AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #1 Skrevet 15. februar 2020 Vi skal gifte oss, men vet ikke når. Begge har store familier og vi ønsker å invitere alle, også venner. Begge to har familie på ca 25 stk hver (inkl søskenbarn). Ellers har jeg 7 venner, 5 kjærester. Han har 10 venner, 8 kjærester. Også har vi vel noen til. Så da kan vi bli 80-90stk. Vi vil inkludere alle da alle betyr mye. Men hvordan kan vi feire bryllupet? Blir jo fort dyrt. Kan man gjøre bryllupet enklere? Mer som en fest Og litt mer uformelt? Vil at alle skal delta hele dagen. Anonymkode: c8d56...6f6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #2 Skrevet 15. februar 2020 Selvfølgelig kan bryllupet være uformelt, jeg syntes ofte de blir best Dere velger selv hvordan dere ønsker å feire Vi inviterte 90 stk til bryllupet, men det er ikke alle som kan, så blir nok nærmere 70. Vi har leid et gammelt forsamlingshus som vi pynter selv dagen før. Kan kjøpe mye pynt fint brukt eller låne av andre. Vi velger catering selv og skal ha tapas. Da trenger vi også færre servitører, bare til å sette frem og rydde. Tanter og venninner bidrar mye til kakebordet, så det blir dessert. Alkohol kjøpes inn billig i Sverige over tid. Musikk via Spotify og venner og familie bidrar med underholdning. Gifteringer er på tilbud nå i februar. Mannen skal bruke en dress han har fra før og kjole kjøpte jeg billig brukt. Anonymkode: ab4d8...153 6
Krok1 Skrevet 10. mars 2020 #3 Skrevet 10. mars 2020 On 2/15/2020 at 3:05 PM, AnonymBruker said: ). Ellers har jeg 7 venner, 5 kjærester. Han har 10 venner, 8 kjærester. . Anonymkode: c8d56...6f6 Oi, dere har mye kjærester 😜 bare kos, det da. Jeg lagde lapskaus til et bryllup, synes det var veldig kult! Et annet vennepar ønsket seg som gave at folk bidro med mat eller kaker til dagen. Søsteren hadde helgrillet lam og salatbar. Det finnes mange enkle, gode løsninger som koster mindre. Spør familie og venner om hjelp til kake. Kjenner man en som er flink til å ta bilder? En som kan sminke og ordne hår? Ikke vær redd for å spørre om hjelp, si at du heller vil ha det enn gave eller hør om du ihvertfall kan få vennepris. Noen synes kanskje det er litt frekt, men man vinner ingenting om man ikke spør Man kan absolutt gjøre ting enklest og mindre kostbart uten at det oppleves billig. Man klarer seg uten masse spesielt bryllupsdill, det er ikke setetrekk, kule biler, og monogramservietter folk husker. Og en deø ting begynner å bli utbrukt, som candybar og fotovegg. 9
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #4 Skrevet 10. mars 2020 Kjøp en vanlig pen hvit (eller ønsket farge) kjole isteden for brudekjole. Kan du ikke sette opp hår selv (eller kjenner noen som er flinke) er det oftest billigere med vanlig oppsett av hår enn brudeoppsett hos frisøren, samme med sminke (eller ha håret ned). Lag blomsteroppsatser/ brudebukett selv, bruk ev. villblomster om det er tilgjengelig. Bruk Pinterest for inspirasjon, lag eget board med ideer. Er det sesong for det kan dere ha grillmat og leie kokk(er) som fikser maten En kompis gjorde det til et lag, kokken hadde da med maten og noe tilbehør, så laget de noen salater ol. selv. Lei en DJ, en flink en som kan «lese» gulvet, eller ha ferdig spilleliste (bare unngå en strøm av gjester som kutter sanger og setter på Iron Maiden når alle vil danse 😄). Kjør det enkelt i baren (om dere skal ha alkohol) med én god hvit/rød, bobler til aperitiff, øl og en vodkadrink (dropp sprit om dere har slekt/venner som ikke tåler det) + noe alkoholfritt. Finn et sted å leie der dere kan kjøpe inn alkohol selv uansett. Anonymkode: 9b4ac...618 1
Gjest O.G. Skrevet 11. mars 2020 #5 Skrevet 11. mars 2020 (endret) 15 timer siden, Krok1 skrev: Oi, dere har mye kjærester 😜 bare kos, det da. Jeg lagde lapskaus til et bryllup, synes det var veldig kult! Et annet vennepar ønsket seg som gave at folk bidro med mat eller kaker til dagen. Søsteren hadde helgrillet lam og salatbar. Det finnes mange enkle, gode løsninger som koster mindre. Spør familie og venner om hjelp til kake. Kjenner man en som er flink til å ta bilder? En som kan sminke og ordne hår? Ikke vær redd for å spørre om hjelp, si at du heller vil ha det enn gave eller hør om du ihvertfall kan få vennepris. Noen synes kanskje det er litt frekt, men man vinner ingenting om man ikke spør Man kan absolutt gjøre ting enklest og mindre kostbart uten at det oppleves billig. Man klarer seg uten masse spesielt bryllupsdill, det er ikke setetrekk, kule biler, og monogramservietter folk husker. Og en deø ting begynner å bli utbrukt, som candybar og fotovegg. Å pålegge gjester å komme med mat er ikke gode løsninger og det er mange frisører som er lei av at deres venner skal ha en vare som koster 3000-5000kr gratis pga de er blakke. Endret 11. mars 2020 av O.G.
Krok1 Skrevet 11. mars 2020 #6 Skrevet 11. mars 2020 2 hours ago, O.G. said: Å pålegge gjester å komme med mat er ikke gode løsninger og det er mange frisører som er lei av at deres venner skal ha en vare som koster 3000-5000kr gratis pga de er blakke. Vel, det var ingen som ble pålagt noe, brudeparet ønsket seg og de som ville bidro. Det var en flott løsning! Det er også mange som er gode på hår som ikke er frisører, og fortsatt mange både amatører og frisører som også gladelig bidrar. Som sagt, det går an å spørre, og det går an å si nei. 4
tånegla Skrevet 11. mars 2020 #7 Skrevet 11. mars 2020 Det er helt innafor med kurvfest 😄 Hagefest, grendahus. Om det blir et sommerbryllup kan dere pynte med markblomster. Gå på loppemarked nå om våren og kjøp små blomstervaser, bruk syltetøyglass som du pynter med glitter og bånd til telys. Skjønner ikke hvorfor folk tenker at den festen skal være "over the top" det er festen med venner og feiring av dere som par som er viktigst.
Gjest O.G. Skrevet 11. mars 2020 #8 Skrevet 11. mars 2020 (endret) 1 time siden, Krok1 skrev: Vel, det var ingen som ble pålagt noe, brudeparet ønsket seg og de som ville bidro. Det var en flott løsning! Sterkt uenig. 1 time siden, Krok1 skrev: Det er også mange som er gode på hår som ikke er frisører, og fortsatt mange både amatører og frisører som også gladelig bidrar. Folk bidrar ikke gladelig, folk føler det er et press. 1 time siden, Krok1 skrev: Som sagt, det går an å spørre, og det går an å si nei. Som sagt: Hvis man vil ha brylliup så går man etter eiga lommebok istedenfor å be folk om tjenester som i realiteten koster adskillig. Folk sier nok ja, men de snakker seg imellom om fattigrævene som gjerne vil ha bryllupet sitt finere enn hva de egentlig hadde råd til. Endret 11. mars 2020 av O.G.
Krok1 Skrevet 11. mars 2020 #9 Skrevet 11. mars 2020 6 minutter siden, O.G. said: Sterkt uenig. Folk bidrar ikke gladelig, folk føler det er et press. Som sagt: Hvis man vil ha brylliup så går man etter eiga lommebok istedenfor å be folk om tjenester som i realiteten koster adskillig. Du må gjerne være uenig. Men på KG er det vel ingenting som er så surt som at man må kjøpe gave til et brudepar. Sureste pengene ever. Så tnek om du kunne sluppet unna med en enkel potetsalat! Drømmeløsningen. I min omgangskrets er vi glade i vennene våre, har litt mer håp for verden, og mange har mer praktiske evner enn penger, så de vil heller gjøre noe de kan, enn å kjøpe en dyr gave. KG er selvmotsigelsenes hovedstad. Brudeparet skal alltid arrangere etter egen lommebok, de skal også betale alt, og de kan bare våge seg å invitere til bryllup uten at alkoholen flyter, maten er luksus, og om de ikke spanderer klær på følget er de gjerrige kjipinger. På samme måte som jeg har fått beskjed om å justere ned forventingene til mitt bryllup, for folk skal vel ikke måtte bruke en eneste krone på at jeg skal ødelegge helgen deres med min dag, så burde vel kanskje ikke folk forvente å komme i et luksusbryllup all inclusive om de forventer at brudeparet skal arrangere etter egen lommebok. 4
Gjest O.G. Skrevet 11. mars 2020 #10 Skrevet 11. mars 2020 2 minutter siden, Krok1 skrev: Du må gjerne være uenig. Så edelt av deg. lol. 2 minutter siden, Krok1 skrev: Men på KG er det vel ingenting som er så surt som at man må kjøpe gave til et brudepar. Sureste pengene ever. Så tnek om du kunne sluppet unna med en enkel potetsalat! Drømmeløsningen. Nei, det er det ingen som tenker her. 3 minutter siden, Krok1 skrev: I min omgangskrets er vi glade i vennene våre, har litt mer håp for verden, og mange har mer praktiske evner enn penger, så de vil heller gjøre noe de kan, enn å kjøpe en dyr gave. Vel, men det er ikke vårt problem hvordan dere gjør det i din omgangskrets. 3 minutter siden, Krok1 skrev: KG er selvmotsigelsenes hovedstad. Brudeparet skal alltid arrangere etter egen lommebok, de skal også betale alt, og de kan bare våge seg å invitere til bryllup uten at alkoholen flyter, maten er luksus, og om de ikke spanderer klær på følget er de gjerrige kjipinger. Ingen som har skrevet det der. Det KG derimot sier er at brudeparet skal være obs på sin rolle som vertskap, noe som litt vel mange brudepar glemmer. Det har vi plenty av vitnesbyrd på i diverse tråder. 4 minutter siden, Krok1 skrev: På samme måte som jeg har fått beskjed om å justere ned forventingene til mitt bryllup, for folk skal vel ikke måtte bruke en eneste krone på at jeg skal ødelegge helgen deres med min dag, så burde vel kanskje ikke folk forvente å komme i et luksusbryllup all inclusive om de forventer at brudeparet skal arrangere etter egen lommebok. Vel, hvis dine forventninger ikke følger størrelsen på lommeboka di, er det vel ikke rart du får beskjed om å justere ned?
Krok1 Skrevet 11. mars 2020 #11 Skrevet 11. mars 2020 10 minutter siden, O.G. said: Så edelt av deg. lol. Nei, det er det ingen som tenker her. Vel, men det er ikke vårt problem hvordan dere gjør det i din omgangskrets. Ingen som har skrevet det der. Det KG derimot sier er at brudeparet skal være obs på sin rolle som vertskap, noe som litt vel mange brudepar glemmer. Det har vi plenty av vitnesbyrd på i diverse tråder. Vel, hvis dine forventninger ikke følger størrelsen på lommeboka di, er det vel ikke rart du får beskjed om å justere ned? Det er ikke edelt å akseptere at ikke alle er enig om alt, det burde være en normal holdning. Du er dog ganske kategorisk, og derfor er det relevant at min omgangskrets er annerledes. Jo, mange tenker det her, det står sort på hvitt i flere tråder. Det at vi tenker annerledes i vår omgangskrets ber vel bevis på at ikke alle er negativ til å bidra? Mine forventinger er ganske sobre, og om du hadde lest ordentlig hadde du sett at jeg snakket om mine forventinger til gjestene, som jeg har fått beskjed om å senke. Og da er det altså snakk om å ikke forvente at folk pynter seg og er glade på dagen. Kan heller ikke forvente at de som ikke vil gå i bryllup takker nei. Ting som for meg er ganske fjernt. Det handler ikke om utgifter. Jeg vil helst at gjestene skal ha minimalt med utgifter og skjønner ikke at folk må ha nye klær i bryllup. Samtidig har jeg også fått beskjed om at det ikke kan være begrensning på alkohol. Så på akkurat det punktet er det ingne aksept for at folk har økonomiske begrensninger. Det er bare det jeg ikke fatter. Når folk sier at brudeparet må arrangere etter egen lommebok mener de altså at ingen bør arrangere bryllup før de har råd til 0 finansiere gjestenes forventninger til servering. 4
Gjest O.G. Skrevet 11. mars 2020 #12 Skrevet 11. mars 2020 1 minutt siden, Krok1 skrev: Samtidig har jeg også fått beskjed om at det ikke kan være begrensning på alkohol. Så på akkurat det punktet er det ingne aksept for at folk har økonomiske begrensninger. Eller at folk forstår at du har invitert flere enn hva du har råd til å traktare hele dagen og kvelden.
Krok1 Skrevet 11. mars 2020 #13 Skrevet 11. mars 2020 3 minutter siden, O.G. said: Eller at folk forstår at du har invitert flere enn hva du har råd til å traktare hele dagen og kvelden. Ja, det er det jeg synes er rart da. At folk faktisk mener at man heller skal invitere 10 som kan drikke seg sørpe dritings, enn 50 som får 3-4 glass. 4
Gjest O.G. Skrevet 11. mars 2020 #14 Skrevet 11. mars 2020 Akkurat nå, Krok1 skrev: Ja, det er det jeg synes er rart da. At folk faktisk mener at man heller skal invitere 10 som kan drikke seg sørpe dritings, enn 50 som får 3-4 glass. Hvorfor er det rart?
Krok1 Skrevet 11. mars 2020 #15 Skrevet 11. mars 2020 (endret) 4 minutter siden, O.G. said: Hvorfor er det rart? Det er et bryllup. Poenget er at to personer skal gifte seg, og vil feire dette sammen med venner og familie. Det er rart om gjestenes fokus er at det skal drikkes drikkes drikkes, og at dette skal gå på bekostning av antall mennesker brudeparet får lov til å dele dagen sin med. Ekstremt egoistisk. De er ikke der for å feire brudeparet, men for å få få få Endret 11. mars 2020 av Krok1 4
Gjest O.G. Skrevet 11. mars 2020 #16 Skrevet 11. mars 2020 (endret) 1 minutt siden, Krok1 skrev: Det er et bryllup. Poenget er at to personer skal gifte seg, og vil feire dette sammen med venner og familie. Det er rart om gjestenes fokus er at det skal drikkes drikkes drikkes, og at dette skal gå på bekostning av antall mennesker brudeparet får lov til å dele dagen sin med. Ekstremt egoistisk. De er ikke der for å feire brudeparet, men for å få få få Du vil avspise nærmere 100 mennesker med 3-4 vinglass istedefor å gi 30 stykker en helaften? Hvorfor? Fordi du vil ha flere gaver? Å få, og få og få`? Endret 11. mars 2020 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #17 Skrevet 11. mars 2020 Vi inviterte over 90, og det endte med nærmere 80 personer inkludert oss. Synes ikke det ble så dyrt, da vi sparte der vi kunne. - Gjorde sminke selv - Fikset alle blomstene selv. Bestilte og betalte rundt 2000 for blomster på mester grønn, og det rakk til bukett, og mer enn nok bordpynt. - vi leide lokale der vi selv kunne servere alkohol. Sparte uhorvelig på dette. Ansatte en til å stå i baren og noen venner som serverte magen. - droppet dessert, og hadde heller ekstra mange kaker. - ønsket oss penger til bryllupet. Anonymkode: 4571d...0ef 3
Krok1 Skrevet 11. mars 2020 #18 Skrevet 11. mars 2020 1 minutt siden, O.G. said: Du vil avspise nærmere 100 mennesker med 3-4 vinglass istedefor å gi 30 stykker en helaften? Hvorfor? Fordi du vil ha flere gaver? Å få, og få og få`? Hva er greia med å vri på det som blir sagt? Jeg sa 50 og 10. En helaften for oss er en god middag med god drikke til. Noe jeg absolutt unner 30 personer, og til og med 50. En helaften er Ikke fri flyt til baren stenger, det er rotbløyte, og om det er motivasjonen for folk til å gå i bryllup, så synes jeg det er trist. For meg kan folk bare droppe gaver, det har ingenting med saken å gjøre. Men vi har stor familie og mange venner som vi gjerne vil invitere. Men det kan vi jo ikke da. 1
Gjest O.G. Skrevet 11. mars 2020 #19 Skrevet 11. mars 2020 1 minutt siden, Krok1 skrev: Hva er greia med å vri på det som blir sagt? Jeg sa 50 og 10. Fordi du pålegger folk motivet at de kommer i bryllup for å få og få og glemmer beleilig at de også har med en påskjønnelse til brudeparet i form av gave, og det blir jo adskillig flere gaver når det er 50 som kommer enn når det kun er ti, men du spanderer like mye/avspiser gjestene med like mye uansett hvor mange de er. Det får meg til å tro at du inviterer til bryllup for gavegrebbing.
Krok1 Skrevet 11. mars 2020 #20 Skrevet 11. mars 2020 3 minutter siden, O.G. said: Fordi du pålegger folk motivet at de kommer i bryllup for å få og få og glemmer beleilig at de også har med en påskjønnelse til brudeparet i form av gave, og det blir jo adskillig flere gaver når det er 50 som kommer enn når det kun er ti, men du spanderer like mye/avspiser gjestene med like mye uansett hvor mange de er. Det får meg til å tro at du inviterer til bryllup for gavegrebbing. Vel, du får tro hva du vil. Jeg vil heller ha mange gjester enn mange gaver, det er gave nok at folk kommer. Og jeg vil heller ha folk som er der for å feire at vi gifter oss enn folk som kommer for å drikke seg sørpe på vår regning. Om folk faktisk mener at man skal ha 10 dritings gjester enn 50 godt bespiste (inkludert normal mengde drikke), så ja, da pålegger jeg dem motivet at de kommer for å få. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå