Jump to content
AnonymBruker

Lavkarbo eller lavkalori?

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg trener to - tre ganger i uken (ganske hard trening) men sliter nå med å ha gått opp 5 kg etter altfor lang ferietur. 
 

Jeg aner ikke hva som er best, har prøvd alt og slanket meg nå og da i snart 15 år. 
 

Problemet et at uansett hvordan kur jeg er på så sprekker jeg og gir opp.. Har gått ned mye på lavkarbo før, men kommer bare ikke i gang igjen fordi jeg elsker sjokolade!! 
 

Dere som har lykkes og med å holde dere på ønsker vekt... Hvilke livsstiler anbefaler dere? Jeg er avhengig av at det forsvunnet noen kilo litt fort, om ikke forsvunnet motivasjonen med en gang.

 

Tips mottas med stooor takk❤️

Anonymkode: a3ef7...6a6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville gått for lavkalori. Synes det er relativt effektivt, og du kan spise hva du vil så lenge du begrenser deg og evt. inntar mindre av andre ting.

Anonymkode: ce642...e23

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Da er jo spørsmålet... vil du spise sunnere og få en bedre helse, men spise mindre sjokolade og helst mørkere sjokolade med mindre sukker... eller vil du spise som før, bare mindre, og få en dårligere helse? Ingen andre enn deg kan bestemme hva du skal spise.

Anonymkode: 866cc...1c3

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Samma faen, begge deler innebærer redusert kaloriinntak. Handler kun om matpreferanser.

Anonymkode: 1f667...0c5

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Lavkarbo er ekstremt vanskelig å gjøre riktig. Selv om du ikke spiser karbohydrater, så vil all protein du spiser som kroppen ikke trenger, bli umiddelbart omgjort til glukose, noe som forhindrer ketose (som er målet med lavkarbo). Så du er nødt å passe på å unngå for mye karbohydrater og for mye protein. 

Man bruker lavkarbo på enkelte barnegrupper med epilepsi, og her måler legene tilstanden slik at de ikke får for mye protein og de får en kostholdsplan som passer deres induviduelle behov. Det er meget vanskelig å få til lavkarbo på egen hånd uten å måle noe

Anonymkode: 4e5fe...781

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Lavkalori. Du går ned på lavkalori uansett hva slags makrosammensetning du følger (sålenge du er frisk). Kanskje også jobb litt med psyken så du finner ut hvorfor du strekker deg etter sjokolade hele tiden, ellers vil du bare gå opp igjen. Innlegget ditt lyser av jojoslanking, prøv å godta at ting tar tid. 

Anonymkode: bda00...959

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker

Takker for svar.

Har prøvd med på lavkarbo før, men er så glad i kjøtt så kanskje jeg rett og slett får for mye proteiner i kosten. Faster også 16-8, men har ikke problemer med å faste lenger enn som så heller, men vet ikke om det har noe for seg å ha et mindre spisevindu.

Så var det denne sjokoladen da.. Jeg får prøve meg på lavkalori igjen da. Men er det noen som har tips til hvordan stagge dette suget litt? Det kommer hver eneste kveld. Og det slår ikke feil. 

Anonymkode: a3ef7...6a6

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar.

Har prøvd med på lavkarbo før, men er så glad i kjøtt så kanskje jeg rett og slett får for mye proteiner i kosten. Faster også 16-8, men har ikke problemer med å faste lenger enn som så heller, men vet ikke om det har noe for seg å ha et mindre spisevindu.

Så var det denne sjokoladen da.. Jeg får prøve meg på lavkalori igjen da. Men er det noen som har tips til hvordan stagge dette suget litt? Det kommer hver eneste kveld. Og det slår ikke feil. 

Anonymkode: a3ef7...6a6

Et tips til en felles kjøttelsker da er carnivore. Kun animalskt. Det betyr dessverre at du må kutte ut sjokoladen din, men jeg opplever i alle fall at jeg ikke har lite søtsug etter noen dager der jeg holder meg i skinnet og så blir det lettere og lettere jo lengre man holder seg unna karbohydrater.

Man får i seg alt man trenger ved å spise kun animalskt. Følg instinktene dine. Noen dager vil man ha litt magrere kjøtt, noen dager vil man ha fetere kjøtt. Faktisk bør vi spise en god del mer proteiner enn daglig anbefalt dose. Daglig anbefalt dose fra helsedirektoratet er minimum av hva man kan overleve på ca. Man bør spise ca dobbelt så mye. Men spiser man mye proteiner uten nok fett, så blir man syk (google rabbit malaise). Spis kjøtt til du blir mett. Så spiser du igjen når du blir sulten. 

Det finnes forskjellige grader. Purister og de veldig sensitive spiser kun rent animalskt, krydrer kanskje med salt, og drikker vann. De fleste inkluderer egg og litt ost. Noen inkluderer litt melk, yoghurt, rømme eller honning. De fleste tillater krydder på maten (obs på at dette betyr ikke barbequesaus, ketchup, salsa etc, men faktisk krydder på maten). Det er forskjellig hva man tåler.

Anonymkode: 866cc...1c3

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et tips til en felles kjøttelsker da er carnivore. Kun animalskt. Det betyr dessverre at du må kutte ut sjokoladen din, men jeg opplever i alle fall at jeg ikke har lite søtsug etter noen dager der jeg holder meg i skinnet og så blir det lettere og lettere jo lengre man holder seg unna karbohydrater.

Man får i seg alt man trenger ved å spise kun animalskt. Følg instinktene dine. Noen dager vil man ha litt magrere kjøtt, noen dager vil man ha fetere kjøtt. Faktisk bør vi spise en god del mer proteiner enn daglig anbefalt dose. Daglig anbefalt dose fra helsedirektoratet er minimum av hva man kan overleve på ca. Man bør spise ca dobbelt så mye. Men spiser man mye proteiner uten nok fett, så blir man syk (google rabbit malaise). Spis kjøtt til du blir mett. Så spiser du igjen når du blir sulten. 

Det finnes forskjellige grader. Purister og de veldig sensitive spiser kun rent animalskt, krydrer kanskje med salt, og drikker vann. De fleste inkluderer egg og litt ost. Noen inkluderer litt melk, yoghurt, rømme eller honning. De fleste tillater krydder på maten (obs på at dette betyr ikke barbequesaus, ketchup, salsa etc, men faktisk krydder på maten). Det er forskjellig hva man tåler.

Anonymkode: 866cc...1c3

Nei, dette er et dårlig tips og 100% pseudoscience.  

Anonymkode: bda00...959

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et tips til en felles kjøttelsker da er carnivore. Kun animalskt. Det betyr dessverre at du må kutte ut sjokoladen din, men jeg opplever i alle fall at jeg ikke har lite søtsug etter noen dager der jeg holder meg i skinnet og så blir det lettere og lettere jo lengre man holder seg unna karbohydrater.

Man får i seg alt man trenger ved å spise kun animalskt. Følg instinktene dine. Noen dager vil man ha litt magrere kjøtt, noen dager vil man ha fetere kjøtt. Faktisk bør vi spise en god del mer proteiner enn daglig anbefalt dose. Daglig anbefalt dose fra helsedirektoratet er minimum av hva man kan overleve på ca. Man bør spise ca dobbelt så mye. Men spiser man mye proteiner uten nok fett, så blir man syk (google rabbit malaise). Spis kjøtt til du blir mett. Så spiser du igjen når du blir sulten. 

Det finnes forskjellige grader. Purister og de veldig sensitive spiser kun rent animalskt, krydrer kanskje med salt, og drikker vann. De fleste inkluderer egg og litt ost. Noen inkluderer litt melk, yoghurt, rømme eller honning. De fleste tillater krydder på maten (obs på at dette betyr ikke barbequesaus, ketchup, salsa etc, men faktisk krydder på maten). Det er forskjellig hva man tåler.

Anonymkode: 866cc...1c3

Ikke hør på råd som aktivt går i mot helsedirektoratet.. 

Anonymkode: 89c5b...5e2

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Først ville jeg egentlig ha tatt et lite oversiktsbilde: Hva spiser du nå, 100 % ærlig? Og deretter - hvor er det lettest for deg å kutte? Feks: Hvis du ser at du bruker en del olje når du lager mat, eller har tykt lag med smør på brødskiva, eller skjærer tykke brødskiver, er disse tingene lettere å bare "tweake" enn å si at du skal stoppe med alt som heter sjokolade for alltid.. Noe som har funket for meg er å i starten av uken legge 200-300 kcal med snop (kanskje alt blir sjokolade i ditt tilfelle) i en boks, og det er min rasjon for uka. Da har jeg god kontroll, og vet samtidig at hvis jeg lar være å forsyne meg mandag, tirsdag... så blir det mer på lørdag og jeg kan kose meg med mer enn én bit lørdagsgodt. Så mye er 200 kcal med noen forskjellige varer: https://www.kk.no/livstil/sa-mye-er-200-kalorier/67829216

 

Anonymkode: 89c5b...5e2

Share this post


Link to post
Share on other sites
addict

Synes jeg fikk så mange gode svar i tråden "Hvorfor klarer du å gå ned i vekt" 😊 Det som ofte går igjen blant de som lykkes er å ha et normalt kosthold men å fokusere på sunn mat. Altså at ingenting er nei-mat men at man begrenser seg. Jeg feiler alltid hvis jeg må kutte ut ting fra livet mitt. Kan jeg ikke ta et lite kakestykke når jobben serverer eller kan jeg ikke spise samme mat som alle andre så er det oppskriften min på å sprekke. Lavkarbo er litt for enten/eller for meg. Har gått ned 12 kilo ved å spise sunt, normalt og å unne meg snop i helgene. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Jeg prøver å kombinere litt. Hadde en periode på LCHF for noen år siden og gikk ned 15 kg, som smalt på igjen ganske raskt og mere til. Jeg orker ikke en ny runde med diett, jeg må tenke livsstilsendring, med babysteps og langsiktige mål. Jeg klarer ikke å leve på streng lavkarbo resten av livet. 

Kjøper likevel endel lavkarboprodukter, prøver å spise mindre sukker og mindre brød/pasta/ris etc. Jeg vet jo at det funker å kutte i karbohydrater, men jeg går ikke ekstremt ut denne gangen. Samtidig prøver jeg å holde igjen litt på kaloriene og kjøper endel lett-varianter, samt spiser masse grønnsaker. Orker ikke å telle kalorier, men jeg er bevisst på næringsinnhold og prøver å ikke overspise, men å spise jevnlig og få opp forbrenningen. I tillegg beveger jeg meg mer og håper at etterhvert som selvtilliten øker litt, at jeg skal gå fra mosjon til trening. Jeg tenker som så at jo, jeg vil gå ned i vekt og bli sprekere, men dette er ikke en diett, dette skal vare. Har jeg lyst på sjokolade, så spiser jeg det, men jeg tar bare litt. 

Anonymkode: 9e9b9...064

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...