Gå til innhold

Studere i hjembyen eller flytte til ny by


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det verdt pengene å flytte til en annen by for å studere?

Jeg er i 20-årene, og endelig skal jeg søke studier. Situasjonen er den at jeg bor veldig billig i en koselig leilighet, kun en kort sykkeltur fra universitetet i hjembyen (på hjemstedet eller hos  foreldrene mine, dette er en times tid unna). Denne deler jeg med samboer, som er i full jobb - det er ikke et alternativ per nå for han å flytte til en annen by. Her har jeg en fast deltidsstilling som er relevant til det jeg skal studere, som i tillegg gir en månedelig bonus dersom jeg begynner å studere her. Jeg har en hund som må bli med hvis jeg flytter, vet det er utfordrende å finne kollektiv osv som tillater dyrehold. Jeg har også bil, som jeg har råd til å beholde hvis jeg blir boende i hjembyen.

Mao har jeg mulighet til å ikke sitte igjen med studielån etter studiene - kan bruke kun det som omgjøres til stipend. Jeg kan også ha det nokså behagelig økonomisk under studiene.

Samtidig er det viktig for meg med nye impulser. Dersom jeg blir boende, vil jeg uansett dra på utveksling til utlandet et semester. Det er også viktig for meg å delta på mye sosialt og skape et nettverk - ikke bare bruke tid med venner jeg allerede har her.

Hva er deres erfaringer med å studere i hjembyen? Det er mange punkter som gjør at jeg tenker at det er fordelaktig å bli - men likevel vil jeg ha en "ordentlig" studenttid. Er det "oppskrytt" å flytte til en annen norsk by for å studere, eller er det virkelig verdt erfaringen?

Setter pris på innspill og deres erfaringer 😊

Anonymkode: cd2ec...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Egenskap said:

studer i hjembyen!

😅

Ikke* på hjemstedet eller hos foreldrene mine*, skulle det stå :)

ts

Anonymkode: cd2ec...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig verdt erfaringen å flytte! I alle fall om du flytter til rett sted.
Jeg studerte selv i min hjemby, som jeg for øvrig ELSKER, men da jeg senere flyttet til en annen by for å studere (nærmere bestemt Norges beste studieby, Trondheim), så var det en helt annen verden. Det er virkelig verdt det!

Anonymkode: 8ea21...718

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids ta utveksling eller master i en annen by/utandet om du ønsker det senere. Bare bo i hjembyen om du heller vil det :)

Anonymkode: 59b3a...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

😅

Ikke* på hjemstedet eller hos foreldrene mine*, skulle det stå :)

ts

Anonymkode: cd2ec...287

atte hva skulle det stå?

du har allerede ett etablert liv, da anbefaler jeg deg ikke å bytte miljø etc. Det er ikke så trygt alle steder. Bo med kjæresten din. 

Anonymkode: d5ecc...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avhenger av byen du bor i! Hvis du ikke bor i en by som passer det studentlivet du ser for deg, flytt. Hvis du tror du får deg du vil ut av studentmiljøet der du er, så bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan studere det du vil der du kommer fra, og du trives der, så ser jeg ikke noe grunn til å flytte. Jeg bor i Bergen og utdannet meg ved UiB. Nå er jo Bergen en ganske populær studentby, men for meg var UiB perfekt fordi jeg hadde venner og familie i nærheten. Jeg studerte først i England, og etter første året trivdes jeg ikke lenger. Det var flere grunner til det, men det å ikke ha familie i nærheten gjorde det ekstra tungt når ting ble vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du allerede er så etablert i hjembyen din er det like greit å studere der. Men hvis du har så lyst til å flytte at du er villig til å ofre både samboer og hund bør du jo flytte. 

Anonymkode: f19a6...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer uansett i et nytt miljø som student. Sørg for å engasjere deg der, ikke bare holde deg til det trygge. Du tjener mye på å starte godt økonomisk senere i livet. Men ta et semester i utlandet for å få erfaring med noe annet.

Anonymkode: 781a7...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...