Gå til innhold

Sikkerhetsklarering og gjeld.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har fått tilbud om statlig stilling, og må sikkerhetsklareres før jeg kan starte.

 

Har hatt sikkerhetsklarering før, men nå må jeg altså søke på nytt (min har gått ut). Har refinansiert kredittkortgjeld, og har fremdeles litt kredittkortgjeld igjen, og er redd for at dette kan ødelegge. Skal klares «HEMMELIG», og jeg har rundt 270 000,- i forbrukslån.

Har noen vært borti at dette kan ødelegge for klarering? Jeg er akkurat ferdig med en inkassosak, og betjener lånet. Jeg har ingen betalingsanmerkninger.

Anonymkode: a6486...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går bare godt det der :) Ingenting å bekymre deg for.

Anonymkode: 1c4fc...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha det hvis det fortsatt er inkasso/anmerkning registrert på deg, men er det ikke det lenger skal det i teorien ikke ha noe å si. Det kommer i tillegg an på om sikkerhetsklareringen du skal ha krever at arbeidsgiver gjør en kredittsjekk på deg, det er ikke alltid arbeidsgiver behøver det. 

Om du er usikker så kan du jo kanskje forsøke å kjøpe en billig vare via klarna eller noe (da får man jo en kredittsjekk mot seg fra en tredjepart) og så kan du se om klarna sier noe (det gjør de nesten garantert dersom det fortsatt er noe registrert på deg). På den måten får du jo sjekket om du har noe registrert på deg. Eventuelt kan man gå til sidene for Experia, Bisnode etc. og sjekke anmerkninger på dem først. (det er flere slike selskaper som registrerer anmerkninger, og så vidt meg bekjent må man sjekke flere dessverre - vet ikke om noe sentralt register for alt av anmerkninger i Norge). 

 

Anonymkode: b6287...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at det går greit, «hemmelig» er ikke noen høy gradering.

Men sikkerhetsklareringer er basert på en helhetsvurdering, så dersom du gir inntrykk av å ha dårlig dømmekraft på andre felt kan du få problemer. For ordens skyld - jeg vet at det kan være mange grunner til at folk pådrar seg høy kredittkortgjeld (ikke bare dårlig dømmekraft).

Vær ærlig, og reflekter rundt ansvaret en slik klarering innebærer. Da gir du et godt inntrykk.

Anonymkode: 2fc99...bef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...