AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #1 Skrevet 13. februar 2020 Skal ta MR caput for å utelukke MS. Får man kontrastvæske for denne undersøkelsen? Stod ikke noe i brevet. Anonymkode: 56c84...ef1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #2 Skrevet 13. februar 2020 Jeg tipper JA. Men det burde ha stått i innkallelsen, så da spørs det. Ring å spør hvis det plager deg eller lurer på det? Anonymkode: c87b9...6d9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #3 Skrevet 14. februar 2020 Har tatt MR caput i forbindelse med ME utredning, fikk ikke kontrastveske da. (Det taes for å utelukke annen sykdom, som f.eks. MS). Men vet ikke om MS må ha kontrast eller ikke da.. Anonymkode: e8618...933
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #4 Skrevet 14. februar 2020 Jeg fikk ikke kontrast. Anonymkode: 1cee3...fc0
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #5 Skrevet 14. februar 2020 Jeg har tatt både med og uten. Den gode nyheten er at kontrastvæske til MR ikke et noen big deal (i motsetning til kontrastvæsken til CT, for eksempel). Ingenting å grue seg til Anonymkode: 8ffd1...f10
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #6 Skrevet 14. februar 2020 Tar noen ganger med og noen ganger uten kontrast. Har kun opplevd å ikke få beskjed om at undersøkelsen skal tas med kontrast én gang (Unilabs), de glemte også selv å gi meg det så jeg måtte tilbake. Skal nevnes at jeg tar MR av hodet med ujevne mellomrom for å følge med på en medfødt cyste som ligger litt leit til om den plutselig bestemmer seg for å vokse. Får kontrast de gangene de skal se på hypofysen samtidig (den ligger i nærheten og kan påvirke hypofysen om den vokser), og tar bildene uten kontrast om de bare skal se på cysten. Men har som sagt fått beskjed om at kontrast skal gis alle de aktuelle gangene minus én gang. Anonymkode: b69eb...3c5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #7 Skrevet 14. februar 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt både med og uten. Den gode nyheten er at kontrastvæske til MR ikke et noen big deal (i motsetning til kontrastvæsken til CT, for eksempel). Ingenting å grue seg til Anonymkode: 8ffd1...f10 Kontrasten ved MR er egentlig litt morsom. Kiler i det den kommer inn i armen, også føles det som et kaldt gufs går gjennom blodårene i hele kroppen mens det beveger seg den første runden rundt. Men skvetter noe jævlig hver gang jeg skal tisse rett etter å ha fått kontrast! Man vender seg aldri til den intense gulfargen. Anonymkode: b69eb...3c5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #8 Skrevet 14. februar 2020 Da jeg ble utredet for MS tok jeg først MR uten kontrast, og da den viste lesjoner tok jeg ny MR med kontrast. Hvis det ikke står noe om det i brevet skal du nok ta uten kontrast, da de krever blodprøver av nyreverdier før kontrast settes. Du hadde fått beskjed om å ta disse hvis du skulle ta MR med kontrast. Anonymkode: 6d57d...58a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #9 Skrevet 14. februar 2020 De siste gangene jeg har tatt mr har jeg tatt med kontrast. Tror ikke jeg gjorde det da jeg ble utredet for ms. Jeg har ms, diagnose stilt etter spinalprøve, mr og sykdomshistorie. Anonymkode: 1ec35...3e4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå