Gå til innhold

Barn og fysisk aktivitet


Chumi

Anbefalte innlegg

Det kan tenkes at jeg er litt miljøskadd, etter og ha utdannet meg innen barneidrett og helse + jobbet med barn i mange år...

MEN mange barn i dag er alt ALT for dårlig form! Synes det er så utrolig trist... du har de typiske idrettsbarna som er spreke, men også en enorm andel barn som rett og slett mangler masse kondis, styrke og motorikk som de skulle hatt.. 

jeg blir litt trist å observere dette, og skulle så gjerne ønske at foreldre var dette ansvaret bevisst! Noen barn er naturlig aktive, andre trenger at man tar dem med på lek og aktivitet! Stillesitting er noe av det verste vi gjør mot kroppen vår, og barn har enda større behov for aktivitet enn voksne. Ellers utvikler ikke kroppen seg slik den skal, og de forblir vanligvis innaktive i voksenlivet sitt også. 

Vær så snill, ta med barna på aktivitet! Inviter venner over, og send dem ut for å leke.. benytt helgene til å være utendørs! Sist men ikke minst, en tenåring som bare sitter på rommet sitt, kan fortsatt bli tatt med opp og ut! 

Kunne lagt ut om viktigheten av at barn er aktive, men da blir plutselig innlegget meningsløst langt 😅

Håper dette kan sees på som inspirasjon og ikke kritikk! Synes bare rett og slett at det er så viktig 😊 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. I klassen til min eldste på barneskolen er veldig mange av barna veldig inaktive. De er nå blitt 9 år, og flere av dem er stadig vekk "slitne". Jeg er forelder til et av disse idrettsbarna, og hun er jo helt oppgitt over venninner som ikke gidder å være med på ski, i bakken, i svømmehallen etc fordi de er "slitne"..

Anonymkode: d6a45...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2020 den 21.00, Chumi skrev:

Det kan tenkes at jeg er litt miljøskadd, etter og ha utdannet meg innen barneidrett og helse + jobbet med barn i mange år...

MEN mange barn i dag er alt ALT for dårlig form! Synes det er så utrolig trist... du har de typiske idrettsbarna som er spreke, men også en enorm andel barn som rett og slett mangler masse kondis, styrke og motorikk som de skulle hatt.. 

jeg blir litt trist å observere dette, og skulle så gjerne ønske at foreldre var dette ansvaret bevisst! Noen barn er naturlig aktive, andre trenger at man tar dem med på lek og aktivitet! Stillesitting er noe av det verste vi gjør mot kroppen vår, og barn har enda større behov for aktivitet enn voksne. Ellers utvikler ikke kroppen seg slik den skal, og de forblir vanligvis innaktive i voksenlivet sitt også. 

Vær så snill, ta med barna på aktivitet! Inviter venner over, og send dem ut for å leke.. benytt helgene til å være utendørs! Sist men ikke minst, en tenåring som bare sitter på rommet sitt, kan fortsatt bli tatt med opp og ut! 

Kunne lagt ut om viktigheten av at barn er aktive, men da blir plutselig innlegget meningsløst langt 😅

Håper dette kan sees på som inspirasjon og ikke kritikk! Synes bare rett og slett at det er så viktig 😊 

Skjønner at du ikke har barn selv..Eller nok erfaring innenfor barn . Da hadde du visst at det kan være mange grunner. Og at det hjelper lite å sende ut egne barn når andre sitter inne på ps4 eller dataen.. 

Ja de har godt av frisk luft og bevege seg.Det gjør de og! Mange skulle hatt ett spark bak.. Ja.. Men det er ikke bare bare..

 

Typisk idrettsfolk å si.. sett om det var omvendt da 😂

Anonymkode: 76bc0...b8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Takk for fint innlegg. Problemet her jeg bor, er at også de fleste idrettsbarna sitter på baken når de ikke trener. Det hjelper lite med fotballtrening to timer i uka når du resten av uka sitter foran en skjerm... Problemet er at det er så mange inaktive barn, at de aktive barna i noen klasser risikerer å bli venneløse. 

Det verste er at mange jeg kjenner tror de og barna har et sunt forhold til bevegelse, mat og skjerm, når virkeligheten er en helt annen. 

«Ja, for mine barn spiser fornuftig. De får bare godteri på lørdager» (Og drikker to liter saft i uka, spiser kake/kjeks/is de fleste dager i uka, drikker kun oboy, og spiser til de sprekker i bursdager to ganger i måneden. Og hver gang vi har taco, pizza eller pølser, dvs. tre ganger i uka, får de spise til de nesten spyr.)

«Ja, for mine barn er aktive. De trener både dans og håndball.» (1,5 timer til sammen i uka, cirka 36 av 52 uker i året. Resten av tiden gjør de minst mulig.)

«Ja, for mine barn har lite skjermtid. De får bare spille data en time i ukedagene og så mye de vil i helgene. (Ja, og så når de har besøk, sånn cirka hver dag. Og de kunne uansett ikke spilt mer, da de er hjemme fra SFO fem, og skal begynne kveldsstellet sju.  For de skal jo også se barne-TV, må vite.)

Anonymkode: fc86e...baf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at du ikke har barn selv..Eller nok erfaring innenfor barn . Da hadde du visst at det kan være mange grunner. Og at det hjelper lite å sende ut egne barn når andre sitter inne på ps4 eller dataen.. 

Ja de har godt av frisk luft og bevege seg.Det gjør de og! Mange skulle hatt ett spark bak.. Ja.. Men det er ikke bare bare..

 

Typisk idrettsfolk å si.. sett om det var omvendt da 😂

Anonymkode: 76bc0...b8c

Hva med å invitere med de innsettende barna ut?

Typisk svar fra en forelder som bortforklarer ansvaret sitt. Det er et faktum at barn beveger seg mindre og at befolkningen generelt blir mer stillesittende. Det blir sykdom av sånt. 

Anonymkode: ef522...d34

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at du ikke har barn selv..Eller nok erfaring innenfor barn . Da hadde du visst at det kan være mange grunner. Og at det hjelper lite å sende ut egne barn når andre sitter inne på ps4 eller dataen.. 

Ja de har godt av frisk luft og bevege seg.Det gjør de og! Mange skulle hatt ett spark bak.. Ja.. Men det er ikke bare bare..

 

Typisk idrettsfolk å si.. sett om det var omvendt da 😂

Anonymkode: 76bc0...b8c

Hjelper det ikke for dine egne å sende dem ut da? Du kan jo ikke gjøre noe for alle, men du kan gjøre noe for dine egne. 
Dette er jo ansvarsfraskrivelse. 

Anonymkode: 5c1ab...78c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en unge som i utgangspunktet er en aktiv unge. Høyt og lavt og overalt. Han har løpt siden han var et og aldri sittet stille. Så begynte skolen... fem minutter friminutt her og der, halvtimes storefri og sfo inspirerer mest til stillesittende aktiviteter de og. Utelek har nesten blitt et fremmedord etter skolestart. Han er så sliten etter skole og sfo at noe fritidsaktiviteter ikke går an enda. Som forelder har man er ansvar for barnas aktivitet. Men samtidig så hjelpe det ikke når skolene dreper alt som heter bevegelse. Barn kommer ofte sent hjem og har begrenset med tid på kveldene. Og da skal man få inn både lekser og middag. Vi er mye ute i helgene, i skog og mark. Men det er ikke noe for alle. Og likevel føler jeg ungene burde hatt mer aktivitet i skolehverdagen. 

Anonymkode: 8e5f2...de9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med TS, har også inntrykk av at veldig mange barn er i lite aktivitet. Men dere som "skylder" på skole osv. og går i forsvar. her. Hva med "naturlig" aktivitet? Jeg ser hele tiden foreldre som kjører ungene overalt. Til skole, venner, fritidsaktiviteter osv. osv., uansett hvor kort avstand det er.

Jeg skjønner at ikke alle barn bor i områder der det går an å gå eller sykle, men mange av dem jeg vet om blir kjørt rundt av foreldrene, bor i rolige områder med fortau/sykkelstier. Og da skjønner jeg ikke at foreldre klager på "tidsklemma", "logistikkproblemer" og stillesittende barn/ungdom samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for så mange fine innspill! Er klart det er utfordringer... mange barn sitter mye stille på skole, og tidsklemma kan drepe lysten til lek både for voksne og barn! Ser også at det er mer krevende for de som bor i tettbebygde strøk og dersom mange av vennene ikke er aktive ! Nettopp det siste der, var litt av grunnen til at jeg skrev det jeg skrev! Håp om å snu litt på trendene 😊 

og jo, vi har tre barn.... bl a en gutt på tretten. det er stort sett gaming det går i, både på han og samtlige kompiser. Det er en skikkelig utfordring. Men vi har faktisk funnet en ok løsning likevel, og han får dekket et minimum av aktivitet ! Men at det er utfordrende er jeg fult klar over! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet er jo idretten! Skal man være med på håndball, fotball, volleyball, basketball, tennis, ski osv kommer  kravet om flere treninger i uka, må være flink, får sanksjoner om man ikke møter osv. Skulle vært allidrett for barn og unge! Ikke denne terpinga for å bli så god, men variert og gøy. Få fram treningsglede! Eldre idrettsfolk advarer jo mot denne ensrettingen, de holdt kanskje på med både fotball, svømming og skihopp, og allsidigheten gjorde dem godt.

Nå faller mange av tidlig i tenåra fordi det blir så høye krav. Fire treninger i uka pluss konkurranse i helgene blir mye.

Anonymkode: 002bc...a46

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har merket meg i Norge etter at jeg fikk barn, er at bortsett fra barnehager, så finnes det nesten ingen fine og utfordrende lekeplasser for større barn i skolealder. Så da blir det ofte vanskelig å finne lavterskelaktivitet som ikke er organisert idrett eller koster penger slik som svømmehall/lekeland/klatreparker etc. 

Anonymkode: 89272...a64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes TS har mange gode poeng, jobber selv med barn og er utdannet innen helse og aktivitet. Ser også trenden med at noen barn ofte er «slitne», og noe for inaktive. Tror nok ofte det kan bli en vond sirkel der pc/mobil/skjerm stjeler mye tid og energi - man blir sliten - er for lite i aktivitet - får underutviklet muskulatur og kondisjon - blir mer sliten - aktivitet blir dermed utfordrende og kjedelig. 

Her mener jeg foreldre, skolen og idretten må ta ansvar.
 

Idrett: Viktig med varierte idrettstilbud og IKKE tidlig spesialisering, barn må få være med på idrett å ha det GØY - ikke sitte på benken fordi trener kun gir toppscorer spilletid..

Skole: «tving» barne ut i skolegården, på turer, bruk nærmiljøet. Legg til rette for morsom lek og aktivitet i gym og ellers.

Foreldre: Gå tur eller sykle med barn og ungdommen, ta med vennene til barna også! Korte og lange turer, gjerne lag bål og kos dere ute. Gå til en vann og fisk der. Der det er mulig la barna gå/sykle til og fra skolen (og gå frem med et godt eksempel å gjør dette selv også). Tren med barna, barneyoga er gøy og barna elsker ofte å gjøre det med foreldrene sine.

Lag GODE opplevelser knyttet til aktivitet! 

Anonymkode: 8ac07...84f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rare bortforklaringer her, syns jeg. Vi voksne er barnas rollemodeller, og når vi selv kjører over alt og også kjører barna over alt, er det ikke rart at de ikke vil gå eller sykle selv. Og får de ubegrenset bruk av tid på skjerm, er jo saken åpenbar. Jeg ser hvertfall i mitt nærmiljø, at selv her hvor det er kort vei til alt, kjøres veldig mange barn til det meste. Det er helt utenkelig å følge barna gående eller syklende til en aktivitet for mange, og jeg syns mange foreldre har lav terskel for å kjøre eller hente barna på skolen ved litt regn i lufta osv. I tillegg tror jeg foreldre som selv er aktive, trener, går tur osv, inspirerer til en aktiv livsstil for barna også. I tillegg til fellesturer som familie i helger. Men jeg tenker jo ikke at man kan begynne med å sparke tenåringen i gang, man må legge grunnlaget mens barna er små. Så vet jeg at man ikke bare kan tvinge tenåringer til noe de ikke vil, men når barna er små kan man tross alt prøve å lære dem noen gode vaner. Men det begynner med oss selv.

Og når det gjelder organisert idrett, kjenner jeg over hodet ikke igjen prestasjonspress de første årene, hvertfall. Her er fokuset på å få alle med, det er ikke mange treninger osv, så unnskyldningen for å holde barna utenfor idretten kan vel ikke være at de må delta på fire treninger per uke o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fotballen er vel en seriøs "versting" når det gjelder å ekskludere andre sporter og egne spillere fortest mulig med spissing av lag, får ikke være med på kamper om man ikke er med på alle treningene og deltar på spesialtreninger til x-tusen kroner.

Har selv mest erfaring fra håndball og basket, og der er hovedregelen (slik jeg opplever det) flest mulig lengst mulig.

Når man blir eldre og det blir satsting så må det jo påregnes minst tre treninger i uken.

 

Noe av det viktigste er kanskje å la de komme seg frem og tilbake på trening på egenhånd, og lære å sette pris på egentiden hvor man er uten foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen ble ti ganger bedre enn jeg hadde trodd! 
 

ang idrett så kan det være greit å skyte inn at det ikke er lov å drive spesialisering før barna er 12 år. Det er heller ikke lov å selektere ut fra nivå. Om dette skjer, så er alle idrettslag pliktige til å ha en ansvarlig for barneidrett. Det er rette sted å ta det opp. Hvis holdningen fortsatt er dårlig, så ta direkte kontakt med ansvarlige for barneidrett i NHF. 
 

I skolen går det an å ta opp dette med FAU, eller på en seriøs måte på foreldremøte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å være aktiv, ungen liker det ikke. Er det kaldt, hater hun å gå ut, liker ikke å gå for langt eller bli sliten generelt med mindre det er løping og hopping i sommervarmen. 

 

Anonymkode: 88682...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ferdig på jobb 15 hver dag. Sjuåringen går hjem fra skolen, bruker ca 45 min. Klokka er to når hun er hjemme og da gjør hun lekser/har et par oppgaver inne. Så får hun rett og slett lov til å leke/roe ned inne, hun er kjempesliten etter skolen der de enten konsentrerer seg mye eller har sin time med friminutt midt på dagen - i tillegg til 45 min å gå hjem (og hun går også til skolen). Fire er jeg hjemme igjen med lillesøsteren som må hentes i barnehagen og da må det lages middag, så blir klokka gjerne seks før middagen er ferdig. På et eller annet tidspunkt her må det også ryddes litt i huset, tas oppvask, vaske en do, spyle uteplassen, o.l. Hundene våre trenger tur, så de får tur på kveldstid når barna har lagt seg, så det er ikke alltid all verdens tid til rydding o.l. da heller i tillegg til at vi voksne har møter, er sosiale i blant, etc. 

I helgen er vi på svømming en time hver lørdag, ellers prøver vi en tur ut søndag. Men det blir ikke noen ellevilt lange fjellturer, for på et eller annet tidspunkt må også forefallent arbeid i huset gjøres. 

Ja, også er ungene slitne. De har behov for å roe ned i helgen, de leker gjerne med venner ute, men noe ellevilt tempo er det jo ikke. 

Hun er på dans en gang i uken. 

Fortell meg gjerne hvor i alle dager det skal være tid og overskudd til mer. Eldstejenta er slank og i grei nok form, men ingen toppidrettsutøver nei.. 

Anonymkode: 2d5cc...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2020 den 12.35, AnonymBruker skrev:

Jeg er ferdig på jobb 15 hver dag. Sjuåringen går hjem fra skolen, bruker ca 45 min. Klokka er to når hun er hjemme og da gjør hun lekser/har et par oppgaver inne. Så får hun rett og slett lov til å leke/roe ned inne, hun er kjempesliten etter skolen der de enten konsentrerer seg mye eller har sin time med friminutt midt på dagen - i tillegg til 45 min å gå hjem (og hun går også til skolen). Fire er jeg hjemme igjen med lillesøsteren som må hentes i barnehagen og da må det lages middag, så blir klokka gjerne seks før middagen er ferdig. På et eller annet tidspunkt her må det også ryddes litt i huset, tas oppvask, vaske en do, spyle uteplassen, o.l. Hundene våre trenger tur, så de får tur på kveldstid når barna har lagt seg, så det er ikke alltid all verdens tid til rydding o.l. da heller i tillegg til at vi voksne har møter, er sosiale i blant, etc. 

I helgen er vi på svømming en time hver lørdag, ellers prøver vi en tur ut søndag. Men det blir ikke noen ellevilt lange fjellturer, for på et eller annet tidspunkt må også forefallent arbeid i huset gjøres. 

Ja, også er ungene slitne. De har behov for å roe ned i helgen, de leker gjerne med venner ute, men noe ellevilt tempo er det jo ikke. 

Hun er på dans en gang i uken. 

Fortell meg gjerne hvor i alle dager det skal være tid og overskudd til mer. Eldstejenta er slank og i grei nok form, men ingen toppidrettsutøver nei.. 

Anonymkode: 2d5cc...40b

Tja, noen fasit har jeg ikke, og det er ikke sikkert du trenger å gjøre så mye mer enn du gjør heller. 
 

men kanskje du har høyt ambisjonsnivå ift husholdningen ? Er du alene om det? 
 

jeg har stor tro på at barn trenger å roe ned og senke skuldrene etter skole og barnehage, og ikke draes hit og dit. MEN, sjuåringen din er nok mest sliten i hodet etter skolen, og da kan det være kjempedeilig med litt frisk luft. Ingen friske barn på sju år trenger å hvile kroppen i flere timer i strekk, det er tvert imot helt unaturlig for dem. 
 

Jeg har ofte barna med på tur med hunden. Ikke nødvendigvis hver dag, og heller ikke alltid bare vanlig «kjedelig» gåtur. Noen ganger kunne vi gå til en lekeplass, hunden trekker dem på ski, de får gjøre dressurøvelser med hunden osv. Bare oss i familien ute på tur, ikke noe stress, ofte vel så givende tur for hunden også og barna får aktivitet og kvalitetstid med oss i en smell 😊 hund har vært en megaressurs for oss! 
 

Jeg vet heller ikke noe om du har hage, bor i et rolig nabolag osv. Men stor sannsynlighet for at barna dine kan leke sammen ute mens du får gjort unna noen ting i huset. Ihverfall hvis minste barnet er større barnehagealder. En times tid ute etter middagen er spist, det gir mer energi enn det stjeler! Lære dem å finne fram og kle på seg selv. Sannsynligvis er de langt mer selvstendige enn du tror. 
 

håper noen av forslagene kan fungere 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...