Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest badlih
Skrevet

:wow:

Er det riktig at alle kroppsvæsker er salte? Det har jeg hørt...

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Salte kroppsvæsker. Fra Bon Bon. :sjarmor:

:ler:

Gjest badlih
Skrevet

Jeg tenkte på en ting:

Blod også?

Skrevet

Jeg tenkte på en ting:

Blod også?

Det er salter i blodet ja. Blodet er jo viktigste bringer av næringsstoffer rundt i kroppen, deriblandt salter.

Gjest Virvel
Skrevet

Ja det stemmer. Såkalt fysiologisk saltvann har et NaCl-innhold på ca 0,9 %. Cellene i kroppen er avhengige av det, fordi fysikkens lover er slik at alle stoffer søker likevekt. Dersom konsentrasjonen av oppløste stoffer er større inni en celle enn utenfor (eller sagt på en annen måte; hvis det er mer vann utenfor cellen enn inni), vil vann strømme inn i cellen, og føre til at den sveller opp og sprekker. Omvendt vil vann strømme ut av cellen dersom konsentrasjonen av oppløste stoffer er større utenfor cellen. Og det er derfor vanlig springvann svir i sår - fordi blodcellene sprekker! Hvis du renser såret med fysiologisk saltvann vil det gjøre mindre vondt.

Gjest gjest 0
Skrevet
Ja det stemmer. Såkalt fysiologisk saltvann har et NaCl-innhold på ca 0' date='9 %. Cellene i kroppen er avhengige av det, fordi fysikkens lover er slik at alle stoffer søker likevekt. Dersom konsentrasjonen av oppløste stoffer er større inni en celle enn utenfor (eller sagt på en annen måte; hvis det er mer vann utenfor cellen enn inni), vil vann strømme inn i cellen, og føre til at den sveller opp og sprekker. Omvendt vil vann strømme ut av cellen dersom konsentrasjonen av oppløste stoffer er større utenfor cellen. Og det er derfor vanlig springvann svir i sår - fordi blodcellene sprekker! Hvis du renser såret med fysiologisk saltvann vil det gjøre mindre vondt.[/quote']

Oi! Nå lærte jeg noe i dag og!

Takk! (jeg suger til meg alt om kroppens funksjoner) :ler:

Gjest beddie
Skrevet

Jeg tenkte på en ting:

Blod også?

syns du virker litt skummel jeg..... :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...