Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar en bachelorgrad ved siden av jobb (Er ferdig til sommeren), og forsøker for tiden å skrive en oppgave som snart må leveres inn. Tidligere har jeg aldri hatt problemer med å jobbe jevnt og trutt, eller å konsentrere meg, jeg har til og med likt å skrive oppgaver, men nå sliter jeg skikkelig. 

Det er akkurat som om alt knyter seg innvendig, og jeg blir fysisk uvel ved tanken på å sette meg ned og skrive. Det er en liten oppgave, 3-5 sider, men alt går rett i "vrangstrupen". Jeg skjønner ikke hva som skjer. 😔 Andre som har hatt det slik og har noen tips? 

Anonymkode: e8375...4e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skrivevegring er helt grusomt. 
Jeg måtte enten lese mer pensum eller bare begynne å skrive.

Skrivingen var generelt vanskeligere når jeg ikke hadde lest nok av pensum. Vet ikke om dette stemmer for deg. 

Skrevet

Jeg kan kjenne meg igjen i det du skriver, ja. :daane: For meg er det én ting som hjelper, og det er å bryte ned oppgaven i mindre deler.

Lag disposisjon først. Innledning (helst med oppgaveavgrensning/spissing av oppgaven), hovedkapitler og underkapitler. Selv på små oppgaver er det lurt å tenke slik for å strukturere seg. Lag punktliste under hver del av oppgaven om hva du skal skrive der. Vips, så har du som regel mer enn nok stoff til å fylle det antall tegn du har til rådighet, og må bruke resten av tiden på å kutte vekk ting. ;) 

Som brukeren over skriver: ofte er det vanskeligere å skrive hvis man ikke har lest nok. Hvis det er tilfelle for deg: sjekk i alle fall innledning og konklusjon i de delene av pensum du ikke har lest, slik at du vet hvor du må lese mer for å få fullført oppgaven. 

Vurder også hvor viktig oppgaven er: gis det karakter på oppgaven, eller er det kun bestått/ikke bestått. Hvis det ikke gis karakter: sats på å bestå, og bruk heller resten av energien din på noe annet.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...