Gå til innhold

Tilståelse og et spørsmål


Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

Gjest Inverto

Denne tråden er både en tilståelse så vel som et samfunnsrelatert spørsmål, derved passer det her.

Jeg hadde en venn. Han bruker å skrive bøker på fritida, som en hobby. Hans håp er å gi ut en bok kommersielt.
Han sliter ekstremt med grammatikk, fortid/nåtid og tuller ofte med en/det/et.
Teksten er også strukturert som et filmmanus med separate linjer dialog, istedet for en vanlig narrativ komposisjon for bøker.
Med andre ord: dette hadde ikke blitt godtatt av et forlag som forventer kommersiell kvalitet.
Det jeg synes er så merkelig, er at ingen gir ham konstruktiv feedback. Ingen er realistiske med han,
og forteller han at dette kommer ikke til å funke. Hverken foreldre eller venner.
Han fortalte så plutselig en dag, at han hadde planer om å sende inn teksten sin til et forlag for publisering.
Noe som jeg synes er helt spinnvilt fordi som sagt, med alle disse feilene, er det ikke kommersiell kvalitet.
Men fortsatt da, var det ingen som sa noe til ham. Alle latet som alt var flott.
Det synes jeg var veldig merkelig og creepy.

På internett er der en term kalt "enabler". I denne situasjon, vil en enabler si en person som
indirekte oppfordrer noen til å fortsette å gjøre noe selvdestruktivt. Fra Google...
"a person who encourages or enables negative or self-destructive behaviour in another"
Mitt spørsmål er; hvorfor tror du ingen var realistiske med han?
Hvorfor ga de ikke konstruktiv kritikk som kunne faktisk ha hjulpet han å forbedre seg?

Så tilståelsen....
Der er en nettside som heter Deviantart. Der er det et forum hvor man kan diskutere ting.
Jeg lagde en tråd der hvor jeg fortalte (anonymt) om han og stilte nettopp dette spørsmålet.
Uheldigvis gjorde jeg en feil: jeg linket til profilen hans slik at folk kunne se hvor dårlig han skrev.
Dette fant han ut av og han ser ikke lenger på meg som en venn. Dette var ca 1.5 år siden nå.
Han svarer fortsatt ikke på telefon etc. Selv en tid før den forum-hendelsen var ting litt sært.
Fordi jeg (den eneste) ga ham ærlig kritikk om grammatikken og strukturen. Jeg tror ikke han likte det.
Jeg kan ærlig si at det å lenke til profilen hans var en feil å gjøre, men jeg angrer overhodet ikke over å
ha laget tråden, fordi tråden var egentlig bare et stort spørsmål som kunne gjeldt hvem som helst: hvorfor er noen enablers?
Jeg angrer heller ikke over å ha vært den eneste som var jordnær og ærlig med ham.
For meg, er han fortsatt en venn, uansett om følelsen ikke er gjensidig.

Det var alt. Både en tilståelse og et spørsmål. Gjerne diskuter hva deres synes om
saken så vel som enablers.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I definisjonen du skriver, handler det jo om å gjøre noe selvdestruktivt. Vet ikke om jeg ville kalt å skrive en bok, om enn så elendig, er selvdestruktivt..

Å gi konstruktiv kritikk kan være vanskelig for mange, spesielt når det gjelder andres prestasjoner. I dette tilfellet har det ikke vært noen andre enn deg som har ønsket å ta på seg den oppgaven. Har han bedt om tilbakemeldinger fra andre/deg? Tenker det er relevant også.

Om han hadde sendt inn noe og ikke fått tilslag fra noen forlag, ville jo det sagt seg selv at det ikke holder en kvalitet forlagene er ute etter.

Anonymkode: 3efa5...fa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han bedt om tilbakemeldinger fra andre/deg? Tenker det er relevant også
Anonymkode: 3efa5...fa7

Han ga meg noen sider (pdf format) som jeg kunne lese, og så ga jeg ham feedback.
Han spurte ikke om det, men jeg ga ham det fordi jeg følte det var logisk og naturlig, som venn.
Først så var jeg forsiktig, litt sugarcoating, men til slutt forstå jeg at det var på tide å peke ut grammatikken og strukturen, spesielt
når han tenkte å sende det til et forlag. De har ikke tid til å gjøre proofreading og fikse slike ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme»

Dette er kanskje årsaken til at ingen sier noe. Han gjør ikke noe selvdestruktiv eller skadende heller. Han har en hobby han er glad i, og en drøm om å være forfatter.

At du linker til siden hans og skriver hvor dårlig han er, er jo faktisk ganske slemt. (Det er overhode ikke konstruktiv kritikk). Så det er vell forståelig at han ikke vill ha kontakt med deg pga. av dette? 

Anonymkode: 2a28c...615

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet. Forlaget kan hjelpe med slike ting dersom de har tro på boken. Hvis ikke er det verste et nei? Skjønner godt at han ikke vil være vennen din. En ting er å gi en konstruktiv tilbakemelding på arbeidet slik at han han forbedre seg eller revurdere. En gang. Men du henger deg veldig opp i dette, river ned selvfølelsen hans når han har valgt å fortsette og henger han ut på nett. Du gjør sikkert dette i god mening men jeg syntes faktisk at dette er en dårlig egenskap. 

Anonymkode: 2e72e...e91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår han veldig godt. Hadde en venn hengt meg ut på en slik måte på nettet hadde jeg gjort det samme. Det var slemt og fullstendig unødvendig gjort.

Og har han bedt om ærlige tilbakemeldinger fra deg? For jeg mener at gode venner skal heie hverandre fram og finne det positive i en. Det må være lov til å drømme og tenke stort. Samboeren min er slik, og får også avslag. Og selvfølgelig støtter jeg og heier jeg, for det er ingen grunn til å knuse drømmene hans.

Helt ærlig synes jeg du er slem. Folk må få lov til å drømme, og så lenge det ikke skader noen synes jeg du skal holde deg unna.

Du fikk som fortjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.2.2020 den 19.44, Inverto skrev:

Han ga meg noen sider (pdf format) som jeg kunne lese, og så ga jeg ham feedback.
Han spurte ikke om det, men jeg ga ham det fordi jeg følte det var logisk og naturlig, som venn.
Først så var jeg forsiktig, litt sugarcoating, men til slutt forstå jeg at det var på tide å peke ut grammatikken og strukturen, spesielt
når han tenkte å sende det til et forlag. De har ikke tid til å gjøre proofreading og fikse slike ting

Tenker det essensielle her er at han ikke ba om tilbakemelding. Antageligvis trengte han bare noen som støttet han, og det kunne du gjort uten å kritisere arbeidet hans. Du mente det nok som konstruktiv kritikk og sa det nok i aller beste mening... Men noen ganger er man en bedre venn ved å bare være der - og støtte. Uansett hvor dårlig man synes det er.

Og bare en liten tanke.. Om det virkelig er så elendig som du sier det er, tenker jeg jo at han kanskje i liten grad har evne til å se på arbeidet sitt utenifra og «objektivt», da går vel slike tilbakemeldinger rett over hodet på ham uansett.. Så da tjener man mer som venn og ikke si noe om det i det hele tatt.

Anonymkode: 3efa5...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...