Gå til innhold

Proteinpulver

Rytz

Anbefalte innlegg

Har kjøpt Whey Tech, og skjønner ikke helt hvor mye pulver jeg skal bruke. 

Står bakpå at jeg skal mixe 45 gr pulver med 2 dl vann. På bilde står det 2 kopper + 2 dl vann, men koppen er 60 ml. Det blir jo fader meg 120 ml med to kopper da. 

Tilsvarer ikke 45 gram pulver ca 45 ml?? Altså bør en kopp være mer enn nok?  

Endret av Rytz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Rytz skrev:

Tilsvarer ikke 45 gram pulver ca 45 ml?? Altså bør en kopp være mer enn nok?  

Nei. 

Du bør veie det. Bruk kjøkkenvekta! 

Anonymkode: c3abb...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bare dyr urin. Med mindre du er toppidrettsutøver behøver du ikke proteinpulver. Du får i deg mer enn nok protein i normalt kosthold

Anonymkode: 620d5...876

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 

Du bør veie det. Bruk kjøkkenvekta! 

Anonymkode: c3abb...fd9

Jeg har dessverre ikke kjøkkenvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette blir bare dyr urin. Med mindre du er toppidrettsutøver behøver du ikke proteinpulver. Du får i deg mer enn nok protein i normalt kosthold

Jeg får ikke i meg nok protein og sliter med å bygge styrke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rytz said:

Jeg får ikke i meg nok protein og sliter med å bygge styrke. 

Hvordan vet du det? Har ernæringsfysiolog sagt det, eller har du bare fått det for deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det? Har ernæringsfysiolog sagt det, eller har du bare fått det for deg?

Jeg spiser for lite generelt, og trener mye. I dag har jeg trent to ganger. Jeg har det så travelt med studier og trening + dårlig økonomi. Jeg får ingen fremgang på styrketreningen min og jeg mistenker at det er pga for lite proteininntak. Nå har jeg kjøpt proteinpulver for å sikre at jeg hvertfall får i meg nok av det. I tillegg går jeg nedover i vekt, noe som ikke er gunstig for styrken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Orker vi denne diskusjonen igjen? Proteinpulver er faktisk ikke dyrt. Det er faktisk dyrere å innta proteinene ved hjelp av f.eks. sjokomelk, skyr, mager kesam, cottage cheese eller lignende. Så da var den ballen lagt død. Videre: Må man gå til ernæringsfysiolog for å fastslå at det kan være praktisk med proteinpulver? Vi har klar forskning som viser sammenheng mellom prestasjon og framgang innen styrketrening/muskelvekst og protein, og du trenger ikke å være topptrent for at det skal angå deg. Behovet for muskelreparasjon er større på den gjennomsnittelige gymbro'en kontra en langdistanseløper. Man skal helst innta minst 1,6-1,8 gram protein pr. kilo kroppsvekt om man er nogenlunde seriøs med styrketreninga. Noen får det dekka med den maten de spiser til vanlig, andre har behov for noen lettvinte løsninger iblant. Det er ingenting galt i det. Noen har kanskje ikke tid til å steke og spise tre egg til frokost, så kanskje en proteinshake og en banan i farta passer bedre. At du tror at man tisser ut overflødig protein, viser bare at du ikke har satt deg inn i saken.

Endret av Pierre Gynt
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Kanskje er vektnedgangen forårsaket av dårlig kosthold. Forårsaket av dårlig økonomi. Som du burde prioritere annerledes. Evnt skaffe ekstrajobb som er fysisk krevende så du får penger OG trening på en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Orker vi denne diskusjonen igjen? Proteinpulver er faktisk ikke dyrt. Det er faktisk dyrere å innta proteinene ved hjelp av f.eks. sjokomelk, skyr, mager kesam, cottage cheese eller lignende. Så da var den ballen lagt død. Videre: Må man gå til ernæringsfysiolog for å fastslå at det kan være praktisk med proteinpulver? Vi har klar forskning som viser sammenheng mellom prestasjon og framgang innen styrketrening/muskelvekst og protein, og du trenger ikke å være topptrent for at det skal angå deg. Behovet for muskelreparasjon er større på den gjennomsnittelige gymbro'en kontra en langdistanseløper. Man skal helst innta minst 1,6-1,8 gram protein pr. kilo kroppsvekt om man er nogenlunde seriøs med styrketreninga. Noen får det dekka med den maten de spiser til vanlig, andre har behov for noen lettvinte løsninger iblant. Det er ingenting galt i det. Noen har kanskje ikke tid til å steke og spise tre egg til frokost, så kanskje en proteinshake og en banan i farta passer bedre. At du tror at man tisser ut overflødig protein, viser bare at du ikke har satt deg inn i saken.

Takk! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
3 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Hvor tar overflødig protein veien da..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til TS: Bare bland 30-40 g pulver i den mengden vann/juice/melk du vil. Noen liker den tjukk, andre tynn. Neste gang du skal kjøpe proteinpulver, så si ifra, så skal du få noen rimeligere og bedre alternativ fra meg :P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, theTitanic skrev:

Hvor tar overflødig protein veien da..? 

Det spørs hvordan du definerer overflødig.Enkelt forklart: Kroppen har et visst behov for aminosyrer for å danne nye celler, og et generelt energibehov. Dersom du får tilstrekkelig protein til førstnevnte, så vil resten bare gå med som vanlig brennstoff. Dersom du ellers ikke er i kalorioverskudd og du spiser mer proteiner enn det kroppen trenger for å danne nye celler, så brukes det bare som energi. Overflødig brennstoff (energi) lagres som fett, men det er sånt sett ikke forskjell på proteiner, karbohydrater og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært fint om man tissa ut overflødig næring. Da ville ingen ha vært overvektige.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, theTitanic skrev:

Kanskje er vektnedgangen forårsaket av dårlig kosthold. Forårsaket av dårlig økonomi. Som du burde prioritere annerledes. Evnt skaffe ekstrajobb som er fysisk krevende så du får penger OG trening på en gang. 

Jeg spiser så sunt som jeg aldri har gjort før. Til frokost spiser jeg en bolle med havregryn eller egg. I ukedagene spiser jeg laksefilet, søtpotet og salat til middag. I helgene torskeburger eller taco (uten ost). På skolen har jeg med tunfisksalat med karbohydrater (ris/pasta) og fett (avocado/oliven). Til kvelds spiser jeg havregryn igjen, egg, eller knekkebrød. 

Dette er altså det jeg spiser om jeg rekker å spise. Noen dager er jeg ikke hjemme før sent, og må droppe middagen. Slik at det bare blir en bolle med havregryn. Andre dager rekker jeg ikke frokost, blir sittende lengre enn jeg tenkte på skolen, osv osv. 

Vektnedgangen er forårsaket av at jeg trener mye og ikke får i meg nok mat hver dag. Jeg mener da at det sier seg litt selv at kroppen kanskje ikke har så mye til overs å bygge med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Til TS: Bare bland 30-40 g pulver i den mengden vann/juice/melk du vil. Noen liker den tjukk, andre tynn. Neste gang du skal kjøpe proteinpulver, så si ifra, så skal du få noen rimeligere og bedre alternativ fra meg :P

Takk :) 

Det ble det pulveret de hadde på nærbutikken. Har fysiske eksamen i mai, og fikk helt hetta når jeg testet meg og oppdaget at jeg ikke hadde økt på den ene øvelsen i det hele tatt siden sist. Har økt litt i andre øvelser, men minimalt. Til tross for at jeg trener disse øvelsene ca. annenhver dag. Læreren mente jeg kanskje ikke spiste nok protein, og det stemmer nok. Så da ble det en hastetur til butikken hvor jeg kjøpte det de hadde. 

Har du noen formening om women's best? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man behøver det ikke, men er praktisk. Man behøver ikke å trene heller, men det er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så overflødig protein fra kosstilskudd tisser man ut, men gjelder det overflødig protein fra biff også? DA snakker vi dyr urin i allefall 😂👌 Bra herr Gynt orker å forklare, men spørst om informasjonen blir tatt opp, blir vel uansett bare tisset ut igjen 😅

Anonymkode: fe963...f42

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...