Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du målt IQen din, og isåfall hvor høy score fikk du?

Jeg vet kjempegodt at IQ ikke viser om du er smart på alle områder og at det ikke har all betydning i forhold til skole og karriere osv. Men jeg ble bare så sjokkert når jeg fikk resultatet fra Mensa testen jeg tok, som var på 132!

Jeg har aldri sett på meg selv som noe særlig smart, har fått gode karakterer på skolen i perioder når jeg har jobbet hardt, men har aldri følt det har komt naturlig til meg. Har ADHD og slitt veldig mye, så i en periode har jeg fått veldig gode karakterer og i neste periode får jeg veldig dårlige. Jeg har ikke fullført vgs siden jeg hadde så ekstremt mye fravær i vg3, tar nå opp fagene for det året på Sonans. Er en jente på 20 år.

Når jeg tok testen, så ble jeg så oppgitt når jeg ikke fikk et par oppgaver til, at jeg tenkte jeg kom til å få lav score og tenkte jeg kommer aldri til å passe til å gå på universitet osv! Ikke internett-testen forresten men den ordentlige. Det er fordi jeg har så dårlig selvtillit når det kommer til skole og hva jeg får til, at jeg nesten overbeviser meg selv om at jeg er dum!

Jeg lagde ikke denne tråden for å skryte, 132 i IQ er uansett ikke vanvittig mye og vil tro det er vanlig blant høyt utdannede folk. Men lagde tråden siden jeg har rett og slett lurt på om jeg var litt dum når jeg ikke klarte å henge følge med de andre på barne- og ungdomssskolen! Fordommer mot ADHD er jo bedre nå, men det blir jo ofte brukt som eksempel på at man ikke klarer skolen. Altså kan man vær veldig smart og likevel ikke passe inn i skolesystemet overhodet!😅

Anonymkode: cdcda...4c6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok en sånn test en gang bare for morro skyld. Jeg har sett på skolelysene i klassen min som ganske smarte, men jeg fikk høyere score enn dem. Husker ikke eksagt tall, men det var rundt 130 til meg. 

Skrevet

Herregud, sånne IQ-tester er bare tull. Det at dere virkelig tror at dere har IQ over 130 viser bare at IQ-en deres ligger på den lavere delen av skalaen...

Anonymkode: 20e2f...f07

• Liker 2
Skrevet

Det som er litt fascinerende med tråder som denne, er hvordan snittet er langt over normalen, samtidig som alle som poster er fryktelig beskjedne rundt det.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er bare testene på Mensas nettsider som er til å stole på, ikke tilfeldige IQ-tester andre steder på nett. Jeg har fått 120 på Mensa sin, noe jeg tror stemmer godt. Jeg mistenker at jeg er over snittet smart, men samtidig ikke noe geni.

Anonymkode: bc5b3...dcf

Skrevet

Har noen noengang skrevet i en slik tråd at de har 93 i IQ? Og selvfølgelig har dere alle >130 i IQ

Anonymkode: 3a43b...5a1

• Liker 9
Skrevet

Har tatt Mensa sin test en gang og fikk 121 i score (kvinne, 25 år). For min del ble det godt forklarende hvorfor jeg ofte ser sammenhenger, og kjapt ser løsninger som f.eks noen av kollegaene mine ikke klarer å se. Men også i flere andre sammenhenger, f.eks at jeg finner det mer interessant å diskutere vitenskap, forskning og slike problemstillinger fremfor f.eks sminke og hår som noen av mine venninner elsker å snakke om.

IQ handler om potensiale til å lære, og evne til å analysere, forstå og se sammenhenger (....) (Ref. Mensa.no).

Anonymkode: 2c38d...8eb

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk 128 på den. Og er iblant smart. Hvertfall på ting som tar mindre enn ti minutter. Det blir bare borte i en tåke av psykiske utfordringer. Det er mye jeg i prinsippet burde kunne klart. Men om noen spør så er jeg så nevrotisk at jeg knapt husker hva jeg heter og hvor jeg bor..  så i praksis hjelper IQ lite. Får ikke til noen ting. 

Anonymkode: 069a8...810

Skrevet

TS, du kan ikke skrive at du fikk en høy score på en Mensa test her inne på KG, du vil få så mye hat. :fnise: Folk blir veldig nasty når noen skriver at de har høy IQ. Jeg lurer egentlig på hvorfor, men sånn er det nå. 
Jeg har også tatt den testen. På nettsiden til Mensa fikk jeg 135, men det er en prøvetest. Man burde alltid ta en offisiell test hvis man genuint har lyst å vite hvilken IQ man har. 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk 128 på den. Og er iblant smart. Hvertfall på ting som tar mindre enn ti minutter. Det blir bare borte i en tåke av psykiske utfordringer. Det er mye jeg i prinsippet burde kunne klart. Men om noen spør så er jeg så nevrotisk at jeg knapt husker hva jeg heter og hvor jeg bor..  så i praksis hjelper IQ lite. Får ikke til noen ting. 

IQ tester er basert på logikk og symmetri. Man kommer langt med det. Men det er mye mer som trengs for å fungere både i arbeid og sosialt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, sånne IQ-tester er bare tull. Det at dere virkelig tror at dere har IQ over 130 viser bare at IQ-en deres ligger på den lavere delen av skalaen...

Anonymkode: 20e2f...f07

Hva fikk du på Mensa sin prøvetest?

Anonymkode: e42b5...5c1

• Liker 3
Skrevet

Enten så er jeg stokkdum, eller så funker ikke testen på nettsiden til mensa ihvertfall. står ikke noe endelig svar der. Prøvd den før og null resultat, klikket meg igjennom og samme nå. 

Så konklusjonen er vell at jeg er helt idiot i hodet.
Er nok relativt lavt på skalaen og frister ikke å få et endelig tall på det egentlig. Selv om at jeg anser meg selv som veldig dum og lav IQ, så fikk jeg bare 6 på vgs, men så er det veldig enkelt og ikke så mye å skryte av. Aldri forstått hvordan folk kan få 3 og 4 på prøver på skolen på vgs nivå, det må være på grunn av latskap og ikke iq mangel. 

Anonymkode: bbfef...e8e

Skrevet

Var på sesjon for ca 4 måneder, fikk IQ-score på 142. :)  Selv tror jeg at jeg har litt lavere enn det, men men.. Disse IQ testene er jo basert AKKURAT på det øyeblikket, ikke sånn generelt.

Anonymkode: f5684...574

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var på sesjon for ca 4 måneder, fikk IQ-score på 142. :)  Selv tror jeg at jeg har litt lavere enn det, men men.. Disse IQ testene er jo basert AKKURAT på det øyeblikket, ikke sånn generelt.

Anonymkode: f5684...574

Ja for det er vell litt sånn med hår tenker jeg, man kan ha en dårlig hårdag. Så da kan man ha en dårlig IQ-dag. Det er min unnskyldning for når jeg skårer lavt. :nigo:

Anonymkode: bbfef...e8e

• Liker 1
Skrevet

113😊 Jeg er lege, stoler ikke helt på de nettestene.

Anonymkode: 8efc8...95d

Skrevet

Alle Kgbrukere har Mensa-IQ

• Liker 3
Skrevet

Mensa sin prøvetest er jo ikke nødvendigvis så god når du kan ta den flere ganger og lære deg svarene på de du ikke fikk til. Gjorde det på et par spm en gang, og da kan en hoppe flere poeng opp. Skjønte likevel ikke mønsteret på de jeg lærte meg svaret på. 

Skrevet

Jeg fikk 140 på den prøvetesten i høst. Sure, jeg er skarp, og har alltid visst det, men den testen er åpenbart rigget slik at flere skal ønske å betale for å sitte den «ekte» testen. Intelligent markedsføring - ikke uventet fra nettopp Mensa 🤷‍♀️

Anonymkode: 9e289...47c

Skrevet

Jeg er blitt testet (hos nevropsykolog) i forbindelse med utredning for fysisk sykdom. Men gidder ikke skrive hva jeg fikk; jeg blir bare beskyldt for å lyve uansett. 

Anonymkode: f5926...faf

Skrevet

160

Anonymkode: 5aca8...eb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...