Gå til innhold

Sliter med å skrive eksamensoppgave.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar en bachelorgrad ved siden av jobb (Er ferdig til sommeren), og forsøker for tiden å skrive en oppgave som snart må leveres inn. Tidligere har jeg aldri hatt problemer med å jobbe jevnt og trutt, eller å konsentrere meg, jeg har til og med likt å skrive oppgaver, men nå sliter jeg skikkelig. 

Det er akkurat som om alt knyter seg innvendig, og jeg blir fysisk uvel ved tanken på å sette meg ned og skrive. Det er en liten oppgave, 3-5 sider, men alt går rett i "vrangstrupen". Jeg skjønner ikke hva som skjer. 😔 Andre som har hatt det slik og har noen tips? 

Anonymkode: e8375...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrivevegring er helt grusomt. 
Jeg måtte enten lese mer pensum eller bare begynne å skrive.

Skrivingen var generelt vanskeligere når jeg ikke hadde lest nok av pensum. Vet ikke om dette stemmer for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kjenne meg igjen i det du skriver, ja. :daane: For meg er det én ting som hjelper, og det er å bryte ned oppgaven i mindre deler.

Lag disposisjon først. Innledning (helst med oppgaveavgrensning/spissing av oppgaven), hovedkapitler og underkapitler. Selv på små oppgaver er det lurt å tenke slik for å strukturere seg. Lag punktliste under hver del av oppgaven om hva du skal skrive der. Vips, så har du som regel mer enn nok stoff til å fylle det antall tegn du har til rådighet, og må bruke resten av tiden på å kutte vekk ting. ;) 

Som brukeren over skriver: ofte er det vanskeligere å skrive hvis man ikke har lest nok. Hvis det er tilfelle for deg: sjekk i alle fall innledning og konklusjon i de delene av pensum du ikke har lest, slik at du vet hvor du må lese mer for å få fullført oppgaven. 

Vurder også hvor viktig oppgaven er: gis det karakter på oppgaven, eller er det kun bestått/ikke bestått. Hvis det ikke gis karakter: sats på å bestå, og bruk heller resten av energien din på noe annet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...