Gå til innhold

Forhandling med kreditorer

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noen gode tips eller råd å gi, ville bare si at jeg håper det ordner seg for deg.

Å slite økonomisk, uansett hva årsaken til at man havnet der er, er tungt og tærer på psyken. Det ser man spesielt av det siste innlegget ditt. Ikke gi opp!

Anonymkode: a9f71...ef4

Takk for fine ord. Jeg setter pris på det. 

Anonymkode: 31b7d...cbc

• 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan har det gått med deg, TS? Jeg leste tråden din for en tid tilbake, og situasjonen din har jevnlig dukket opp i tankene mine. Jeg leser av det siste innlegget ditt at du hadde det tungt. Håper ting har ordnet seg for deg, og at det er lys i enden av tunnelen. :klem:

Anonymkode: ce2b4...b76

• Liker 1
Skrevet
På 16.2.2020 den 16.06, AnonymBruker skrev:

Hei,

Ny bruker her på forumet idag, egentlig kun pga. utfordringen jeg har, og håper at noen kan gi meg tips i tillegg til å dele evt. erfaringer. 

For en tid tilbake var jeg i et samboerskap hvor jeg endte opp med å bli svindlet for 1 200 000,- i usikret gjeld (forbrukslån, kredittkort etc.). Det tok litt tid før dette kom frem i lyset, men når det først gjorde det, så gikk jeg rett til politiet, men til ingen nytte. Lang historie her, men prøvde alt i lang tid, men til ingen nytte der heller. 

Hvis vi spoler tiden frem til 2020, så har jeg nå gitt opp. De sakene som gjensto etter at jeg hadde prøvd å betale hver mnd. gikk rett til inkasso/namsmann. Hvis jeg går inn på gjeldsregisteret, så er jeg oppført med ca. 415 000,- i gjeld, men tar vi med inkassosalær, gebyrer og renter ut fra hvert enkelt inkassoselskap, så ligger gjelden på totalt 798 000,-, og tar man bort disse så gjenstår det 475 870,-. 

Jeg har nå fått tilbud fra en god venn som kan gi meg opptil 500 000,- i lån, men jeg må derfor forhandle med kreditorene.

Total gjeld med gebyrer, salær etc.: 798 000,-

Total sum gebyrer, salær etc.: 322 306,-  

Total gjeld etter gebyrer, salær etc.: 475 694,- 

Spørsmålet mitt er om noen har erfaringer rundt forhandlinger med kreditorer, om det er håp for å få ned summen på gebyrer, renter osv.?

Jeg vet at jeg har gått på en smell, jeg vet at jeg ikke sitter på grunnleggende økonomisk kunnskap, og jeg vet at jeg er i uføre og har fått en ny sjanse, og den kommer jeg virkelig til å ta vare på. Håper på positive og konstruktive svar. Har vært veldig langt nede i det som føles ut som en uendelighet, og håper at dette kan være en ny start for meg. 

Anonymkode: 31b7d...cbc

Hvordan har samboeren din klart å ta opp så mye lpn i ditt navn? Da må han ha tatt i bruk din bank-id, og om han harfptt tak i den har du vørt grovt uaktsom. 

Anonymkode: b0ee1...0c3

Skrevet

Vet dette er en gammel tråd men den dukker høyt opp på Google og da kan andre ha utbytte av denne informasjonen. 

Her kan du ha en god sak. Det var nettopp en dom som kan ha innvirkning på din situasjon. Anbefaler alle som har opplevd lignende å ta kontakt med en advokat og kanskje advokaten som kjørte denne saken. Da kan man få en vurdering av sin sak og se om dette kan bli banken sitt problem. 

Når det kommer til å forhandle ned gjeld så finnes det veldig mange gode kilder:

https://gjeldsproblemer.com/hvordan-forhandle-med-kreditorer/

https://money.usnews.com/money/personal-finance/debt/articles/how-to-negotiate-with-debt-collectors

Hvis man har så mye gjeld som TS i dette innlegget så kan det være smart å få noen til å vurdere gyldigheten av kravene. Inkasso-selskapene er forøvrig ganske åpne for å forhandle ned gjeld om man har en "lump" sum med penger. 

Skrevet

Jeg hadde gjeld på flere hundre tusen også til ulike kreditorier. Jeg fikk et privatlån og og jeg kontaktet gjeldsrådgiver på nav, og hun kontaktet kredittorene og forklarte situasjonen min, og sa at enten får dem det beløpet eller så blir det gjeldsordning. Og hun klarte å ordne det slik at jeg slapp å betale all renten og slik som var med. Så hvis jeg var deg ville jeg kontaktet gjeldsrådgiver på nav for hjelp i denne situasjonen. Jeg fikk betalt alt og det ordnet seg for meg.

Anonymkode: 15259...c64

Skrevet

On 2/16/2020 at 9:20 PM, AnonymBruker said:

Hvis du har klart å bli svindlet for 1,2 mill har du vært grovt uaktsom. 

Anonymkode: b0ee1...0c3

Ville ikke brukt ordet grovt. Er vel en blanding av uaktsom og naiv ut som tilfeller jeg kjenner til. BankId er noe alle nå burde vite at man ikke tuller med, man gir aldri fra seg verken passord eller kodebrikke. De fleste banker går fri hvis det er det minste tull med kodebrikker eller mobiler uten lås. Det går også an å låse seg selv for kredittsjekk for å gjøre det LITT vanskeligere for svindlere.

Anonymkode: 1873a...492

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde gjeld på flere hundre tusen også til ulike kreditorier. Jeg fikk et privatlån og og jeg kontaktet gjeldsrådgiver på nav, og hun kontaktet kredittorene og forklarte situasjonen min, og sa at enten får dem det beløpet eller så blir det gjeldsordning. Og hun klarte å ordne det slik at jeg slapp å betale all renten og slik som var med. Så hvis jeg var deg ville jeg kontaktet gjeldsrådgiver på nav for hjelp i denne situasjonen. Jeg fikk betalt alt og det ordnet seg for meg.

Anonymkode: 15259...c64

Så kult at du fikk god hjelp av NAV her. Dette er en metode som jeg har hørt funker bra men kun på eldre gjeld. Er gjelden relativ ny så fungerer den metoden ikke. 

Skrevet (endret)
På 17.2.2020 den 12.07, AnonymBruker skrev:

Godt du fikk hjelp.

Selv om det er uaktsomt å gi andre tilgang til egen BankID må det ha vært en fæl opplevelse

Endret av Illuminatum

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...