Gå til innhold

Hvorfor tror mødre de har bestemmelsesrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg undres, både basert på egne erfaringer, men også alle trådene om temaet her.

Hvorfor klarer vi ikke sette mødre og svigermødre på plass? Hvorfor lar vi dem skape hodebry i bryllup etter bryllup etter bryllup? Og hvorfor i alle dager oppfører de seg som om de har rett til å bestemme over gjestelister etc, med mindre de faktisk betaler for festen? 

Anonymkode: 74cfd...292

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er familie, fordi man vil ha god stemning på festen, fordi man er glad i og respekter mødre, fordi mødre vil ikke få pes av andre fordi barna ikke gidder invitere halve familien, fordi ofte betaler familien for festen, osv .

Anonymkode: 72bea...6c7

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også lurt på dette, det at foreldre ofte betaler en del av bryllupet er valgfritt og om de så velger å betale så gjør jo ikke det til deres fest hvor de skal invitere de som de mener skal være der.

Skrevet

Jeg er en av de svigermødrene som ikke kommer til å blande meg inn, men det ser ut som de ikke har planer om å gifte seg og det er greit. 

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke jeg heller. Kunne gjerne tenkt meg å diskutere bryllup med mamma, men til syvende og sist er det vi som skal gifte oss som skal ta valgene. Ender vel opp med null bryllup til slutt, siden ingen av oss orker tanken på å se på gjesteliste og ordne med papirer osv. 

Vet det kommer til å bli dårlig stemning hvis vi gifter oss, siden vi har en del "pliktinvitasjoner"; blant annet svigermor og søsknene våre, også har vi de få personene vi faktisk ønsker der; hans farmor og farfar og min pappa, mormor og morfar, samt et par venner av ham og min bestevenninne. Vanskelig selv om vi ender med kun seremoni, da ingen av oss har lyst til å ekskludere de fire besteforeldrene men heller vil ha dem der enn egne foreldre 

Anonymkode: 8213a...bf1

Skrevet

Mamma ble forbanna og såra for at jeg ikke ville (trengte) hennes venninne på kjøkkenet i bryllupet vårt! Venninnen driver catering, og laget god mat hun, men vi hadde bryllupet på et kulturhus/resturant med prisvinnende kokkestab!! Hva i alle dager skulle venninnen der å gjøre? Ble full krangel. Hun stormet gråtende ut 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 74cfd...292

• Liker 1
Skrevet

I "gamle dager" var det gjerne foreldrene til brudeparet som bekostet og arrangerte bryllupet, så da bare takket man og tok i mot. Da jeg giftet meg for sånn ca 33 år siden, tror jeg mor og svigermor ordnet det meste. Kan ikke huske at jeg løftet en finger, bortsett fra å velge kjole, blomster, fotograf og frisør :ler: Kanskje det er noen sånne holdninger som henger igjen? I tillegg er det jo veldig mange som er fryktelig opptatt av hva andre mener og synes, og er redd for å støte noen. Dermed blir gjestelista der etter, maten blir "tradisjonell og kjedelig" for at alle skal få noe de liker, og man må svelge en del kameler for husfredens skyld.

Ikke lett å ha gifteklare barn, heller, det skal sies. Da min eldste giftet seg for et par år siden, reiste de bare utenlands og fikset det. Ingen fikk være med. Den var litt tung å svelge, men jeg må jo bare respektere deres valg. Var verre for brudens mor. Hun snakket ikke med datteren sin på nesten et halvt år :roll: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...