Gå til innhold

«Konstant» oppblåst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ofte veldig oppblåst, og magen min kontra på morgen når jeg står opp er ganske annerledes enn magen min litt senere utpå dagen. Det som plager meg er at jeg nesten ser gravid ut, uten at magen blir spesielt hard eller at jeg sliter med luft. Har i grunnen lite ubehag knyttet til dette, bare føler meg så uvel når jeg ser så «stor» ut.

Veier til info 55 kg og er 168 høy.

Et eksempel på hva jeg ofte spiser i løpet av en dag:

Frokost: Havregrøt laget på melk, med frukt, bær, honning og litt peanøttsmør.

Lunsj: Wrap med scampi, spinat, agurk, avokado og salsa. 

Middag: Pasta bolognese, taco, diverse supper, kyllinggryte med ris osv (normal variert kost)

Kvelds: Gresk yoghurt med frukt, bær, honning og valnøtter. 

Ofte frukt, nøtter eller proteinshake til mellommåltid.

Vet ikke om jeg kan reagere på noen matvarer? Eller om jeg rett og slett bare blir lett oppblåst? Utrolig irriterende hvertfall, og det tar litt på selvtilliten..

Anonymkode: 02bcc...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! 

Hadde samme problemet og var laktoseintolerant.. Jeg hadde dog fler problemer som kvalme, vekslende avføring osv osv.. Anbefaler deg å dra til legen!

Anonymkode: c3a65...844

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kan reagere på for mye fiber.

Og ulike gryterett varianter, kan også gi en del luft.

Også en del grønnsaker grønt også gi dette, produserer gass.

 

Det kan ofte være en elimineringsprosses,  der man tar vekk ting for og se hva som skjer.

Bedring, forverring osv.

Mange ting som såkalt, skal være "sunt" er ofte det som gir problemer med oppblåsthet.

 

 

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/rad-mot-oppblast-mage/?page=2

 

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men er det mulig å dra til lege å få svar på hva man evt reagerer på, eller er det noe som må testes, slik som Sunset90 beskriver? Hvor sannsynlig er det å ha en intoleranse uten at man er særlig plaget? Er hverken kvalm, sliter med luft eller har unormal avføring.

TS

Anonymkode: 02bcc...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Men er det mulig å dra til lege å få svar på hva man evt reagerer på, eller er det noe som må testes, slik som Sunset90 beskriver? Hvor sannsynlig er det å ha en intoleranse uten at man er særlig plaget? Er hverken kvalm, sliter med luft eller har unormal avføring.

TS

Anonymkode: 02bcc...38a

blodprøver kan i enkelte tilfeller gi svar på gluten laktose, cøliaki, eller enkelte proteintyper.

enkelte ganger trengs også gastroskopi for og fastslå det.

Selv om det er mat som er kjent og gi gass, så kan man tåle og spise det, ingen test  som eks kan gi det svar på det.

For mange kan det være fortvillende og vanskelig og skjennerende.

Med eliminering mener jeg at du fjerner ting fra kosten, eks fører dagbok, fører opp symtomer, og hva du spiste.

For og kunne bli noe bedre, eller oppnå noen endring må man gjøre endringer.

Da har du en logg over situasjonen.

Det kan skyldes flere ting som kan gi mageproblemer, irritabel tarm, chrons sykdom eks

 

Det beste er nok og starte med og ta det med fastlege, og ta noen blodprøver.                           

For og se hva som eventuelt kan bekreftes/avkreftes                

Og videre behandling av problemet.

 

Her er noen av de vanligste årsakene til oppblåsthet:

  1. Overvekst av sopp i tarmen(Candida)
  2. Matoverfølsomhet/intoleranse
  3. Glutensensitivitet eller cøliaki
  4. Insulinresistens
  5. Uregelmessige måltider
  6. Mangel på fordøyelsesenzymer (inkludert laktoseintoleranse)
  7. Dysbiose – Bakteriell overvekst i tynntarm(SIBO) og/eller parasitter.
  8. Overspising

 

 

 

 

 

 

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også veldig fort oppblåst. Har funnet ut at det er enkelte typer mat som forårsaker det til meg.

Blomkål og brokkoli er noen av de værste. Rå løk også. Jeg spiser det fortsatt da, men bruker f.eks å ta mye mindre løk en hva det står i oppskriftene. Melkeprodukter påvirker meg også om det blir for mye.

Et lite råd er å søke opp hvilke matvarer som ofte gir oppblåst mage og kutte ut disse først for å se om det hjelper. Og, om du drikker mye sukkerfri brus/saft og lignende kan det være så enkelt at det er dette som er årsaken. :)

Anonymkode: 1eb4a...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Sunset90 skrev:

Her er noen av de vanligste årsakene til oppblåsthet:

  1. Overvekst av sopp i tarmen(Candida)
  2. Matoverfølsomhet/intoleranse
  3. Glutensensitivitet eller cøliaki
  4. Insulinresistens
  5. Uregelmessige måltider
  6. Mangel på fordøyelsesenzymer (inkludert laktoseintoleranse)
  7. Dysbiose – Bakteriell overvekst i tynntarm(SIBO) og/eller parasitter.
  8. Overspising

 

 

 

 

 

 

Dette er fullstendig pseudovitenskap. Friske mennesker har candida i tarmen, og per dags dato finnes det ingen målinger som kan si hvorvidt man har for mye av dette. Tenker vi skal la lege/ernæringsfysiolog finne ut av dette.

Anonymkode: af8fc...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sunset90 skrev:

blodprøver kan i enkelte tilfeller gi svar på gluten laktose, cøliaki, eller enkelte proteintyper.

enkelte ganger trengs også gastroskopi for og fastslå det.

Selv om det er mat som er kjent og gi gass, så kan man tåle og spise det, ingen test  som eks kan gi det svar på det.

For mange kan det være fortvillende og vanskelig og skjennerende.

Med eliminering mener jeg at du fjerner ting fra kosten, eks fører dagbok, fører opp symtomer, og hva du spiste.

For og kunne bli noe bedre, eller oppnå noen endring må man gjøre endringer.

Da har du en logg over situasjonen.

Det kan skyldes flere ting som kan gi mageproblemer, irritabel tarm, chrons sykdom eks

 

Det beste er nok og starte med og ta det med fastlege, og ta noen blodprøver.                           

For og se hva som eventuelt kan bekreftes/avkreftes                

Og videre behandling av problemet.

 

Her er noen av de vanligste årsakene til oppblåsthet:

  1. Overvekst av sopp i tarmen(Candida)
  2. Matoverfølsomhet/intoleranse
  3. Glutensensitivitet eller cøliaki
  4. Insulinresistens
  5. Uregelmessige måltider
  6. Mangel på fordøyelsesenzymer (inkludert laktoseintoleranse)
  7. Dysbiose – Bakteriell overvekst i tynntarm(SIBO) og/eller parasitter.
  8. Overspising

 

 

 

 

 

 

Takk igjen for utfyllende svar :) 

En slik elimineringsprosess kan jo være verdt et forsøk. Må innrømme at jeg nøler litt med å dra til legen da dette plager meg så lite fysisk (ved at jeg ikke har smerter o.l), så føler det blir litt overfladisk kanskje? Samtidig er jeg lei av å gå rundt og føle meg så «stor.» 

TS

Anonymkode: 02bcc...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir også veldig fort oppblåst. Har funnet ut at det er enkelte typer mat som forårsaker det til meg.

Blomkål og brokkoli er noen av de værste. Rå løk også. Jeg spiser det fortsatt da, men bruker f.eks å ta mye mindre løk en hva det står i oppskriftene. Melkeprodukter påvirker meg også om det blir for mye.

Et lite råd er å søke opp hvilke matvarer som ofte gir oppblåst mage og kutte ut disse først for å se om det hjelper. Og, om du drikker mye sukkerfri brus/saft og lignende kan det være så enkelt at det er dette som er årsaken. :)

Anonymkode: 1eb4a...ee0

Tenker å kutte ut melk først, eventuelt bytte til laktosefri, for å se om det kan hjelpe. Er oppblåst hver dag, og melk er jo noe jeg bruker i visse mengder daglig. 

Vet du hvor lenge jeg bør kutte ut noe før det har effekt?

TS

Anonymkode: 02bcc...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo veldig slank, så da vil maten du spiser «synes» på kroppen din umiddelbart etter måltid. Du kan vel trene magemusklene slik at de holder mer igjen. Du kan også prøve imogas-tabletter (reseptfritt fra apotek). Jeg er ikke langt unna din vekt og høyde, har ingen spesielle intoleranser, men ser også fort «gravid» ut etter et par måltider. Det hjelper litt å spise mange små måltider og ta imogas hvis jeg har spist noe som gir meg luft i magen. Midt i syklusen rundt eggløsning er det aller verst, da er jeg litt oppblåst uansett hva jeg gjør. Har aldri vært noe glad i åletrange kjoler fordi jeg alltid ser litt oppblåst ut utenom på morgenen før frokost.  

Anonymkode: 768f5...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, som mange andre spiser alt for mange ganger iløpet av dagen. fordøyelsesanlegget klarer ikke holde følge, og du må omtrent stappe i deg mat regelmessig hver andre time for at ting skal gå igjennom. Dette kan føre til mange andre sykdommer og ubehbagligheter.

 

Prøv en ukes tid å spise to normale måltider iløpet av dagen. UTEN all slags småspising og drikking utenom vann, te, kaffe uten sukker.  F.eks lunsj og sein middag med 8 timers mellomrom. Da resetter du fordøyelsen og kroppen din vil takke deg på mange måter. folk flest er overspiste og underaktive som er en dårlig kombo.

 

personlig spiser jeg en gang om dagen og jeg føler meg mye bedre. går bare ned i fettprosent. bedre hud, bedre fordøyelse, bedre energi hele dagen (ja faktisk) og lista fortsetter. det heter periodisk fasting.

Anonymkode: 16dd5...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk igjen for utfyllende svar :) 

En slik elimineringsprosess kan jo være verdt et forsøk. Må innrømme at jeg nøler litt med å dra til legen da dette plager meg så lite fysisk (ved at jeg ikke har smerter o.l), så føler det blir litt overfladisk kanskje? Samtidig er jeg lei av å gå rundt og føle meg så «stor.» 

TS

Anonymkode: 02bcc...38a

jeg tror det er mange som lider av "oppblåsthet"

Jeg tror og logge hva du spiser kan være til hjelp, enten så må man redusere eller ta det vekk.

Bevegelse kan hjelpe på systemet.

Samt tilskudd av tilskudd av melkesyrebakterier kan ha en vis effekt, eks biola, eller piller.

Eller andre helsekost tilskudd, eks lecinect,det er en del som kan prøves ut vis man ønsker.
Mange har garantert vært der selv, og trålet etter en løsning.

Det blir kort fortalt prøv og lær egentlig, slik kan det være med mange problemer.

Det være vanskelig og bli helt symtomfri, men godt mulig og oppnå noe forbedring.

Mange lever nok med slike plager, og de må lære og leve med det.

 

 

 

 

 

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har også slitt med dette som du beskriver—— får det ofte etter inntak av stivelsesrik mat. Etter at jeg begynte å drikke et glass Biola daglig har det avtatt betraktelig! 

Anonymkode: e6711...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen her som har foreslått IBS? Det anslås at så mange som 20% av Nordmenn kan ha IBS i varierende grad. Fordi vi spiser så mye mat som vi egentlig ikke bør spise. Les om FODMAP og prøv å holde deg borte fra de med høyest FODMAP og se om det hjelper.

Anonymkode: 19ba5...1c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...