Gå til innhold

Tips til løpesko?


leetha

Anbefalte innlegg

Trenger tips til hva jeg kan prøve selv i butikk. Jogger på tredemølle/skog/grus for det meste. En sjelden gang asfalt. Skoen må være lett. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle er forskjellige, så jeg kan ikke anbefale mine løpesko til hvem som helst. Hvis du har mulighet, gå inn på en stor sportsbutikk og få hjelp (spesielt hvis du ikke har peiling). Jeg anbefaler Löpelabbet. De har peiling på løpesko og kan se hvordan du står/løper og komme med forslag til løpesko som du kan teste med på tredemøllen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok og dra til en sportsbutikk, og prøve noen sko.

Eventuelt spørre de som jobber der.

Hvordan de sitter på foten, føles.

Folk har også forskjellig pronasjon, og bør velge sko deretter.

Nøytral,underpronasjon,overpronasjon

kort forklart der det er mest slitasje på skoen, utifra hvordan steget er.

Skoens oppbygning er ulik for støtte ved ulik pronasjon.

 

pronation%20skos%C3%A5le.jpg

 

Personelig synes jeg Asics er grei.

Asics Gel Nimbus, en nøytral sko

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, leetha skrev:

Trenger tips til hva jeg kan prøve selv i butikk. Jogger på tredemølle/skog/grus for det meste. En sjelden gang asfalt. Skoen må være lett. Tips?

Anbefaler Hoka, enten modellen Clifton eller Challenger ATR. Begge veldig lette og sistnevnte har litt grovere såle. (Sport1 har de så de kan prøves der samt Anton Sport)

Endret av LeneXCII
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere vært stor fan av asics, men siden i fjor har jeg konvertert til Hoka. Litt usikker på hvilken modell jeg har, men de er utrolig lette på foten og har skikkelig god demping. Bruker de til tredemølleløp, men skal kjøpe et nytt par til utendørsløping nå som våren er i anmarsj 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva som sitter bra på foten din. Du må nesten bare prøve deg fram. Personlig synes jeg sjelden asics føles gode ut på foten, og foretrekker Nike free.

Anonymkode: 992fc...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du har fått mange gode svar.

Jeg bruker alltid to par: Ett med mye demping (Hoka f.eks) pluss ett med mindre demping (Adidas Boston Boost e.l). Dette for å variere belastningen.

Skoene har begrenset levetid (400km) så to par koster ikke mer enn ett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Har før vært i butikk men fikk elendig hjelp og endte med et grusomt par (Adidas ett eller annet) som faktisk ikke egnet seg til jogging. 

Bruker Hoka nå, men de jeg har er litt for "klumpete" på en måte. 

Er ganske amatør/nybegynner i joggeverden så alle tips er bra tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, leetha skrev:

Takk for tips. Har før vært i butikk men fikk elendig hjelp og endte med et grusomt par (Adidas ett eller annet) som faktisk ikke egnet seg til jogging. 

Bruker Hoka nå, men de jeg har er litt for "klumpete" på en måte. 

Er ganske amatør/nybegynner i joggeverden så alle tips er bra tips:)

Hvis du har fått så feil råd, ville jeg faktisk gått tilbake og klaget. Man skal ikke trenge å akseptere dårlig service. 

Jeg er mest fornøyd med Saucony og New Balance, Hoka sine sko ender alltid med "gnagsår" under fotsålen for min del. 

Anonymkode: 4a349...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best Mizuno, Nike og Brooks. Jeg har prøvd Hoka, Altra og Asics men disse passet ikke min fot og løpestil. 

Anonymkode: e6656...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På 18.2.2020 den 12.54, AnonymBruker skrev:

Noen som vet om Hoka passer en bred fot?

Anonymkode: 42d50...7b0

Finnes en egen wide-versjon av Clifton i hvert fall. 

Anonymkode: db3ec...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler å ta en tur på løplabbet. Jeg endte med Hooka clifton 7, tok også med meg en billig utgått modell, Hooka mach 2 mener jeg det var. Clifton 7 syntes jeg er nydelig til både intervall og mengdetrening, men mach 2 er langt lettere. Dog mindre demping. Bruker mach 2 til korte, men raske turer. De er ment som konkurranse/intervall sko slik jeg forstod det 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...