Gå til innhold

Vond hals, kontakte lege?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har gått med sår hals siden lørdag. Nå har det blitt så vondt at jeg sliter med å prate, gape, gjespe å nyse.. det stråler i tillegg ut i ørene.. bør jeg kontakte lege eller kommer det til å gå over av seg selv?

Anonymkode: 5fec4...e7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som halsbetennelse. Dra til legen i morgen. Om det er streptokokker kan du få antibiotika. 

Skrevet

Ta kontakt med fastlegen i morgen tidlig så du får sjekket at du ikke har streptokokker.

• Liker 2
Skrevet

Har du feber? Om du ser deg selv i halsen i et speil, er det da mye grums der? 

Anonymkode: 401ab...ffe

Skrevet

Om det er streptokokker så ser du det lett om du ser ned i halsen din. Små hvite flekker. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt vond hals i nesten en måned. Trenger ikke å gå til legen for det. Ta Fribol host hals og Ibux.

Anonymkode: a432f...28f

Skrevet

Nei selvsagt går du ikke til legen for en vond hals. Herregud.

Anonymkode: ee043...b61

Skrevet

Det spørs jo helt. Hvordan er allmenntilstanden?

Feber?
Belegg/hvite flekker i halsen?
Hodepine?

Hvitt belegg/flekker i halsen kvalifiserer seg til streptokokker. Kan fort utvikle seg videre og antibiotika er behandlingen

Anonymkode: 37a4a...02b

• Liker 2
Skrevet

Oppsøker ikke lege på grunn av vond hals før det er så vondt at jeg knapt klarer å svelge mitt eget spytt. Eventuelt hvis jeg ser tydelige tegn til bakterieinfeksjon ut fra symptomer og ved å se i halsen/svelget, kombinert med veldig sterke smerter. Det skjer uhyre sjelden.

Ofte skyldes det virusinfeksjon, og da gjør ikke legen noen behandling uansett (antibiotika virker jo ikke mot virus). De har også blitt mer restriktive med å skrive ut antibiotika mot halsbetennelse med streptokokker, da dette faktisk også ofte vil gå over av seg selv.

Har selv ligget på sofaen i ettermiddag med smerter i halsen og opp mot ørene, hodepine og slapphet. Fryktelig plagsomt, men forhåpentligvis går det raskt over!

Anonymkode: 1130a...7f0

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppsøker ikke lege på grunn av vond hals før det er så vondt at jeg knapt klarer å svelge mitt eget spytt. Eventuelt hvis jeg ser tydelige tegn til bakterieinfeksjon ut fra symptomer og ved å se i halsen/svelget, kombinert med veldig sterke smerter. Det skjer uhyre sjelden.

Ofte skyldes det virusinfeksjon, og da gjør ikke legen noen behandling uansett (antibiotika virker jo ikke mot virus). De har også blitt mer restriktive med å skrive ut antibiotika mot halsbetennelse med streptokokker, da dette faktisk også ofte vil gå over av seg selv.

Har selv ligget på sofaen i ettermiddag med smerter i halsen og opp mot ørene, hodepine og slapphet. Fryktelig plagsomt, men forhåpentligvis går det raskt over!

Dette stemmer ikke med det jeg fikk høre av legevaktlegen sist uke. Han sa de alltid behandler, og streptokokk A som er opphav til de fleste halsinfeksjoner blir ikke resistente mot antibiotika.

Streptokokkinfeksjoner er i en annen liga enn vanlig « plagsom halsvondt, og bakterien har potensiale til å gi alvorlige senskader, bl annet blodforgiftning. Det du har hatt er nok vanlig forkjølelse. 

Anonymkode: 4a483...b93

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke med det jeg fikk høre av legevaktlegen sist uke. Han sa de alltid behandler, og streptokokk A som er opphav til de fleste halsinfeksjoner blir ikke resistente mot antibiotika.

Streptokokkinfeksjoner er i en annen liga enn vanlig « plagsom halsvondt, og bakterien har potensiale til å gi alvorlige senskader, bl annet blodforgiftning. Det du har hatt er nok vanlig forkjølelse. 

Streptokokker kan godt bli resistente. Man behandler ikke alltid, mange er kolonisert med streptokokker og har en virusinfeksjon på toppen (derfor skal man egentlig vurdere symptomer og ikke bare ta det på Strep-testen). Den kan gi senkomplikasjoner ja, men igjen, mange er koloniserte/har bakterien i normalflora uten at det er den som gir plager. 

Anonymkode: fb82c...8b8

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De to gangene jeg har oppsøkt lege pga smerter i hals/svelg har jeg blitt satt på antibiotika. Er overbevist om at jeg kunne fått flere antibiotikakurer dersom jeg hadde oppsøkt lege oftere ved halsvondt. Men det har ikke vært nødvendig...

Ikke alle legevaktleger er like oppdaterte, dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...