Gå til innhold

Hvor mye koster bilen dere i mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å kjøpe min første bil som student. Har veid for og imot og det er flere fordeler for meg å skaffe bil på nåværende tidspunkt. Men jeg trenger å vite hvor mye det ca vil koste meg å faktisk eie bilen i mnd. Planlegger å bruke den til og fra butikken for å handle (ca 10 min kjøretur), i tillegg til noen lengre turer til kjæresten som bor 2,5 timer herfra i et par helger i mnd. Vil isåfall kjøpe en eldre liten bil 2013 modell. Hva er normalt å betale i bensin på slik bruk, 500kr mnd? I tillegg kommer jo forsikringen. Og er det flere ting jeg må betale ved kjøp enn omregistreringen?

 

Anonymkode: c5c60...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bensin, forsikring og setter av 1500/2000 hver mnd. til uforutsette bilutgifter. 

Forrige mnd. måtte jeg bytte termostat og sjekke for mulig oljelekkasje. Kom på litt over 4000,-  Til sommer må jeg ha nye sommerhjul. Det er alltid noe som koster;) 

Anonymkode: 0b51e...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 800 i forsikring og veiavgift, 1000 i diesel. 8 år gammel bil men ikke liten. 

Anonymkode: b30ef...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange slike tråder i forumet, bruk søkefunksjonen.

Ærlige tall tilsier at en bil koster 4-5000kr/mnd minimum. Ikke noe jeg ville ha prioritert som student.

Anonymkode: e7714...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt bilhold koster 2500 kroner måneden. Da har jeg regnet med absolutt alle utgifter. Min bil er ganske stor, og jeg kjører 16 tusen km årlig. Siden trådstarter ønsker seg en mindre bil, og ikke skal kjøre så mye, vil jeg tro at hennes bilhold kan bli billigere enn mitt. 

Mine faste månedlige utgifter er drivstoff 800 kr, forsikring 300 kr, trafikkforsikringsavgift 300 og bompenger 200, tilsammen 1600 kroner. I tillegg kommer service, reparasjoner, EU-kontroll, dekk osv med ujevne mellomrom. 

Det lønner seg å kjøpe en rimelig bil for å unngå stort verditap. Hvis den er enkel er det mindre som kan gå i stykker = billigere i drift. En liten bil bruker mindre drivstoff, og det er billigere å kjøpe nye dekk til en småbil. En "kjedelig" småbil med svak motor er billigere å forsikre enn en sprekere bil. Det er mye man kan gjøre for å få et billigere bilhold.

Anonymkode: 1473e...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bil nr. 1

Trafikkforsikringsavgift 244,-

Forsikring 312,-

Verditap ca. 1000,-

Vedlikehold 200,-

Drivstoff 2000,-

 

Bil nr. 2

Trafikkforsikringsavgift 244,-

Forsikring 128,-

Vedlikehold 80,- 

Verditap 40,-

Drivstoff 125,-

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke billån på bilen da den ble kjøpt brukt og betalt i sin helhet med sparepenger.

Utgifter blir da ca 800kr i mnd til bensin + ca 200kr i mnd til bompenger + ca 350 kr i mnd i forsikring (med delkasko). I tillegg er jeg kanskje innom verksted en gang i året for oljeskift og mindre reparasjoner, og kjøper i tillegg noen deler nå og da til hjemmemekking.

Årlige utgifter blir ca på 17.000 kr.

Jeg har høvelig rimelig forsikring, en mann som er flink til å mekke bil og vennerabatt på ene verkstedet i byen, men en bensintørst bil som brukes mye (bor på bygda og kjører mye). Mesteparten av utgiftene går til drivstoff.

Anonymkode: e68bb...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører veldig lite nesten bare til butikken besøker noen venner som bor ca. en time unna. Bruker 1500,- på bare bensin forsikring der trafikk forsikringen er inkludert. 900,- per mnd. 

Rundt 2400 i mnd. 

Anonymkode: b4364...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå for all del verditapet. Kjøper du en bil til 50000kr, taper du ca 10000 i året, nybil til halv mill, kanskje 70000kr i året. Det er penger du ikke ser umiddelbart, men penger er det lel.

Anonymkode: e7714...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du en 2013-modell trenger du ikke å tenke spesielt på verditapet.  Det er folk med de nyeste bilene som må ta dette inn i regnestykket.  Det er liten forskjell på en 2013- eller 2015-modell i verdi, og evt. er det vedlikeholdet som avgjør. 

Jeg har det samme beskjedne behov for bil som deg, og bilen min kostet meg 18.000 kr (ikke lån).  Bensin og forsikring beløper seg til under 1000 kr pr. mnd.  Når nye dekk hvert 3-4dje behøves, koster det meg 2-3000 kr (for 4 dekk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎02‎.‎2020 den 21.24, AnonymBruker skrev:

Husk nå for all del verditapet. Kjøper du en bil til 50000kr, taper du ca 10000 i året, nybil til halv mill, kanskje 70000kr i året. Det er penger du ikke ser umiddelbart, men penger er det lel.

Anonymkode: e7714...f91

Hvis man kjøper en brukt bruksbil er min påstand at man tar verditapet når man legger de femtitusen kronene på bordet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mitt ca. bilhold / kostnader. Jeg bor riktig nok i Oslo sentrum, så da legger jeg ved kostnadene rundt parkering. Benytter ikke bil i hverdagen til jobb, så utelater drivstoffutgifter da dette kan variere.

Bil 1 Suv
Forsirking: 8.000 / år - 650kr /mnd
Parkering: 1500 /mnd
Billån: 3000 /mnd
Totalt: 5150,- pr mnd + drivstoff/bom

Bil 2 Sommerbil
Forsikring: 17.000 /år - 1500kr /mnd
Parkering: 1500 /mnd
Billån: 3700 /mnd
Totalt: 6700,- pr mnd + drivstoff/bom

Så går fort 12.000,- i mnd totalt for begge biler.

Anonymkode: 77118...7ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tupper vi ligger på 2500 kroner i måneden, mer hvis vi kjører mye. Hva med bilkollektiv, er det en mulighet?

Anonymkode: ea892...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kjøper en eldre Starlet/Corolla fra midten av nittitallet eller lignende er det lite verditap å snakke om. Med en simpel motor, ingen fancy duppeditter, ikke elektriske vinduer, ingen aircon eller andre ting som kan gå istykker har man ganske billig bilhold. Ukomfortabelt å kjøre, men man kommer fram

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Whistler skrev:

Hvis man kjøper en brukt bruksbil er min påstand at man tar verditapet når man legger de femtitusen kronene på bordet.

 

Hehe, du kan komme med all slags underlige påstander, det er helt greit. Men heldigvis fins det noen kloke hoder som har regnet på avskrivning og den slags, og som har ganske nøyaktig kontroll på slikt. Så verditapet er rimelig forutsigbar og kan planlegges.

Anonymkode: e7714...f91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ca 700 i forsikring - første gangs eier, voksen (mener noen har dyrere forsikring om man er ung)
150 kr i bom per måned ca, prøver å kjøre så lite bom som mulig
Diesel går etter forbruk, passer på å fylle opp når det er absolutt billigst. Aldri tom tank for å unngå svindyr diesel i nødstilfeller. Fyller opp for ca 200 kr mnd. 

Sluttsummen er for meg mye mindre enn om jeg skulle ha tatt buss. 
 
All reparasjon og store utgifter er dekket av foreldrene mine. Ikke vært behov for det enda *bank i bordet. Men det er pga trang økonomi som syk student og er bare en midlertidig løsning. 

Har en gammel bil fra 2005. Lite kjørt, billig å fikse om noe skal bli ødelagt. Ingen billån. 
Husker ikke bilmerke. Jeg er ingen bil-person og aner verken merke eller modell, bare årstall. Jeg har setevarmere da! Og der stopper min kunnskap om min egen bil. 🤣

Anonymkode: 4a68e...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden kan jeg konkludere med at 9 av 10 biler ikke faller i verdi, og at det derfor ikke er nødvendig å regne med verdifall når man regner på bilutgiftene sine.

Mistenker også at dette forklarer hvorfor folk som tjener halvparten av det jeg gjør stadig har råd til nye biler og hvorfor boliglån nesten aldri blir nedbetalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, prt90 skrev:

Etter å ha lest denne tråden kan jeg konkludere med at 9 av 10 biler ikke faller i verdi, og at det derfor ikke er nødvendig å regne med verdifall når man regner på bilutgiftene sine.

Mistenker også at dette forklarer hvorfor folk som tjener halvparten av det jeg gjør stadig har råd til nye biler og hvorfor boliglån nesten aldri blir nedbetalt.

Der har du den! Folk flest er bare ikke særlig oppegående. Vi hadde betalt ned huslånet i midten av 30-åra og gikk ned i halv stilling og 80% etter det. Norske lønninger er knallgode om man har litt pengevett. Men altfor mange mennesker tar ikke høyde for reelle utgifter. Det å glemme verditap på bil er å ikke være obs på den største utgiftsposten. Så er det riktig så mange idioter som lånefinansierer bil. Det må man i alle fall unngå...men si det til folk og de svarer: "Men alle gjør jo det", som om det var et argument for å gjøre noe som helst.

Anonymkode: e7714...f91

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en rød Toyota til 15'000, hadde den i rundt 3 år og solgte den for 13'000. Kan ikke si at verditapet plagde meg nevneverdig. 

Men jo nyere og dyrere bil jo større blir verditapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...