Gå til innhold

Sovemedisin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har prøvd melatonin, vallergan, seroquel, alterax og medisiner som har søvn som en bivirkning du KAN få. Sliter med å sovne også sove ut natta.. våkner en del og har en del tankespinn. Fikk beskjed av legen forrige gang om å spise yoghurt og ost, da byttet jeg. Så har nettopp byttet lege... noen som har tips på medisin eller ja... 

Anonymkode: c218e...399

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen er vel veldig restriktiv på å skrive ut sovemedisiner med virkestoffer som er avhengighetsskapende. Jeg har insomni og bruker Stilnoct i ny og ne. Men har nesten like god effekt av å høre på mindfullness og søvnhypnose på ørene mens jeg prøver å sove, er supert mot tankekjør. Trenger heller ikke så stor dose med innsovningstabletter for å komme over sovekneika, men forsøker å ikke bruke det annet en i perioder. 

Anonymkode: 5f84e...455

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen er vel veldig restriktiv på å skrive ut sovemedisiner med virkestoffer som er avhengighetsskapende. Jeg har insomni og bruker Stilnoct i ny og ne. Men har nesten like god effekt av å høre på mindfullness og søvnhypnose på ørene mens jeg prøver å sove, er supert mot tankekjør. Trenger heller ikke så stor dose med innsovningstabletter for å komme over sovekneika, men forsøker å ikke bruke det annet en i perioder. 

Jeg har prøvd sånn mindfullness og d hjelper egt ikkje non ting... vet at dem ikkje vil skrive ut avhengighetsskapende sånn ut av d blå, men har prøvd alt av tips og har slitt i flere år....

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd sånn mindfullness og d hjelper egt ikkje non ting... vet at dem ikkje vil skrive ut avhengighetsskapende sånn ut av d blå, men har prøvd alt av tips og har slitt i flere år....

Du kan jo høre om legen kan skrive ut en resept på minstepakning, tror det er 25 stk -så du får prøve. Så er det også lurt å deg og fortelle lege hva søvnmangel innvirket på funksjonen din på dagtid og hvordan du selv kan prøve/prøver å gjøre for å få bukt med problemet samtidig som du går på de, lettere å få noe utskrevet da, sovemedisiner skal kun skrives ut for perioder eller om man har en diagnose som tilsier at du har behov. For tankekjør kan du kanskje få hjelp av kognetiv terapi feks.. Lykke til!

Skrevet

Forsøkt sedix? Finnes også en urte (fåes på apoteket) som skal gjøre at man sovner lettere og bedre. Husker dog ikke hva denne heter på stående fot. 

Skrevet

Siden du nevner mange på resept, prøvd remeron? Det er det mest effektive jeg noensinne har prøvd. Tok halv dose, å sov som en stein. Bakdelen med de er at jeg fikk skikkelig hangover, så sov som en stein dagen etter også🙄 Det er vel egentlig antidepressiva, så er vel ingen fare for avhengighet. 

Anonymkode: 1e6e9...d45

Skrevet

Har du prøvd mye omega 3?

Anonymkode: 407f9...c4e

Skrevet
9 timer siden, huheii skrev:

Forsøkt sedix? Finnes også en urte (fåes på apoteket) som skal gjøre at man sovner lettere og bedre. Husker dog ikke hva denne heter på stående fot. 

Ja jeg har prøvd dette og alt annet av urter etc. 

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd mye omega 3?

Anonymkode: 407f9...c4e

Ahah ja. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du nevner mange på resept, prøvd remeron? Det er det mest effektive jeg noensinne har prøvd. Tok halv dose, å sov som en stein. Bakdelen med de er at jeg fikk skikkelig hangover, så sov som en stein dagen etter også🙄 Det er vel egentlig antidepressiva, så er vel ingen fare for avhengighet. 

Anonymkode: 1e6e9...d45

Remeeon har jeg ikkje prøvd nei... men skal lese meg litt opp i dem. Fikk tips om stillknot eller hva den hetter av ei venninne, men har hørt dem er veldig tunge på kroppen...

Skrevet

Har du prøvd Tolvon da? Det er egentlig et antidepressiva men da må du ha store doser. Jeg fikk skrevet ut en med veldig liten dose for innsovning, og det fungerer ved at man blir døsig av det, ingen effekt på humøret ellers.. Det har fungert på meg i perioder med dårlig søvn! Ikke avhengighetsskapende eller med andre bivirkninger. :)

Anonymkode: 5ff79...afb

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd Tolvon da? Det er egentlig et antidepressiva men da må du ha store doser. Jeg fikk skrevet ut en med veldig liten dose for innsovning, og det fungerer ved at man blir døsig av det, ingen effekt på humøret ellers.. Det har fungert på meg i perioder med dårlig søvn! Ikke avhengighetsskapende eller med andre bivirkninger. :)

Tolvon har jeg også prøvd ja... funket ikkje på meg..

Skrevet

Jeg har slitt med søvn hele livet, og det nytter ikke prøve ditt og datt i en periode, eller det kan jo nytte i en periode da. Jeg kjører full pakke som oftest med alle triks i boken.

Magnesium, paracetamol, melatonin(nå reseptfritt 1mg på helsekost, jeg løp og kjøpte) Podcasts på ørene, søvnhypnose på ørene, vitaminer og omega 3 tar jeg i bøttevis uansett. Varmepledd, elektrisk, det er kjempedeilig og avslappende(Jula), ingen kaffe/sukkerholdig brus på kveldene. Avslappende te, dagslyslampe, lavenderolje for duft(avslappende når man sover). Perfekt arrangert superkomfortabel seng, lagvis med dyner og tepper. Øyebind, og ørepropper. Senk belysning i rom og på iphone og laptop på kvelden.(sett alarm for det)

Eneste jeg ikke har prøvd enda er vektteppe. Ganske dyrt og må ha riktig vekt. Og trening er viktig, så lenge man kan gjøre det. En god natt søvn følger som oftest av en virksom dag, der både kropp og hjerne blir sliten. Vår unnaturlig livsstil hjelper ikke på. 

Anonymkode: 206ed...287

• Liker 1
Skrevet

En periode fungerte circadin (har melatonin) veldig bra for meg. Men nå sovner jeg ikke lenger av dem, men må bruke dem for å våkne.

Nå bruker jeg seruqel og en halv imovane hvis jeg likevel våkner etter å ha sovnet, eller jeg ikke sovner likevel. 

Anonymkode: 1713a...5cd

Skrevet

Bare nevner; en del mennesker går rundt med udiagnostisert ADD/ADHD- og det fører ofte til søvnvansker. Da er det selvsagt en del andre ting som er "feil" også da.. men vet om noen som fikk bedret søvnen da de ble medisiner for add..

Skrevet

Jeg bruker Zonat for å få sove. Du kan jo høre med legen din om du kan bruke dette.

Skrevet

For meg ble løsningen 30mg Vallergan + 50 mg truxal

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...