Gå til innhold

Min hund skadet en annen hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gikk tur med min hund i bånd, en stor kraftig hund. Den liker ikke andre hunder.

Gående forbi en innkjørsel kommer to små hunder springende ut og bjeffe på min. Den bjeffer tilbake, men jeg merker min ikke er så redd/sint. Helt til en av de små kaster seg mot min. Han svarer, men "treffer" nok litt feil, da den lille hunden hyler til og springer hylende til eieren som tilfeldigvis kommer ut av huset. 

Jeg får en skyllebøtte om at jeg må avlive den farlige hunden min og ikke nærme meg nabolaget igjen. Så jeg går derfra rolig mens eier fortsetter å skjelle meg ut. 

i går kveld så jeg et innlegg på en slik kjøp og salg side i byen min om at den lille hunden hadde blitt angrepet og skadet av en stor agressiv hund og hun lette etter eieren. Hva gjør jeg nå?

Synes dette er grådig urettferdig. 

Anonymkode: 3c4f9...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de andre hundene ikke var i bånd, så er det vel strengt tatt eieren der som sitter med ansvaret.

Endret av Oppgitt78
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med lensmannskontoret og forklar de din side av saken. Så kan de ta kontakt videre med eieren av den lille hunden.

Det blir ikke riktig at du må avlive din hund når den gikk i bånd da den lille hunden angrep.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Du kan ta det helt med ro. 

De andre hundene var løse, de angrep din hund først og du har ikke gjort noe galt. Den andre eieren ble nok skremt og da er angrep det beste forsvar. 

Du har ikke noe å frykte, hundens størrelse har ikke noe med dette å gjøre. Synes du skal stå opp for både deg og hunden din, svare klokkeklart på de falske anklagene og fortelle sannheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hundeeier er man objektivt ansvarlig for den skade ens egen hund påfører andre, enten det er dyr, mennesker eller ting. Det betyr at du er ansvarlig uavhengig av skyld. 
Det er selvfølgelig kjipt når andres dustehunder flyr på din, men så lenge det er din hund som har gjort skade, spiller det altså ingen rolle, og det er (dessverre) en del av risikoen man påtar seg når man holder dyr. 
Merk at disse reglene gjelder det økonomiske tapet motpart er påført— og ikke nødvendigvis innebærer straffansvar. 

Anonymkode: d0706...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

i går kveld så jeg et innlegg på en slik kjøp og salg side i byen min om at den lille hunden hadde blitt angrepet og skadet av en stor agressiv hund og hun lette etter eieren. Hva gjør jeg nå? 

Anonymkode: 3c4f9...1af

Jeg ville tatt kontakt med henne selv jeg. Spurt hva hun ville, og forklart din side av saken (du hadde din i bånd, hennes oppsøkte din. Her har hun skylda sjøl). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som hundeeier er man objektivt ansvarlig for den skade ens egen hund påfører andre, enten det er dyr, mennesker eller ting. Det betyr at du er ansvarlig uavhengig av skyld. 
Det er selvfølgelig kjipt når andres dustehunder flyr på din, men så lenge det er din hund som har gjort skade, spiller det altså ingen rolle, og det er (dessverre) en del av risikoen man påtar seg når man holder dyr. 
Merk at disse reglene gjelder det økonomiske tapet motpart er påført— og ikke nødvendigvis innebærer straffansvar. 

Anonymkode: d0706...6c7

Hvor finner jeg lovtekst angående dette? Jeg vil gjerne vite mer!

Finner ikke noe om det i hundeloven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en trasig situasjon.

Sjekk med kommunen om området du gikk tur i er underlagt helårsbåndtvang. Siden din hund var i bånd er det den andre parten som har vist uaktsomhet og hatt hundene sine løse vil jeg tro. https://lovdata.no/artikkel/bandtvang_og_lose_hunder/6

Uansett, det er lurt å ta kontakt med den andre parten og høre hva de vil og forklare din side av saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal hun finne deg da? Jeg hadde holdt meg lavt i terrenget en stund og sett det hele an. Og så hadde jeg tatt med meg en neve godtbiter for å hive til hunder som nærmer seg min hund for å redusere risikoen for flere slike møter.

Anonymkode: 3ddba...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det lite eier av disse hundene har å stille opp med. Du hadde din hund i bånd, null stress. Har selv opplevd at en hund hoppet over gjerdet og ut i veien da jeg gikk forbi med min hund. Da de begynte å sloss, slapp jeg min hund. Den andre hunden ble skadet og jeg fikk skylden av eieren. Heldigvis var mannen hennes enig i at det ikke var min skyld, så problemet ble løst. Så galne hundeeiere er det dessverre ikke mangel på. Stå på din forklaring til lensmannen, så er dette ingen problem. Samtidig forstår jeg at det er kjipt å oppleve. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gikk tur med min hund i bånd, en stor kraftig hund. Den liker ikke andre hunder.

Gående forbi en innkjørsel kommer to små hunder springende ut og bjeffe på min. Den bjeffer tilbake, men jeg merker min ikke er så redd/sint. Helt til en av de små kaster seg mot min. Han svarer, men "treffer" nok litt feil, da den lille hunden hyler til og springer hylende til eieren som tilfeldigvis kommer ut av huset. 

Jeg får en skyllebøtte om at jeg må avlive den farlige hunden min og ikke nærme meg nabolaget igjen. Så jeg går derfra rolig mens eier fortsetter å skjelle meg ut. 

i går kveld så jeg et innlegg på en slik kjøp og salg side i byen min om at den lille hunden hadde blitt angrepet og skadet av en stor agressiv hund og hun lette etter eieren. Hva gjør jeg nå?

Synes dette er grådig urettferdig. 

Anonymkode: 3c4f9...1af

Nå melder du i fra til politiet så de er klar over situasjonen og har din side av saken. Du har ikke gjort noe galt, din hund var i bånd og under kontroll. Men hvis du gjemmer deg og det anmeldes er det lett at det blir tolket motsatt. Du trenger ikke kontakte den andre hundeeieren hvis du ikke vil, du kan la det gå via politiet dersom det blir en sak ut av det. Men du burde være obs på at sånne saker som deles på fb dessverre ofte bare viser den ene siden av saken og "alle" vender seg mot den siden som ikke har lagt ut sin side. 

Anonymkode: a0c88...c7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som hundeeier er man objektivt ansvarlig for den skade ens egen hund påfører andre, enten det er dyr, mennesker eller ting. Det betyr at du er ansvarlig uavhengig av skyld. 
Det er selvfølgelig kjipt når andres dustehunder flyr på din, men så lenge det er din hund som har gjort skade, spiller det altså ingen rolle, og det er (dessverre) en del av risikoen man påtar seg når man holder dyr. 
Merk at disse reglene gjelder det økonomiske tapet motpart er påført— og ikke nødvendigvis innebærer straffansvar. 

Anonymkode: d0706...6c7

Ser ikke ut som dette stemmer. 

Man er økonomisk ansvarlig for skade hunden påfører person, eiendom eller ting. Men IKKE økonomisk ansvarlig for skade på annen hund, dersom hundeeieren ikke har opptrådt uforsvarlig.

Fra jaktjus.no:

Skade på andre hunder

Unntak fra regelen om objektivt ansvar gjelder for skade hund gjør på annen hund. For skade på andre hunder blir det spørsmål om hvem som kan klandres for uforsvarlig tilsyn, eller ikke gjort det som er rimelig å kreve for å forhindre skaden, det vil si ha utvist skyld. Etter hundeloven § 3 er hundeholderen pliktet til å vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk og dyr eller på annen måte utgjør noen urettmessig fare. Dersom en hund derimot skader en annen uten at hundeholderen kan klandres for manglende tilsyn eller annet, for eksempel fordi hundene leker sammen, blir det ikke erstatningsansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil likevel anbefale å ta kontakt med politi og høre hva de sier. Ta så kontakt med eieren, men hold kontakten med eieren skriftlig. Når eier er såpass "hundedum" at hen ikke forstår at en hund som blir løpt på av to hunder som opptrer truende, faktisk forsvarer seg, så er det lite godt å forvente på fra den fronten. 

Det var en lignende sak her hvor to små hunder som stakk av og løp bort for å bølle med to polarhunder som stod fast utenfor huset til eier. Naturlig nok kom småhundene verst ut av det (en måtte sy noen sting pga bittskade) men polarhundene ble ikke avlivet og politiet gikk ut og sa at polarhundene var forsvarlig sikret på eiers eiendom.

Din hund var forsvarlig sikret. Sånn jeg ser det så vil ikke du kunne bli erstatningsansvarlig engang.

Anonymkode: ba119...ba0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...