Gå til innhold

Trenger tilbakemelding på minneord

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Bestefaren min gikk bort for noen dager siden, og siden vi var veldig nære så føles det naturlig å si noen ord i begravelsen. Men siden jeg ikke har fremført minneord før, så er jeg veldig nervøs for at noe skal komme ut feil eller uklart. Så jeg håper jeg kan få en tilbakemelding fra noen utenforstående her på om det høres ok ut, eller om noe høres rart ut. Er også nervøs på å snakke foran en stor forsamling, så om noen har gjort noe lignende før og har tips til hvordan jeg kan dempe nervøsiteten så mottas det med stor takk :) 

Her er talen:

Innledning
For de av dere som ikke kjenner meg, heter jeg NN, og jeg var det yngste barnebarnet til NN – som vi kalte for Far. 

Hoveddel
Vi har alle som er her i dag kjent ham i ulike roller, blant annet som: pappa, bestefar, oldefar, onkel, svoger, og venn. Når jeg ser meg rundt i dette rommet, ser jeg bare et glimt av de mange livene Far berørte i løpet av sine 88 leveår. Dessverre kjenner jeg ikke dere alle på samme måte som Far en gang gjorde. Men likevel, hvis jeg satte meg ned og snakket med hver og en av dere, vet jeg at jeg ville se avtrykkene av hans nærvær i livene deres på en eller annen måte. I mitt eget liv har han satt dype spor, og selv kjente jeg ham som en omsorgsfull og god bestefar som alltid passet på.

Jeg kan nesten ikke tenke på Far uten å også tenke på Mor. Å komme til Mor og Far på (sted) var som å komme hjem. Der var det alltid et ledig fang å krype opp i, og en god klem å få. Å sitte på fanget til Far og bli holdt rundt føltes godt og trygt, og vi hadde mange fine stunder sammen i godstolen. 

Far hadde mye omsorg for sine nærmeste, og han prøvde alltid å passe på at vi skulle ha det godt. I sitt siste øyeblikk var han komfortabel og omgitt av familie. Vi holdt hånden hans mens han sovnet fredelig inn, og han var aldri alene i sine siste timer. Det er en stor trøst å ha vært hos ham helt på slutten og ha gitt ham den omsorgen og tryggheten han også ga oss.

I barndommen min tilbrakte jeg, i likhet med de andre barnebarna, mange netter hos Mor og Far. Jeg husker at Far ofte så til meg når jeg hadde lagt meg, og han fortsatte med det også etter jeg ble stor. For jeg tror vi barnebarna aldri ble helt store i hans øyne, og han gjorde det han kunne for at vi skulle ha det godt. Han passet for eksempel på at vi var godt kledd, og alltid hadde det vi trengte. Han ringte ofte, særlig etter jeg flytta til (sted) for å studere. Jeg kommer til å savne de ukentlige videosamtalene, hvor jeg fortalte ivrig om det nye livet mitt der oppe. Og jeg kommer til å savne å høre beskjedene han la igjen på telefonsvareren min når han ikke fikk svar, de lød som regel slik: «Hei, det er bare Far som ringer. Jeg bare lurte på åssen jenta mi har det. Kjempeglad i deg.» 

Far etterlater seg et stort tomrom, og vil savnes sårt. En bauta i familien er borte. Når han nå ikke lenger er her med oss vil han leve videre i minnene våre, i bilder, i fortellinger og i stille stunder. Mor og Far var en stor del av livene våre, og nå som begge to er borte føles det ut som en æra over. Nå er det vår tid til å skape nye minner sammen og ta vare på hverandre.

Det blir sårt å ikke lenger kunne samles rundt Far. Det vil komme situasjoner i livet hvor man vil kjenne på et savn, og et ønske om å snakke med ham.. Jeg håper, når de tidene kommer, at vi vil støtte hverandre og vise omsorg for hverandre på samme måte som vi fikk støtte og omsorg av både Mor og Far. Kanskje vil de da ikke føles så alt for langt unna.  

Avslutning
Takk for alt du ga oss, Far. Takk for omsorg, trygghet, latter og tårer. Nå kan du hvile. Livet er tommere uten deg, men vi skal holde minnet ditt i live.

Anonymkode: d7c36...416

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitat

«Hei, det er bare Far som ringer. Jeg bare lurte på åssen jenta mi har det. Kjempeglad i deg.» 

Såå koselig ❤️😊

Enig ,synes talen var kjempefin ! Han hadde vært stolt av deg ! 💕 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk dere :) Jeg har lest gjennom min egen tale så mange ganger nå at jeg ble litt kritisk og lei av den. Men de som skal høre den hører den jo for første gang, må jeg prøve å tenke. Hjelp, kommer til å være nervøs, men det er kanskje ikke så farlig heller å være litt nervøs..

- TS

Anonymkode: d7c36...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer🥺❤det var kjempefint skrevet! Ble trist og rørt,Far virker så god🥰

Det er ikke rart du er nervøs,det er jo ikke noen hverdagslig hendelse du skal igjennom. Men det går nok fint,du gjør det av kjærlighet. Masse lykke til ❤

Anonymkode: f60bb...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

Hjelp, kommer til å være nervøs, men det er kanskje ikke så farlig heller å være litt nervøs..

Dette kommer til å gå veldig bra ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...