Gå til innhold

5:2 erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har en god venninne som har gått på det mange ganger.. Hun går ned ganske greit 6-7 kg over halvannen eller to måneder (?), men går jo opp igjen over tid, da. Men nå har ikke hun vært flink å trene eller spise spes sunt i etterkant.. Nå har hun begynt på ny runde for 3 uker siden og har gått ned 3 kg. det regnes om vanlig med ca 1 kg i uka. 

Hun slet i starten med lite energi og sult, men sier den første uka er verst og så tilpasser man seg.Viktig å finne noe på fastedagene som fyller magen litt, ikke bare en bar eller to. Blomkålpure f.eks, masse kokt broccoli med noen proteiner til etc. Egg.. 

Hun har ikke veldig høyt stoffskifte så er ikke sånn som trenger enort mye mat, da. Jeg kunne aldri ha gått på en slik diett da jeg forbrenner mat fryktelig fort og får migrene om jeg spiser for lite en dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne spisemetoden og trives veldig godt. Men, det passer ikke for de som blir humørsyke etter blodsukkernivå. Jeg gjør dette for å ha bedre energi på vanlige dager slik at jeg slipper kaloriunderskudd hver dag. På mine fastedager spiser jeg enten supper eller torsk med rotmos/ grønnsaker. Da får jeg masse volum per kalori. Anbefaler deg å teste det, så ser du fort om det passer deg eller ikke. 

Anonymkode: b6e50...e20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2020 den 21.45, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker denne spisemetoden og trives veldig godt. Men, det passer ikke for de som blir humørsyke etter blodsukkernivå. Jeg gjør dette for å ha bedre energi på vanlige dager slik at jeg slipper kaloriunderskudd hver dag. På mine fastedager spiser jeg enten supper eller torsk med rotmos/ grønnsaker. Da får jeg masse volum per kalori. Anbefaler deg å teste det, så ser du fort om det passer deg eller ikke. 

Anonymkode: b6e50...e20

Jeg tenkte å prøve 16:8. Det er slik jeg opprinnelig trives med å spise. Men har alltid fått høre at jeg MÅ spise frokost. Kvelds spiser jeg mest for kos. Så den droppes. Så får jeg prøve å passe på hva jeg spiser til lunsj og middag. Det blir fort for mye 😭

Anonymkode: fd9c0...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir svak, kvalm og humørsyk av 5:2, men 16:8 passer meg utmerket :)

Anonymkode: 1d528...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en variant av denne. To fastedager i uken ble vanskelig å opprettholde for meg. I stedet har jeg en dag i uken hvor jeg ikke spiser noe, men bare drikker vann. Resten av uken spiser jeg det jeg vil, men sånn ca 1800 kcal. Det er lettere for meg å vedlikeholde enn å spise 1500 kcal hver dag. Ukesgjennomsnittet blir det samme.

Har ingen problemer med å la være å spise den dagen. Merker ingenting på humør, energi. Sult kjenner jeg jo på, men det går i bølger. Kan være skikkelig sulten en time og så forsvinner sulten neste time.

Har holdt på med dette i 7 mnd og gått ned 8 kg. Skal ned 5 til, men kommer til å fortette med opplegget. 

Anonymkode: f19b9...5e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører en variant av denne. To fastedager i uken ble vanskelig å opprettholde for meg. I stedet har jeg en dag i uken hvor jeg ikke spiser noe, men bare drikker vann. Resten av uken spiser jeg det jeg vil, men sånn ca 1800 kcal. Det er lettere for meg å vedlikeholde enn å spise 1500 kcal hver dag. Ukesgjennomsnittet blir det samme.

Har ingen problemer med å la være å spise den dagen. Merker ingenting på humør, energi. Sult kjenner jeg jo på, men det går i bølger. Kan være skikkelig sulten en time og så forsvinner sulten neste time.

Har holdt på med dette i 7 mnd og gått ned 8 kg. Skal ned 5 til, men kommer til å fortette med opplegget. 

Anonymkode: f19b9...5e4

Så flink du er! Takk for at du delte din erfaring. 

Anonymkode: fd9c0...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte å prøve 16:8. Det er slik jeg opprinnelig trives med å spise. Men har alltid fått høre at jeg MÅ spise frokost. Kvelds spiser jeg mest for kos. Så den droppes. Så får jeg prøve å passe på hva jeg spiser til lunsj og middag. Det blir fort for mye 😭

Anonymkode: fd9c0...d7f

Du må ikke spise frokost, det er en myte. Ta den spisemetoden som fungerer for deg. 16:8 er supert og hvis du trives med det så fortsett der, jeg har kun endret til 5:2 for å få lov til å ha høyere kaloriinntak 5 dager i uka slik at jeg har mer energi på travle dager. 

Anonymkode: b6e50...e20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men magen rumler jo så sjukt på de to dagene! Flaut å sitte i møter......0

Anonymkode: f8673...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men magen rumler jo så sjukt på de to dagene! Flaut å sitte i møter......0

Anonymkode: f8673...75a

Spis mindre fiber og stivelsesrike matvarer i hverdagen, så vil du se at magen ikke rumler lenger. Min mage rumler aldri.

Anonymkode: 90012...ecc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Spis mindre fiber og stivelsesrike matvarer i hverdagen, så vil du se at magen ikke rumler lenger. Min mage rumler aldri.

Anonymkode: 90012...ecc

Det kan være et dårlig tegn. En sunn mage gir lyd fra seg når du har spist noe dårlig eller når du er sulten. Om du aldri hører lyder ka det tyde på at magen din sin funksjon har blitt dårligere. Det er litt som å si at når man kniper seg i armen kjenner man ingen smerte. Det er et dårlig tegn dersom du ikke kjenner smerte om du kniper deg selv i armen. Det er et dårlig tegn om en sulten mage ikke lager lyd. 

Anonymkode: c1200...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte i dag faktisk. Spent på hvordan dette blir. 

Anonymkode: d031d...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spis mindre fiber og stivelsesrike matvarer i hverdagen, så vil du se at magen ikke rumler lenger. Min mage rumler aldri.

Anonymkode: 90012...ecc

Det er nok individuelt. Min mage rumler heller ikke og jeg spiser høyfiber og vanlig stivelsesrike matvarer som grovbrød, poteter, pasta osv. Men med måte. 

Anonymkode: b6e50...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være et dårlig tegn. En sunn mage gir lyd fra seg når du har spist noe dårlig eller når du er sulten. Om du aldri hører lyder ka det tyde på at magen din sin funksjon har blitt dårligere. Det er litt som å si at når man kniper seg i armen kjenner man ingen smerte. Det er et dårlig tegn dersom du ikke kjenner smerte om du kniper deg selv i armen. Det er et dårlig tegn om en sulten mage ikke lager lyd. 

Anonymkode: c1200...133

"Jeg er sulten...men vent...magen min lager ikke lyd...somebody call 911!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...