AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #1 Skrevet 13. februar 2020 Jeg har ikke hatt mensen på flere år, fordi jeg bruker p-piller og dropper den pillefri uka (starter rett på nytt pillebrett). Har lest at en risiko for å utvikle tidlig beinskjørhet er uteblitt menstruasjon. Betyr det at jeg er i risikosonen siden jeg ikke har hatt mensen på flere år? Anonymkode: d4fa8...a57
Ullvott Skrevet 13. februar 2020 #2 Skrevet 13. februar 2020 Det er to forskjellige ting. Det er ikke fordi man ikke har mens at man får osteoporose. Det er på en måte motsatt: mange av de som utvikler osteoporose mister mensen. En hovedårsak til osteoporose hos kvinner er østrogenmangel. Du har ikke østrogenmangel selv om du går på P-piller.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #3 Skrevet 13. februar 2020 6 minutter siden, Ullvott skrev: Det er to forskjellige ting. Det er ikke fordi man ikke har mens at man får osteoporose. Det er på en måte motsatt: mange av de som utvikler osteoporose mister mensen. En hovedårsak til osteoporose hos kvinner er østrogenmangel. Du har ikke østrogenmangel selv om du går på P-piller. Men det sto at fravær av menstruasjon (hos yngre kvinner) er risikofaktor for redusert beintetthet og osteoporose? Anonymkode: d4fa8...a57
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #4 Skrevet 13. februar 2020 37 minutter siden, Ullvott skrev: Det er to forskjellige ting. Det er ikke fordi man ikke har mens at man får osteoporose. Det er på en måte motsatt: mange av de som utvikler osteoporose mister mensen. En hovedårsak til osteoporose hos kvinner er østrogenmangel. Du har ikke østrogenmangel selv om du går på P-piller. Det blir feil å si. Årsaken til at man kan utvikle osteoporose er tap av østrogen som følge av at menstrasjonen forsvinner. Så mensen forsvinner først og ikke motsatt Anonymkode: c662d...46c
Ullvott Skrevet 13. februar 2020 #5 Skrevet 13. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men det sto at fravær av menstruasjon (hos yngre kvinner) er risikofaktor for redusert beintetthet og osteoporose? Anonymkode: d4fa8...a57 Dette gjelder de som mister mensen pga lavt østrogennivå. Kilde: https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/treningsrad-generelle/trening-menstruasjon-beinskjorhet/ 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #6 Skrevet 13. februar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Men det sto at fravær av menstruasjon (hos yngre kvinner) er risikofaktor for redusert beintetthet og osteoporose? Anonymkode: d4fa8...a57 Fravær av menstruasjon er i noen tilfeller forårsaket av undervekt. Kvinner med lav bmi har tendens til å miste mensen. Med vedvarende undervekt får man også osteoporose - men da fordi kroppen går i krisemodus, og begynner å ta av kalsium etc. fra beina, men også hormonbalansen endres. Andre årsaker som også medfører uhensiktsmessige hormonendringer, vil også kunne føre til osteoporose. Anonymkode: d62d0...b47
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå