AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #1 Skrevet 12. februar 2020 Har en datter som snart blir 9år. Hun er kvalm stort sett hver kveld og spesielt på lørdager etter lørdagsgodis. Vi er en god og trygg familie uten de store diskusjoner, har en nær og trygg vennegjeng, gruer seg ikke til å gå på skolen. Har alltid noen å være sammen med. Normalt pen jente, normalvektig, ikke kommet i pubertet. Noen med erfaring som kan tenke hva dette kan skyldes? Har tenkt litt på diabetes, men hun har ikke hyppig vannlating eller drikker unormalt mye. Heller ingen urinveisinfeksjoner. Som foreldre blir vi litt fortvilt...dette har pågått lenge. Tror ikke det er av oppmerksomhet og at hun derfor finner på det, for hun blir SETT 😊 Anonymkode: 98f3a...4ff
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #2 Skrevet 12. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har en datter som snart blir 9år. Hun er kvalm stort sett hver kveld og spesielt på lørdager etter lørdagsgodis. Vi er en god og trygg familie uten de store diskusjoner, har en nær og trygg vennegjeng, gruer seg ikke til å gå på skolen. Har alltid noen å være sammen med. Normalt pen jente, normalvektig, ikke kommet i pubertet. Noen med erfaring som kan tenke hva dette kan skyldes? Har tenkt litt på diabetes, men hun har ikke hyppig vannlating eller drikker unormalt mye. Heller ingen urinveisinfeksjoner. Som foreldre blir vi litt fortvilt...dette har pågått lenge. Tror ikke det er av oppmerksomhet og at hun derfor finner på det, for hun blir SETT 😊 Anonymkode: 98f3a...4ff Legger til:ikke dårlig forhold til mat. Spiser variert, grønt, frukt, hvitt og rødt kjøtt og fisk. Spiser stort sett opp skolemat. Anonymkode: 98f3a...4ff
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #3 Skrevet 12. februar 2020 Bare kvalm, eller kaster hun også opp? Vår var mye kvalm, og kastet enormt mye, og ofte, opp. Etter en god utredning viste det seg at hun hadde magemigrene. Anonymkode: b873d...734
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #4 Skrevet 12. februar 2020 Hva spiser hun til måltidet før hun blir kvalm, Ts? Og hvor mye av det spiser hun? Først ville jeg kuttet ut de åpenbare synderne: laktose og godteriet. En skal nemlig aldri anta at noe er «psykisk» uten å ha utredet og utelukket at det er fysisk. Og det mest sannsynlige når et barn har vondt i magen (og en altså først må utelukke fysiske sykdommer, for å unngå uetisk medisinsk behandling) er å anta at det er gluten, laktose, en matallergi (type nøtter, soya, mais etc) eller mage-tarmsykdommer 10% av oss har: ibs. Heldigvis er alt rimelig enkelt å utrede. Anonymkode: 2b644...b14 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #5 Skrevet 12. februar 2020 Ene barnet mitt var også mye kvalm og hadde milde magesmerter i tillegg. Det viste seg at det var cøliaki. Anonymkode: 862ce...947
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #6 Skrevet 12. februar 2020 Høres ut som meg da jeg var liten. Jeg ble kvalm nesten hver kveld, særlig på søndager da jeg var liten. Det varte i nesten to år. Vi fant aldri ut hva det var. Men sett tilbake på det var det nok rett og slett angst. Angst for omgangssyke og kvalme. Jeg var så redd for å bli kvalm at jeg ble kvalm. Det gikk over av seg selv:-) Anonymkode: 3bcb8...dd4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #7 Skrevet 12. februar 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva spiser hun til måltidet før hun blir kvalm, Ts? Og hvor mye av det spiser hun? Først ville jeg kuttet ut de åpenbare synderne: laktose og godteriet. En skal nemlig aldri anta at noe er «psykisk» uten å ha utredet og utelukket at det er fysisk. Og det mest sannsynlige når et barn har vondt i magen (og en altså først må utelukke fysiske sykdommer, for å unngå uetisk medisinsk behandling) er å anta at det er gluten, laktose, en matallergi (type nøtter, soya, mais etc) eller mage-tarmsykdommer 10% av oss har: ibs. Heldigvis er alt rimelig enkelt å utrede. Anonymkode: 2b644...b14 I dag; -frokost:ett knekkebrød med hbitost+vann -skolemat: 1/2appelsin 1/2 gulerot, 1 jogurt, en grov brødskive med hvitost+ skolemelk -etter skolen; en ristet brødskive med hvitost og tomat Middag; wook med svinekjøtt og fullkorn nudler Kvelds: 1 knekkebrød med hbitost og et glass vann Jeg blir så bekymret siden det har pågått lenge. Hun sier hun har det bra og når jeg går litt rundt grøten gir hun ingen tegn til at det er noe som bekymrer henne i hverdagen. Er i godt humør. Mulig det er på tide med et besøk hos fastlegen? Anonymkode: 98f3a...4ff
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #8 Skrevet 12. februar 2020 Prøv å kutt laktose, eventuelt melk, å se om det blir bedre. Anonymkode: 10843...d47 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #9 Skrevet 12. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I dag; -frokost:ett knekkebrød med hbitost+vann -skolemat: 1/2appelsin 1/2 gulerot, 1 jogurt, en grov brødskive med hvitost+ skolemelk -etter skolen; en ristet brødskive med hvitost og tomat Middag; wook med svinekjøtt og fullkorn nudler Kvelds: 1 knekkebrød med hbitost og et glass vann Jeg blir så bekymret siden det har pågått lenge. Hun sier hun har det bra og når jeg går litt rundt grøten gir hun ingen tegn til at det er noe som bekymrer henne i hverdagen. Er i godt humør. Mulig det er på tide med et besøk hos fastlegen? Anonymkode: 98f3a...4ff Er ikke dette i minste laget for en 9-åring? Anonymkode: 5fb27...2b1 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #10 Skrevet 12. februar 2020 Kutt ut gluten for en periode. Så melk hvis det ikke bedres. Anonymkode: e6432...efb
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #11 Skrevet 12. februar 2020 Ei venninne av meg på barneskolen ble kvalm hver kveld også. Det var visst flux (fluortablett). Aner ikke om det er vanlig fortsatt, dette er over 20 år siden. Kanskje det er det? Anonymkode: aab0d...abe
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #12 Skrevet 12. februar 2020 Hun får jo i seg veldig mye melk da! Anonymkode: e6432...efb 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #13 Skrevet 12. februar 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en datter som snart blir 9år. Hun er kvalm stort sett hver kveld og spesielt på lørdager etter lørdagsgodis. Vi er en god og trygg familie uten de store diskusjoner, har en nær og trygg vennegjeng, gruer seg ikke til å gå på skolen. Har alltid noen å være sammen med. Normalt pen jente, normalvektig, ikke kommet i pubertet. Noen med erfaring som kan tenke hva dette kan skyldes? Har tenkt litt på diabetes, men hun har ikke hyppig vannlating eller drikker unormalt mye. Heller ingen urinveisinfeksjoner. Som foreldre blir vi litt fortvilt...dette har pågått lenge. Tror ikke det er av oppmerksomhet og at hun derfor finner på det, for hun blir SETT 😊 Anonymkode: 98f3a...4ff Ta hun med til legen. Her får du altfor mye forskjellig info. Anonymkode: 957d0...d9b 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #14 Skrevet 12. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun får jo i seg veldig mye melk da! Anonymkode: e6432...efb Men samtidig veldig lite væske! Anonymkode: 418f3...c00
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #15 Skrevet 12. februar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men samtidig veldig lite væske! Anonymkode: 418f3...c00 Altså, hun drikker mye vann i løpet av dagen i tillegg til måltidene, skrev bare drikken som var inkludert til måltider. Fyller nok opp drikkeflaska si to ganger per dag i tillegg til måltidet 🙂 Anonymkode: 98f3a...4ff
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #16 Skrevet 12. februar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke dette i minste laget for en 9-åring? Anonymkode: 5fb27...2b1 Hun er ganske liten, spiser til hun er mett, men knasker i seg et par frukter mrllom😊 Anonymkode: 98f3a...4ff
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå