Gå til innhold

Stoler dere på legens avgjørelser?

Fremhevede innlegg

Gjest Litt skeptisk
Skrevet

Dersom dere eller eventuelle barn blir syke og drar til legen, stoler dere da alltid på legens anbefalinger? Eller hender det at dere søker andre råd, eventuelt ressonnerer dere fram til alternativer?

Jeg blir veldig skeptisk til leger som f. eks setter småbarn på 5-6 antibiotikakurer etter hverandre, uten å prøve å finne en grunn til at ungene stadig blir syke. Av og til er det jo best for kroppen å få ordne opp selv.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg stoler ikke blindt på fastlegen eller legevakten lenger...

Ble svært syk for en tid tilbake og gikk til både fastlege og legevakt gjentatte ganger uten at de tok meg alvorlig. Det kunne gått veldig galt.

Dro på legevakten en annen gang også, med åpent operasjonssår. Det tok seks timer før jeg kom inn, da hadde jeg truet med å gå/begynt å hisse meg opp. Først da ble jeg tatt inn - og da var det plutselig så alvorlig at jeg ble lagt inn på sykehuset en uke!

Heldigvis har jeg en veldig snill sykehuslege som jeg nå spør dersom det er noe, dessuten tror jeg fastlegen og hans sekretærer tar ting litt mer alvorlig når det gjelder meg nå :)

Gjest Spacegirl
Skrevet

Nei jeg stoler ikke blindt på legen nei... Sørger for å holde meg godt informert om hva som foregår, og kommer også ofte med innspill og forslag til løsninger som kanskje jeg synes virker bedre. Jeg går ofte til legen pga kronisk sykdom, og jeg syns vi har fått en fin dialog der begges meninger blir vurdert før noe gjøres :)

Skrevet

Min forrige lege var av den stressa og sløve typen.

Jeg gikk dit pga at jeg sliter med hodepine. Jeg tok bilder av hodet og nakken, fikk div. piller og særlig Ibux på resept. Hun fant aldri ut av hva dette var og løsningen var å gi meg mere Ibux. Når jeg leste på pakn.vedlegget så er største bivirkning på Ibux hodepine?!? Jeg sluttet med dem (tok de flere ganger i uka, vanlige og på resept) og da forsvant mange dager med hodepine. Når jeg var hos tannlegen så fortalte hun med at jeg var en tanngnisser og at mine nakke/hodeplager kom pga dette. Nevnte det for legen og fortalte om bivirkningene og da sa hun bare "jasså, hmmmmm". Trenger vel ikke si at jeg har byttet lege nå?

Så nei, jeg stoler ikke blindt på legen.

Skrevet

jeg har vært borti noen ikke fullt så gode leger, som har gjort som du nevner, guffet antibiotika på meg mange ganger i året uten å sjekke noe mer.

som har hørt på hva jeg plages med uten å gjort noen undersøkelser før de avfeide det med tull etc.

så nei, jeg tror ikke blindt på leger, jeg er faktisk fryktelig skeptisk til leger og det skal litt til før jeg faktisk går dit fordi jeg ikke stoler på at de tar ting seriøst.

nå har jeg heldigvis vært så heldig at jeg har fått en utrolig flink og ok fastlege til slutt, og jeg er like imponert når jeg går derfra, og tenker hver gang at wow!! så ok han er, han tar meg virkelig seriøst og gjør det som må til for å sjekke ut ting!

Det er så deilig.

så det kommer litt an på, kan du si. :)

Skrevet

Jeg stoler ikke blindt på leger nei. Mest fordi jeg har en sjelden sykdom som få har hatt særlig med å gjøre, og har opplevd flere feil gjort av sykehusleger i forbindelse med dette. Fastlegen min er veldig flink i allefall. Jeg var ikke så imponert da jeg snakket om min bekymring for migrenemedisinene, at jeg var sikker på at disse bivirkningene rett og slett var farlige for meg med min sykdom, og han presterer å si "Det er bare å prøve og se." Noe jeg selvsagt ikke gjorde. Men bortsett er jeg veldig fornøyd med ham.

Skrevet

Jeg stoler på legen jeg har nå, men har hatt et par som jeg likte noe særlig. For noen år siden hadde jeg mye problemer med ryggen og det hemmet meg mye i helt hverdagslige situasjoner. Den første legen mente at det var helt normalt at 19-åringer hadde slik rygg. Heldigvis gikk jeg til en annen lege som tok meg seriøst.

Jeg har forsåvidt forståelse for at de setter noen hypokonderstempler på enkelte, men det burde ringe en lite bjelle når det kommer ungdommer som har kropp som en 80-åring...?

Skrevet
Dersom dere eller eventuelle barn blir syke og drar til legen, stoler dere da alltid på legens anbefalinger? Eller hender det at dere søker andre råd, eventuelt ressonnerer dere fram til alternativer?

Jeg blir veldig skeptisk til leger som f. eks setter småbarn på 5-6 antibiotikakurer etter hverandre, uten å prøve å finne en grunn til at ungene stadig blir syke. Av og til er det jo best for kroppen å få ordne opp selv.

Par ganger har jeg opplevd at legen prater litt på jordet og vet tilogmed mindre enn meg om visse legemidler. Men så er jeg en som elsker å studere og gjør det også selv om legegreier ikke er mine "offisielle" studier.

Gjest sexy legs!
Skrevet

Stoler stort sett på legen min.

Må regne med at hun vet hva hun snakker om!! Hvis ikke ville jeg begynne å lure :(

Det kan vel skje at hun tar noen feilvurderinger, men etter 6 - 7 års utdannelse har de tilegnet seg mye kunnskap. De kurser seg vel også innimellom for å holde seg oppdatert.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg stoler på at legen min og de som behandler meg gjør sitt beste og tar beslutninger ut i fra det de mener og tror er det beste, men det ligger i bakhodet at alle mennesker kan ta feil.

Akkurat nå er jeg i en trasig situasjon der jeg stole på at de ikke tar feil, og skal ærlig innrømme at det knyter seg litt i magen. For den det går utover om de nå tar feil er jo meg :-?

• 5 år senere...
Skrevet

Jeg stoler på at legen min og de som behandler meg gjør sitt beste og tar beslutninger ut i fra det de mener og tror er det beste, men det ligger i bakhodet at alle mennesker kan ta feil.

Akkurat nå er jeg i en trasig situasjon der jeg stole på at de ikke tar feil, og skal ærlig innrømme at det knyter seg litt i magen. For den det går utover om de nå tar feil er jo meg :-?

Skrevet

Nei, stoler ikke alltid på legens anbefalinger. Jeg ble selv satt på antibiotikakur etter antibiotikakur for mandlene mine, selv om de var store som golfballer og formelig ba om å bli fjernet. Det er norske leger i et nøtteskall, det du beskriver. X antall penicillinkurer gjorde meg immun mot antibiotika i lang tid.

Ble endelig kvitt mandlene mine som 18-åring i utlandet. Legen der sa:- Vi må få ut disse mandlene så fort som overhodet mulig; det er direkte farlig for deg å beholde dem...

Gjest Cipheria
Skrevet

Nå har jeg ikke gått til legen så mye, men han jeg har nå er veldig flink. Stoler og stoler på. Jeg leser alltid mye om det som angår meg uansett.

Det er ikke overraskende om jeg skulle finne ut at jeg vet mer enn legen om visse typer ting, for jeg er vant til å vite mer enn andre. Høres sikkert veldig arrogant ut, jeg er ikke superintelligent eller noe- jeg bare leser mye. Det er ikke rart at jeg da vet en ting eller to mer om for eks medisiner jeg er på. Legene har jo så mye informasjon om alt de må kunne, at jeg forventer ikke at de skal kunne alle detaljer. Men de må jo selvsagt vite forskjell på forkjølelse og hjernehinnebetennelse.

Skrevet

Jeg har som utgangspunkt at jeg ikke stoler på en lege før han/hun har bevist at h*n er til å stole på. Har vært borti litt for mange idioter av helsepersonell opp gjennom tidene, og føler ikke at jeg har noen grunn til å stole på noen av dem inntil det motsatte er bevist.

Har en fastlege jeg stoler på og som faktisk innser sin egen begrensning på hva hun har kunnskaper om og ikke. Er det noe hun ikke kan noe om, så henviser hun heller videre til spesialist, fremfor å synse selv.

Nå går jeg kun til legen når jeg virkelig MÅ, og da er det som ofteste noe som er galt.

Skrevet

Nei, jeg har opplevd både feilbehandling og slomsete behandling innimellom, så jeg stoler ikke blindt på noen. Jeg prøver å kombinere legens svar/utredninger/funn med egen sunn fornuft og magefølelse. Hvis alt det der henger sammen, så stoler jeg på at det er riktig. Hvis det er noe som skurrer så maser og graver jeg til jeg får et svar jeg kan leve med.

Skrevet

De gangene jeg har vært alvorlig syk har jeg stolt på legen, og det har gått veldig bra.

Fastlegen fanget opp symptomer, sykehusleger behandlet bra.

Men jeg har hatt fastleger som ikke har brydd seg om 'småting', og sagt at det ikke er noe.

Dette har ført til at jeg har gått i ti år med ubehandlede allergier og astma og trodd at dette har vært helt normalt. Tro det eller ei leger, men astma og hyperallergier føles ikke som småting for de som har det!

Skrevet

Stoler rimelig godt på min egen fastlege, men så har jeg ikke vært borti situasjoner hvor hun har gjort noe feil/ikke gikk meg behandling osv.

derimot, alle leger har jeg ikke like god erfaring med. Faren min måtte kjøre seg selv fra legekontoret og til sykehuset med hjerteinfark. Kom frem på sykehuset og hadde 30 i puls og deiste i bakken. Kunne ha skjedd 5min før og han fremdeles hadde vært i bilen...

Skrevet

Min forrige lege var av den stressa og sløve typen.

Jeg gikk dit pga at jeg sliter med hodepine. Jeg tok bilder av hodet og nakken, fikk div. piller og særlig Ibux på resept. Hun fant aldri ut av hva dette var og løsningen var å gi meg mere Ibux. Når jeg leste på pakn.vedlegget så er største bivirkning på Ibux hodepine?!? Jeg sluttet med dem (tok de flere ganger i uka, vanlige og på resept) og da forsvant mange dager med hodepine. Når jeg var hos tannlegen så fortalte hun med at jeg var en tanngnisser og at mine nakke/hodeplager kom pga dette. Nevnte det for legen og fortalte om bivirkningene og da sa hun bare "jasså, hmmmmm". Trenger vel ikke si at jeg har byttet lege nå?

Så nei, jeg stoler ikke blindt på legen.

Det samme opplevde jeg også , så nå er jeg mer kritisk, + at jeg byttet fastlege.

Skrevet

Jeg er så absolutt kritisk til leger! Jeg mener at det er alt for mange leger i dette landet som utviser en viss ovenfra-og-ned holdning ift sine pasienter. Når man går til legen pga diverse plager, så forventer man å bli hørt, man forventer forståelse, og man forventer at legen tar en alvorlig og forsøker å finne en løsning på problemene--de fleste kjenner nemlig kroppen sin godt nok til å kunne merke om noe ikke er helt som det skal (da ift fysiske/psykiske plager). Man forventer ikke at legen knapt tar seg tid til å høre på det man har og si for så å si noe sånt som "Du har sikkert bare for lite jern i blodet. Begynn å ta jern, så blir du nok bedre skal du se"...Og min erfaring er at det er flere leger av sistnevnte kaliber--så jeg kommer aldri til å stole blindt på noen lege!

• Liker 3
Skrevet

Jeg stolte på legen tidligere.

Men etter at å ha opplevet et mangeårig smertehel... som kunne vert unngått om legen hadde gjort jobben sin på flere områder.

I tillegg til en hel mengde andre feil legen har gjort som har hatt stor neggativ konsekvens meg.

Nå stoler jeg ikke det døyt på noen lege lengre.

Stoler mer på min egen dømmekraft og magefølelse hva som føles riktig og ikke riktig.

Leser på nett, undersøker via bekjente, familie og spør på nett for å finne ut av ting selv.

Hjelper ikke meg mange årig utdannelse om de allikevel gjør en elendig jobb, mangler medmenskelighet og ikke lytter til passienten.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...