Gå til innhold

Utafor boksen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 
jeg lurer på om noen har erfaring med å falle utafor systemet. Lenge har jeg slitt med matematikk, men fikk utredet nå i en alder av 27, at jeg har dyskalkuli(det er på en måte dyseleksi for tall). Har prøvd å ta opp matte etter vgs da jeg fikk 1, men har ikke klart å bestå. 
hva gjør jeg da?

ikke får jeg lån gjennom Lånekassen, og ikke får jeg studere pga jeg mangler generell studiekompetanse.

i tillegg er jeg over 24, som er grensen for å søke dispensasjon. 
 

Jeg har en liten gutt på 3 år, og ja! Jeg valgte å få barn før utdannelse, men jeg har hele livet tenkt at jeg aldri kan utdanne meg, pga matte. Jeg hadde innstilt meg på at jeg aldri kan bli noe.  

Det siste året har jeg stått på, prøvd å ta opp matte, til ingen nytte, og fant ut at jeg måtte teste meg for dyskalkuli. Noe måtte det være med meg siden jeg ellers er utrolig flink i alle andre fag. 
men nå som jeg verken får utdannet meg, ikke får lån gjennom Lånekassen, og står helt fast, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. 
Jeg vil ikke studere noe som har med matematikk å gjøre. 
 

hjelp. Håper noen har vært i lignende situasjon, for dette er virkelig håpløst og veldig firkantet system! Jeg vil jo ikke jobbe i butikk eller havne hos nav. Jeg vil være en bidragsyter, jobbe med mennesker, være til hjelp og til nytte for samfunnet! Men reglene lar meg ikke komme innafor. Er så utrolig leit. 

Anonymkode: ed8be...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber i en matbutikk.

så kan ikke bli vurdert etter realfagkompetanse. Og ikke 23/5 regelen, da jeg har hatt 70% stiling og ikke fulltid..  Jeg har prøvd hardt å få 100% stilling i flere år, men er umulig. 

Anonymkode: ed8be...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en lege har satt den diagnosen og du kan få legeattest for det, så må det vel la seg gjøres å tilrettelegge et studium så du slipper matte, eller bare har veldig enkel matte?

Anonymkode: cec2f...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo det samme som at man ikke kan humpe rundt på krykker og ha kroppsøving tenker jeg, det er jo et slags handicap.

Anonymkode: cec2f...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i en matbutikk.

så kan ikke bli vurdert etter realfagkompetanse. Og ikke 23/5 regelen, da jeg har hatt 70% stiling og ikke fulltid..  Jeg har prøvd hardt å få 100% stilling i flere år, men er umulig. 

Anonymkode: ed8be...8d5

Du trenger ikke å ha jobbet 100%. To år i 50% stilling regnes som ett år i 100%.

Anonymkode: 553fc...0bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten regnes omsorg for barn med. Og det du har tatt av videregående, som jo er så godt som alt. Det burde ikke være noe problem for deg med 23/5, men matte er vel et av fagene du må ha for 23/5, så det hjelper vel ikke? 
 

Hvis du kan komme inn på noe på realkompetanse, og fullfører en grad (det kan også være et årsstudium, men ikke kun førsteåret av en bachelor), får du generell studiekompetanse og kan søke på hva som helst. 
 

MEN vær klar over at det er mattefag på

mange studier, så du må sjekke studieplanen nøye!

Anonymkode: 553fc...0bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på barnehagelærer? Der er det matte på barnehagenivå, ikke noe regning☺️ Men du må da så klart like barn veldig godt☺️

Anonymkode: 44141...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten regnes omsorg for barn med. Og det du har tatt av videregående, som jo er så godt som alt. Det burde ikke være noe problem for deg med 23/5, men matte er vel et av fagene du må ha for 23/5, så det hjelper vel ikke? 
 

Hvis du kan komme inn på noe på realkompetanse, og fullfører en grad (det kan også være et årsstudium, men ikke kun førsteåret av en bachelor), får du generell studiekompetanse og kan søke på hva som helst. 
 

MEN vær klar over at det er mattefag på

mange studier, så du må sjekke studieplanen nøye!

Anonymkode: 553fc...0bf

Takk for svar! Matte er desverre en del av den regelen, og jeg får høyere konkurranse poeng hvis jeg ikke søker med realkompetanse. 
Jeg kan bruke matte i enkle sammenhenger, og hverdagsmatte. Så veldig enkel matte klarer jeg, og hvis det er brukt i en setting, så forstår jeg mye bedre. Men sånn rent mattefag, der slår det veldig inn. Alle tall blander seg, og ja, føles ut som om hjernen bare slutter å funke. Forstår ikke hva som står der osv. 
men problemet mitt er at Lånekassen nekter å gi meg lån hos dem, enda jeg har et barn med samboer, eier hus, har fast jobb med mulighet for å gå ned i stilling for å studere. Så har jo all mulighet til å betale tilbake, og jeg har blitt utredet av PP tjenesten, så har det dokumentert. 
Er skikkelig kjip situasjon. 
 

det er som å si til en svaksynt «få brillene dine, så skal du finne veien over fjellet her uten dem.» 

sånn er det for meg å ta matte. 

Anonymkode: ed8be...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på å komme inn på et studie uten noe særlig matte, på særskilt grunnlag. Har du kommet inn på et studie får du studielån. Dokumentasjon fra lege på dyskalkuli burde holde. Særlig om du har svært gode karakterer sånn ellers.

Anonymkode: 13f78...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ser bort ifra matte problemer, vet du sånn ca hvilken type jobb du ønsker? vil du jobbe med mennesker? eller vil du jobbe mer alene?

Anonymkode: d30c5...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...