Gå til innhold

Angst, mulig depresjon og medisiner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg står i en litt tøff periode i livet. Er gradert sykmeldt fra jobb fordi jeg har litt angst/stress lignende symptomer. Er mye bekymret for alt mulig som kan skje, mest helserelatert da. Grubler og analyserer mye. Har endel fysiske symptomer som hjertebank, ørhet, flakkende blikk, uro. Disse kan komme og gå, men er ofte til stedet i varierende grad. Har vært plaget med dette siden min siste svangerskapspermisjon for ca 6 mnd sider som var veldig tøff. Har små barn og hverdagen er hektisk. Samtidig er jeg misfornøyd med jobben og vil bytte karriere, men dette et vanskelig når jeg er sykemeldt pga mine fysiske symptomer. Har begynt hos psykolog. Jeg kan av og til synes det er ubehagelig i møter, på butikken, arrangementer via barnas interesser o.l., men kommer meg alltids gjennom det, det er bare mye tanker og bekymring og av og til ubehag knyttet til det. Legen har nevnt flere ganger at medisin er et alternativ for å «få senket skulderne» litt, men for meg er det ikke så enkelt. Jeg er redd for bivirkninger, og at det skal bli verre. Er ikke glad i å ta piller generelt. Denne angsten er ny hos meg, og jeg har håpet det bare ville gå over av seg selv, men blir så usikker når legen nevner medisiner. Er det slik at alle sykmeldte med mine plager får medisiner så lett og går på det? Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: 677d3...1d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke sykmeldt, men sliter med både angst og depresjon. Går på medisiner mot depresjon og som også demper symptomene for angst. Jeg hadde nok ikke vært i jobb uten medisinen. Jeg har ingen bivirkninger annet enn noe økt sultfølelse, men den går fint an å kontrollere. Jeg fikk en ro inni meg da medisinen begynte å virke, det var så godt at hjernen og kroppen fikk en slags pause. 

Det fungerer ikke likt for alle, men for det første finnes det flere typer medisiner, og man kan teste til man finner en som hjelper. I tillegg er det bare å slutte hvis det er ubehagelig, bivirkningene varer ikke evig.

Anonymkode: eae38...079

Skrevet

Når jeg startet på og trapped litt opp på Cipralex så fikk jeg sterkere angst og uro, og angst på en måte jeg aldri hadde opplevd før, men når man vet det er medisinen som gjør det så blir det ikke personlig. Varte en uke circa men ikke konstant. Fikk etterhver mye mer ro i hodet mitt, og kunne slappe av for første gang på lenge tid, slutt på overtenking og gjentatt grublig. Jeg angrer ikke, og du vil mest sannsynlig få en veldig lav dose, som du ikke merker effekten av før etter noen måneder. Hvis du ikke liker det så kan du trappe ned og av. Jeg er heller ikke sykemeldt, jeg valgte å ta dette for å fungere bedre, ellers tror jeg at jeg hadde truffet veggen hardt og brutalt. 

Anonymkode: ce39c...e6e

Skrevet

Hvordan var angsten når den økte? Er dette jeg er redd for, orker ikke tanken på å skulle gjøre situasjonen verre..

jeg trur jeg er redd for å bli avhengig av tabletter for å fungere også. Er ikke vandt til å ta noe annet enn paracet og ibux lissom. 

Anonymkode: 677d3...1d1

Skrevet

Jeg har angst, depresjoner i tillegg til andre psykiske sykdommer. Jeg er sykemeldt, men går ikke på medisiner.

Jeg har dårlig erfaring med medisiner, da antidepressiva, ble helt totalt ødelagt og tilslutt innlagt på psykriater. Men det er noen år siden. Jeg er sånn som deg, veldig redd for å bli avhengig. Jeg går nå ca 1-2 ganger i uken i behandling og har hatt god fremgang på kort tid. Jeg har heller ikke fått tilbud om medisiner. Jeg var heldig å kom raskt inn på dps, og imellomtiden når jeg ventet på plass på dps så hadde jeg en annen i kommunen å prate med. 

Søsteren min ble avhengig av sobril, brukte det mot angst og hun forandret seg totalt 😢 Hun hadde en lege som aldri sa stopp, og hun økte og økte. Men nå er vel kanskje sobril noe verre enn mange andre medisiner? Og noe man kanskje ikke skal ta over lengre tid? Jeg kan rett og slett svært lite om slikt, annet enn at jeg er rett og slett litt redd slike medisiner, så holder meg langt unna 😊 

Men selv om jeg ikke går på det og har dårlig erfaring så er det selvfølgelig ikke slik for alle. 

Anonymkode: 0b6de...e4e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...