anonymkode: b652d...903
Blingblingtahei Skrevet 17. februar 2020 #2 Skrevet 17. februar 2020 Hm hvis hun sitter pal med telefonen i hånda å tekster så kan jeg jo skjønne det, syntes egentlig det var fint at pappaen har lyst til å være sammen med hun når hun først er der. De har jo ganske lite samvær. Så på en måte skjønner jeg det jo.. Han vil være den trygge personen datteren kommer til om det skulle være noe, og han vil ikke at det skal planlegges avtaler med venninner mens hun er hos han siden de har så lite tid, tenker jeg da. Så den skjønner jeg egentlig.. Tror riktignok at det er viktig at far sier det til datter slik at datter kan ha en forståelse om hvorfor han lager slike regler, og at om hun tar hensyn til hva han føler så kan reglene skli mer ut så lenge hun ikke sitter med nesa I tlf hele dagen. Tenker at det er bedre enn alternative, å ha en far som egentlig ikke ønsker å tilbringe tid med deg er mye verre..
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #3 Skrevet 17. februar 2020 4 minutter siden, Blingblingtahei skrev: Hm hvis hun sitter pal med telefonen i hånda å tekster så kan jeg jo skjønne det, syntes egentlig det var fint at pappaen har lyst til å være sammen med hun når hun først er der. De har jo ganske lite samvær. Så på en måte skjønner jeg det jo.. Han vil være den trygge personen datteren kommer til om det skulle være noe, og han vil ikke at det skal planlegges avtaler med venninner mens hun er hos han siden de har så lite tid, tenker jeg da. Så den skjønner jeg egentlig.. Tror riktignok at det er viktig at far sier det til datter slik at datter kan ha en forståelse om hvorfor han lager slike regler, og at om hun tar hensyn til hva han føler så kan reglene skli mer ut så lenge hun ikke sitter med nesa I tlf hele dagen. Tenker at det er bedre enn alternative, å ha en far som egentlig ikke ønsker å tilbringe tid med deg er mye verre.. Hun forteller ofte at hun brukte helgen til å sitte og se på tv fordi at far har ting han må gjøre. Anonymkode: b652d...903 7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #4 Skrevet 17. februar 2020 3 minutter siden, Blingblingtahei said: Hm hvis hun sitter pal med telefonen i hånda å tekster så kan jeg jo skjønne det, syntes egentlig det var fint at pappaen har lyst til å være sammen med hun når hun først er der. De har jo ganske lite samvær. Så på en måte skjønner jeg det jo.. Han vil være den trygge personen datteren kommer til om det skulle være noe, og han vil ikke at det skal planlegges avtaler med venninner mens hun er hos han siden de har så lite tid, tenker jeg da. Så den skjønner jeg egentlig.. Tror riktignok at det er viktig at far sier det til datter slik at datter kan ha en forståelse om hvorfor han lager slike regler, og at om hun tar hensyn til hva han føler så kan reglene skli mer ut så lenge hun ikke sitter med nesa I tlf hele dagen. Tenker at det er bedre enn alternative, å ha en far som egentlig ikke ønsker å tilbringe tid med deg er mye verre.. Barnet vil og skal løsrive seg mer og mer fra sine foreldre, og det er helt håpløst for relasjonen mellom far og datter at far nekter henne å ha kontakt med venninner og familie som er viktig for henne. Hvis far ikke lar barnet ha den sosiale kontakten med venner og familie så kommer hun til å se på samvær med far som noe hun tvinges til på fars premisser, og så fort hun har muligheten til å nekte å dra så kommer hun til å gjøre det. Jeg skjønner at far ønsker å tilbringe tiden med sin datter den lille tiden han har, men her må han rett og slett sette sine egne behov til side og heller vise interesse for barnets venner og øvrig familie. Anonymkode: c2fa3...351 13
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #5 Skrevet 17. februar 2020 Hvilke regler har faren for skjermbruk generelt hos seg, er det 100% «forbudt»? Det er jo forståelig at han ikke vil at hun skal sitte med nesa i telefonen, være på tiktok osv, og være mer med venninnene og alene på den måten enn med ham og andre. Å ringe og sende meldinger til tanter og besteforeldre er jo også veldig unødvendig sånn på daglig basis. En og annen «god natt!»-melding ellerpraktisk beskjed til deg er jo strengt å si nei til, men i utgangspunktet tenker jeg dette er gjennomtenkt fra farens side siden dere har snakket om det flere ganger. Men nekter han henne all kontakt med alle, eller bare på telefon? Kan hun aldri møte noen venner annenhver helg, verken på meldinger eller i virkeligheten? Anonymkode: 4ba33...487 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #6 Skrevet 17. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvilke regler har faren for skjermbruk generelt hos seg, er det 100% «forbudt»? Det er jo forståelig at han ikke vil at hun skal sitte med nesa i telefonen, være på tiktok osv, og være mer med venninnene og alene på den måten enn med ham og andre. Å ringe og sende meldinger til tanter og besteforeldre er jo også veldig unødvendig sånn på daglig basis. En og annen «god natt!»-melding ellerpraktisk beskjed til deg er jo strengt å si nei til, men i utgangspunktet tenker jeg dette er gjennomtenkt fra farens side siden dere har snakket om det flere ganger. Men nekter han henne all kontakt med alle, eller bare på telefon? Kan hun aldri møte noen venner annenhver helg, verken på meldinger eller i virkeligheten? Anonymkode: 4ba33...487 Alt av bursdager, fritidsaktiviteter og lignende utgår i far sine helger. Hun kan se på tv så mye hun vil, spille så mye hun vil og hvis hun ønsker å sitte på Tiktok hele helgen så har hun lov til det. Det er kun kommunikasjonen det er satt begrensninger på. Anonymkode: b652d...903 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #7 Skrevet 17. februar 2020 Jeg har aldri hørt om en slik regel🤔🥴 Datteren min er på samvær hos pappaen sin annenhver helg. Hun får ringe, sende meldinger til hvem hun vil. Og andre kan ringe henne. Det samme hos meg. Barna til min samboer har det samme. Anonymkode: 2cb3b...8b1 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #8 Skrevet 17. februar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet vil og skal løsrive seg mer og mer fra sine foreldre, og det er helt håpløst for relasjonen mellom far og datter at far nekter henne å ha kontakt med venninner og familie som er viktig for henne. Hvis far ikke lar barnet ha den sosiale kontakten med venner og familie så kommer hun til å se på samvær med far som noe hun tvinges til på fars premisser, og så fort hun har muligheten til å nekte å dra så kommer hun til å gjøre det. Jeg skjønner at far ønsker å tilbringe tiden med sin datter den lille tiden han har, men her må han rett og slett sette sine egne behov til side og heller vise interesse for barnets venner og øvrig familie. Anonymkode: c2fa3...351 Det er det jeg tenker og. Hun har allerede begynt å snakke om det er vanskelig og hun ender opp med å føle seg utenfor det sosiale fordi at hun går glipp av ting. Anonymkode: b652d...903 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #9 Skrevet 17. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri hørt om en slik regel🤔🥴 Datteren min er på samvær hos pappaen sin annenhver helg. Hun får ringe, sende meldinger til hvem hun vil. Og andre kan ringe henne. Det samme hos meg. Barna til min samboer har det samme. Anonymkode: 2cb3b...8b1 Jeg har også samme reglen. Ringe og sende tekstmelding til hvem hun vil. Jeg ønsker ikke å legge noen begrensninger på hennes sosiale kontakt med noen i nettverket hennes og tenker at det er godt for henne å dyrke et godt forhold til alle. Godt å høre at dere har åpen kontakt med alle. Anonymkode: b652d...903 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #10 Skrevet 17. februar 2020 Det er kjemperart at hun ikke får lov til det.. Stebarn her i huset får ikke lov til å ringe / sende melding når de er hos mor. Hun og stefar tar fra dem mobilen om de blir tatt for det.. Før fikk de ikke lov til å ha med mobilen til mor (av mor) Hos oss får de ringe så mye de vil. Vi oppmuntrer til det også, ved bursdag, jul, morsdag osv. De får ikke lov til å ringe eller sende melding på farsdag en gang.. Da skal de feire stefar sin dag, sier de. Du kan få lov til å gjette hvem de vil bo hos fast, og er hos mest.. Det er sykt sært, og hvordan i all verden skal han forklare seg? Han virker smålig og sjalu.. Vil anta at hun kommer til å begynne å lyve for ham ganske snart, slik at hun kan få ha kontakt med venner i det minste. Det er jo veldig viktig om et par år når venner betyr alt (tenåring) Anonymkode: 4a3ba...800 2
Fuglemor Skrevet 17. februar 2020 #11 Skrevet 17. februar 2020 Ojj høres ikke riktig ut 😱 når han legger slike restriksjoner, sender det signaler til barnet om at foreldren ikke liker de han har satt forbud mot. Gode relasjoner skaper trygge barn, trygge barn skaper glade barn. Her må det heller være ham som legger sine greier til side for å tilbringe tid med barnet, for det er faktisk barnet som gjennomgår her. 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #12 Skrevet 17. februar 2020 Selv om barnet er der lite, så burde det vel føles som et hjem, og ikke et isolat. Det hørtes utrolig sært ut, omsorgssvikt kanskje. På grensen, ihvertfall. Skjønner at han er lei hvis hun kommer dit og har planer med andre hele helgen, og far kun ser fotsporene og de skitne tallerkenene etter henne. Men en mellomting må da gå an. At "denne helgen var det både bursdag og bowling, så fredag kveld så kan du spise pizza med oss, så kan du være med Trine en annen dag." Anonymkode: 428e4...8cb 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #13 Skrevet 18. februar 2020 På 17.2.2020 den 8.32, AnonymBruker skrev: Det er kjemperart at hun ikke får lov til det.. Stebarn her i huset får ikke lov til å ringe / sende melding når de er hos mor. Hun og stefar tar fra dem mobilen om de blir tatt for det.. Før fikk de ikke lov til å ha med mobilen til mor (av mor) Hos oss får de ringe så mye de vil. Vi oppmuntrer til det også, ved bursdag, jul, morsdag osv. De får ikke lov til å ringe eller sende melding på farsdag en gang.. Da skal de feire stefar sin dag, sier de. Du kan få lov til å gjette hvem de vil bo hos fast, og er hos mest.. Det er sykt sært, og hvordan i all verden skal han forklare seg? Han virker smålig og sjalu.. Vil anta at hun kommer til å begynne å lyve for ham ganske snart, slik at hun kan få ha kontakt med venner i det minste. Det er jo veldig viktig om et par år når venner betyr alt (tenåring) Anonymkode: 4a3ba...800 Vi har dessverre samme greia med morsdagen her. Om hun er der den helgen, så er det kun stemor som skal feires og tårene har trillet noen ganger fordi at hun føler at det er vanskelig når hun ikke får lov til å snakke med meg. Han forklarer det nå med at det ikke er noe poeng for han kan ikke kjøre henne til noen av dem og det er bedre at hun fokuserer på det som hun har der. Vi bor cirka to timer unna hverandre. Vi har bodd veldig mye nærmere hverandre før, men det har vært samme greia da så jeg tror det bare er en ny unnskyldning. 23 timer siden, Fuglemor skrev: Ojj høres ikke riktig ut 😱 når han legger slike restriksjoner, sender det signaler til barnet om at foreldren ikke liker de han har satt forbud mot. Gode relasjoner skaper trygge barn, trygge barn skaper glade barn. Her må det heller være ham som legger sine greier til side for å tilbringe tid med barnet, for det er faktisk barnet som gjennomgår her. Jeg tenker også det, men samtidig så er det grunner til at det ble slutt mellom oss og en av dem er at vi fant ut at vi er veldig forskjellige. Han har hele veien tatt veldig hensyn til sin nye kone og samværet har til tider gått på bekostning av det. 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Selv om barnet er der lite, så burde det vel føles som et hjem, og ikke et isolat. Det hørtes utrolig sært ut, omsorgssvikt kanskje. På grensen, ihvertfall. Skjønner at han er lei hvis hun kommer dit og har planer med andre hele helgen, og far kun ser fotsporene og de skitne tallerkenene etter henne. Men en mellomting må da gå an. At "denne helgen var det både bursdag og bowling, så fredag kveld så kan du spise pizza med oss, så kan du være med Trine en annen dag." Anonymkode: 428e4...8cb Som nevnt over så bor vi to timer unna hverandre, så når hun kommer så sitter hun vanligvis og spiller PS4, ser på TikTok eller ser på TV. Hun kjenner ingen i hennes alder som bor der. Også får hun oppgaver som å rydde, vaske gulv og passe småsøsken fordi at de skal f.eks reise for å handle. Jeg har for såvidt tenkt at det høres nærmest ut som et isolat der hun skal isoleres fra alle som har en rolle i livet hennes. Faren har prøvd å presse henne til å flytte ditt i perioder, men hun nekter helt bastant. Anonymkode: b652d...903 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #14 Skrevet 18. februar 2020 Litt kontakt med venninner, og en godnattmelding til deg, burde være helt innafor. Jeg har selv en niese som ikke er alt for happy når hun er hos far, og stiller spørsmål ved mye og sender dette til mor og andre hele tiden. Om aktiviteter (vi må gå seks kilometer i skogen, det er dødskjedelig), ansvar og oppgaver, hva hun ikke vil ha på seg (jeg behøver ikke ha på lue når jeg er hos deg, mamma) eller når hun ikke vil legge seg osv. Det resulterte i at han følte seg overvåket og konstant vurdert av hele eks-siden av familien, og mistet rollen som foresatt når alt ble diskutert uten å involvere ham, hele tiden. Kan det ligge noe slik bak hos dere, og så har han satt foten ned helt for slik kontakt? Hvis han bare er dum og urimelig, så får du støtte henne på det, men jeg vil anta at det er flere sider ved saken, og at hans reaksjon kanskje er litt forståelig men alt for overdreven? Kanskje det vil hjelpe mer hvis du gir ham noe støtte og forståelse for et evt problem som har vært, og si at det har gått noe tid, hun har blitt eldre, og nå trenger hun å holde litt kontakt med venninner mens hun er hos ham. For å legge til rette for at hun ønsker å fortsette med jevnlige besøk hos ham.Ta initiativ til en samtale, bare dere to, i en situasjon som i utgangspunktet er rolig og ikke konfliktfylt, og høre hva du kan hjelpe til med for at hun skal ønske å fortsette å ha samvær med ham? Og jeg ville ikke snakket ned å ha noen oppgaver som å passe småsøsken mens de andre handler mat, eller måtte rydde. Hvis hun hører deg omtale det negativt, vil hun jo alltid synes det er dumt. Men igjen vet jeg jo ikke om dette er innenfor normalen, eller i alt for stort omfang. Anonymkode: 5b567...2e0
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #15 Skrevet 18. februar 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt kontakt med venninner, og en godnattmelding til deg, burde være helt innafor. Jeg har selv en niese som ikke er alt for happy når hun er hos far, og stiller spørsmål ved mye og sender dette til mor og andre hele tiden. Om aktiviteter (vi må gå seks kilometer i skogen, det er dødskjedelig), ansvar og oppgaver, hva hun ikke vil ha på seg (jeg behøver ikke ha på lue når jeg er hos deg, mamma) eller når hun ikke vil legge seg osv. Det resulterte i at han følte seg overvåket og konstant vurdert av hele eks-siden av familien, og mistet rollen som foresatt når alt ble diskutert uten å involvere ham, hele tiden. Kan det ligge noe slik bak hos dere, og så har han satt foten ned helt for slik kontakt? Hvis han bare er dum og urimelig, så får du støtte henne på det, men jeg vil anta at det er flere sider ved saken, og at hans reaksjon kanskje er litt forståelig men alt for overdreven? Kanskje det vil hjelpe mer hvis du gir ham noe støtte og forståelse for et evt problem som har vært, og si at det har gått noe tid, hun har blitt eldre, og nå trenger hun å holde litt kontakt med venninner mens hun er hos ham. For å legge til rette for at hun ønsker å fortsette med jevnlige besøk hos ham.Ta initiativ til en samtale, bare dere to, i en situasjon som i utgangspunktet er rolig og ikke konfliktfylt, og høre hva du kan hjelpe til med for at hun skal ønske å fortsette å ha samvær med ham? Og jeg ville ikke snakket ned å ha noen oppgaver som å passe småsøsken mens de andre handler mat, eller måtte rydde. Hvis hun hører deg omtale det negativt, vil hun jo alltid synes det er dumt. Men igjen vet jeg jo ikke om dette er innenfor normalen, eller i alt for stort omfang. Anonymkode: 5b567...2e0 Jeg har aldri hatt mulighet til å snakke med henne under samværet. Og hun har aldri hatt mulighet til å snakke med vennene sine. Dette har vært regler som har vært satt fra dag en. Jeg har blitt beskyldt for å manipulere henne når hun var liten (småbarnsavdelingen i barnehagen) og hun har mast om å få komme hjem til mamma igjen under feriene. Jeg har snakket med far om dette med begrensninger flere ganger, man han sier at han mener at når hun er der så skal hun fokusere på det som er der og at hun må vise respekt for det livet hun har hos han. Jeg, familien eller vennene er ikke en del av det livet hun har hos han. Jeg har gitt henne litt støtte i en del av det med husarbeid når hun var yngre, men det er fordi at han har, etter min mening, gitt henne alt for mye ansvar for fort. Det har ført til hun har slitt med noe angst de dagene hun har kommet hjem fra samvær og klandret seg selv fordi at hun føler at hun ikke har gjort en god jobb. Jeg føler jo at jeg må si noe da, og ikke bare kan la hun sitte alene og føle seg ubrukelig. Jeg syns det f.eks blir feil å forvente at en 4-åring skal vite hvilken dager det er turer på i barnehagen, huske å ta med seg boblebukse hjem fra far, ha oversikt når det er foreldremøte osv. Hun er jo moden nok for det nå, så nå sier jeg ikke et ord. Jeg syns bare at det er litt rart å ha henne der og stille masse krav om at hun skal vaske, men man kan ikke se en film sammen på kvelden og spise middag sammen? Anonymkode: b652d...903 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #16 Skrevet 18. februar 2020 En eks fortalte alltid barnet sitt at han ikke fikk lov til å fortelle noen om ting som skjedde hos pappa. Virker som om denne pappaen er litt av det samme. Hvis hun ringer deg eller andre i familien på pappas helg så skjønner jo de at ungen sitter alene. Sitter ungen alene annen hver helg fordi pappa har sitt å drive med så blir pappa sett på som en dritt. Da får pappa enten krav om å bruke tid med ungen eller å miste disse helgene. I pappas hodet går det uansett utover han, så da er det lettere å nekte ungen kontakt med omverden i disse helgene. Anonymkode: c85d3...8c9 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #17 Skrevet 18. februar 2020 Hvorfor har du og familien din behov for å snakke med barnet når det er hos sin far så sjelden som annen hver helg? Kan dere ikke la far og barn ha denne tiden sammen alene og uten avbrytelser? Der har jo alle andre dager å snakke med barnet på..!? Er i samme situasjon som deg, at barna er hos mor annen hver helg. Ringer aldri, om det ikke er noe alvorlig, og da ringer jeg til mor. Hos oss er problemet at mor driver å ringer og vil snakke med barna i tid og utide. Ofte har de venner på besøk, gjør lekser og er opptatt med andre ting. Hun forstår ikke at hun er en belastning for dem med maset om å snakke. Ofte snakker de med henne bare fordi de får dårlig samvittighet. Er enig med ditt barns far. La dem være i fred. Anonymkode: 56813...494
Gjest Alterego666 Skrevet 18. februar 2020 #18 Skrevet 18. februar 2020 Vi bor 200 meter fra hverandre. Barn går frem og tilbake som de vil, men sover etter avtale og fritidssysler blir administrert etter avtale.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #19 Skrevet 18. februar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har du og familien din behov for å snakke med barnet når det er hos sin far så sjelden som annen hver helg? Kan dere ikke la far og barn ha denne tiden sammen alene og uten avbrytelser? Der har jo alle andre dager å snakke med barnet på..!? Er i samme situasjon som deg, at barna er hos mor annen hver helg. Ringer aldri, om det ikke er noe alvorlig, og da ringer jeg til mor. Hos oss er problemet at mor driver å ringer og vil snakke med barna i tid og utide. Ofte har de venner på besøk, gjør lekser og er opptatt med andre ting. Hun forstår ikke at hun er en belastning for dem med maset om å snakke. Ofte snakker de med henne bare fordi de får dårlig samvittighet. Er enig med ditt barns far. La dem være i fred. Anonymkode: 56813...494 Jeg har aldri snakket med henne under samværet, og hun har aldri snakket med meg under samværet. Dette har vært regler som har vært der siden dag en fra far. Hun har heller ikke lov til å snakke med noen fra far sin familie. Anonymkode: b652d...903 2
Natea Skrevet 19. februar 2020 #20 Skrevet 19. februar 2020 Hvor gammel hun nå, sånn ca? Kanskje du kan ta kontakt med helsesøster? Kjenner jeg får vondt av henne. Dumt ikke far ser hva han gjør her; potensielt ødelegger relasjonen dem har. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå