Gå til innhold

80-90 gjester. Forslag til billigere bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Krok1 skrev:

Vel, du får tro hva du vil. Jeg vil heller ha mange gjester enn mange gaver, det er gave nok at folk kommer. Og jeg vil heller ha folk som er der for å feire at vi gifter oss enn folk som kommer for å drikke seg sørpe på vår regning. 

 

Blir nok bra feiring der gjestene dine vil sitte som noe lys og drøye på det tredje vinglasset mens de kikker på klokken og lurer på når kan de dra uten at det blir for tydelig at de går fordi de kjeder vettet av seg. :Knegg:

2 minutter siden, Krok1 skrev:

 

Om folk faktisk mener at man skal ha 10 dritings gjester enn 50 godt bespiste (inkludert normal mengde drikke), så ja, da pålegger jeg dem motivet at de kommer for å få. 

Mens du liksom vil invitere 50 gjester bare fordi du vil feire med dem og si nei takk til gaven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, O.G. said:

Blir nok bra feiring der gjestene dine vil sitte som noe lys og drøye på det tredje vinglasset mens de kikker på klokken og lurer på når kan de dra uten at det blir for tydelig at de går fordi de kjeder vettet av seg. :Knegg:

Mens du liksom vil invitere 50 gjester bare fordi du vil feire med dem og si nei takk til gaven?

Ja, jeg håper det blir bra :) 

Har tenkt å si at vi ikke trenger gaver, ja. Det er helt ekte, faktisk! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Krok1 skrev:

Ja, jeg håper det blir bra :) 

Har tenkt å si at vi ikke trenger gaver, ja. Det er helt ekte, faktisk! 

Vel, du skal jo ha folk til å bringe med mat og traktere med brudeoppsett og sminke til flerfoldig tusen kroner istedenfor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, O.G. said:

Vel, du skal jo ha folk til å bringe med mat og traktere med brudeoppsett og sminke til flerfoldig tusen kroner istedenfor....

Nei, det skal jeg ikke. Skal stå for all maten selv, og ordne meg selv, evnt betale en frisør. 

Endret av Krok1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, O.G. skrev:

Vel, du skal jo ha folk til å bringe med mat og traktere med brudeoppsett og sminke til flerfoldig tusen kroner istedenfor....

Nå prøver Krok1 å besvare hvordan trådstarter her kan gjøre dette på rimeligst måte. Der jeg kommer fra er det også vanlig at alle familier tar med en kake hver i alle mulige konfirmasjoner, dåper og bursdager, så hvorfor ikke i bryllup? Hvorfor må alt være så voldsomt og stort og påkostet? 

Jeg har også en stor familie, og når jeg gifter meg kommer alle til å forvente å bli invitert. Jeg vil også invitere vennene mine, så da syns jeg det er bedre om vi spanderer noen glass til middagen, så kan man heller ha med medbragt til resten av kvelden. Men nå er ikke mine venner og familie av typen som ikke klarer å ha det koselig på en så viktig og fin dag uten å bli full, da :)

Det viktigste er at brudeparet skaper den dagen som gir dem mest glede. Om det er med mange gjester de er glade i, eller en intern koselig gjeng, er vel opp til hver enkelt? Og da gjør man det beste ut av den situasjonen man selv er i!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt vanlig og innafor å be noen ta med kaker 🙂. Her spør man ofte venninner eller litt fjerne slektninger, altså ikke nærmeste familie. De har ofte litt annet å gjøre rett før bryllupet. Ang. alkohol, så kan man f.eks by på 2 - 3 glass vin til maten, en cognac/likør til kaffen og to drinker. Så kan evt gjestene kjøpe drinker hbis de vil ha mer. Har vært i flere bryllup hvor de gjorde det sånn. Er ikke morsomt med fyll i bryllup, og det er alltid gjester som ødelegger med manglende kontroll på drikking. Ellers må jeg si at de enkle og billigste bryllupene jeg har vært i, har vært de morsomste 🙂. Lykke til 🙄

Anonymkode: 249ef...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er helt vanlig og innafor å be noen ta med kaker 🙂. Her spør man ofte venninner eller litt fjerne slektninger, altså ikke nærmeste familie. De har ofte litt annet å gjøre rett før bryllupet. Ang. alkohol, så kan man f.eks by på 2 - 3 glass vin til maten, en cognac/likør til kaffen og to drinker. Så kan evt gjestene kjøpe drinker hbis de vil ha mer. Har vært i flere bryllup hvor de gjorde det sånn. Er ikke morsomt med fyll i bryllup, og det er alltid gjester som ødelegger med manglende kontroll på drikking. Ellers må jeg si at de enkle og billigste bryllupene jeg har vært i, har vært de morsomste 🙂. Lykke til 🙄

Anonymkode: 249ef...b9f

Skulle være smilefjes tilslutt der 😀

Anonymkode: 249ef...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2020 den 13.54, 11elikri skrev:

Nå prøver Krok1 å besvare hvordan trådstarter her kan gjøre dette på rimeligst måte. 

Og hun gjør det ved å foreslå å overlate utgiftene til gjestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigste er å avlyse.

Anonymkode: 79ce2...731

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg synes det er helt innafor å holde kostnadene nede ved å be om hjelp sånn som mange har foreslått:) jeg hadde gladelig bidratt om jeg skulle i bryllup, såfremt det var ok å kjøpe kake istedet for å bake selv;) jeg synes også det er helt ok å ikke ha fri bar hele kvelden så lenge man kan kjøpe drikke selv. Det viktige er jo å få være med og feire brudeparet, ikke hvor mange penger bryllypet har kostet.

Eneste jeg ikke synes er ok er å ha «kurvfest» og i tillegg be om gave. Det har jeg vært i en gang (riktignok fødselsdag og ikke bryllup), men det var bare sært. Jubilanten gikk 10.000 i pluss på festen eller noe. 

Anonymkode: 4be95...384

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ber til "kurvfest" eller ber om mye hjelp og/eller gratistjenester (altså fagfolk som skal "gjøre tjenester" som ellers har markedspris til flere tusen, eksempelvis frisørvenninne og kokkekompis) må man huske på at det er mye sosialt press i det. Jeg har selv deltatt i noen sånne bryllup hvor alle gjestene "bare" skulle ordne ditten og datten. Jeg har i forkant og etterkant snakket med andre gjester/arbeidere om det (samt andre venner og familie som har deltatt i tilsvarende) og det sitter ENORMT lang inne å si nei til brudeparet. Og jeg har ikke fagkunnskap som kan brukes en gang (f.eks frisør/foto/matlaging/blomsterbinding/etc), men har brukt kvelder og helger på kjøring/henting/lossing/rigging/stabling og bæring.

Det er fullt mulig å dra ned kostnadene på et stort bryllup, men om man da skal lene seg tungt på arbeidskraft og annen hjelp fra gjestene må man være sitt ansvar bevisst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2020 den 1.36, Alice123 skrev:

Om man ber til "kurvfest" eller ber om mye hjelp og/eller gratistjenester (altså fagfolk som skal "gjøre tjenester" som ellers har markedspris til flere tusen, eksempelvis frisørvenninne og kokkekompis) må man huske på at det er mye sosialt press i det. Jeg har selv deltatt i noen sånne bryllup hvor alle gjestene "bare" skulle ordne ditten og datten. Jeg har i forkant og etterkant snakket med andre gjester/arbeidere om det (samt andre venner og familie som har deltatt i tilsvarende) og det sitter ENORMT lang inne å si nei til brudeparet. Og jeg har ikke fagkunnskap som kan brukes en gang (f.eks frisør/foto/matlaging/blomsterbinding/etc), men har brukt kvelder og helger på kjøring/henting/lossing/rigging/stabling og bæring.

Det er fullt mulig å dra ned kostnadene på et stort bryllup, men om man da skal lene seg tungt på arbeidskraft og annen hjelp fra gjestene må man være sitt ansvar bevisst.

Jeg tror mange brudepar vet dette, men har ikke folkeskikk og går på grensene til folk alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/3/2020 at 1:36 AM, Alice123 said:

Om man ber til "kurvfest" eller ber om mye hjelp og/eller gratistjenester (altså fagfolk som skal "gjøre tjenester" som ellers har markedspris til flere tusen, eksempelvis frisørvenninne og kokkekompis) må man huske på at det er mye sosialt press i det. Jeg har selv deltatt i noen sånne bryllup hvor alle gjestene "bare" skulle ordne ditten og datten. Jeg har i forkant og etterkant snakket med andre gjester/arbeidere om det (samt andre venner og familie som har deltatt i tilsvarende) og det sitter ENORMT lang inne å si nei til brudeparet. Og jeg har ikke fagkunnskap som kan brukes en gang (f.eks frisør/foto/matlaging/blomsterbinding/etc), men har brukt kvelder og helger på kjøring/henting/lossing/rigging/stabling og bæring.

Det er fullt mulig å dra ned kostnadene på et stort bryllup, men om man da skal lene seg tungt på arbeidskraft og annen hjelp fra gjestene må man være sitt ansvar bevisst.

Kan gå begge veier. Vi ville ikke spørre familie/venner om  hjelp forbi vi tenkte det var bry, men da ble det litt feil og. Noen venninner virket nærmest litt leo seg over å ikke bli spurt om å bidra. Og mammaene våre kom stadig med " jeg snakket med tante Bente og hun syntes det var rart dere ikke har spurt om hun vil bake kake? Hun er jo utdannet bake vet du, og gjør det mer enn gjerne! Hun ville syntes det var veldig stas, kan du ikke spørre henne", osv 😂

Vi opplevde i hvertfall at mange tilbød seg å hjelpe med ditt og datt, uten at vi måtte spørre. 

Anonymkode: ab4d8...153

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Alterego666

Jeg ville gjerne bidratt med noe praktisk i et bryllup for at brudeparet skulle få gjennomført drømmebryllupet sitt. Jeg vil heller bidra med noe til festen enn å kjøpe en sitronpresse eller et fat som skal støve vekk i skapet i 20 år. Jeg er sikker på at de fleste i min omgangskrets tenker som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...