Gå til innhold

Strikkepinner til nybegynner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal lære meg å strikke ordentlig og lurer på hvilke strikkepinner jeg trenger. Tenkte å bestille litt forskjellig, for jeg skal begynne med relativt enkle ting som halser og pannebånd og etterhvert prøve meg på å strikke genser. Har vært så heldig å få Sandnes merinogarn pluss et tykt bomullsgarn (8/8 hvis det sier dere noe) :) 

Anonymkode: e5d4d...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Diamant20 said:

Jeg liker knitpro sine, mamma liker addi sine så det varierer.

 

20 minutter siden, Muskath said:

Da ville jeg valgt noen glatte pinner nr 4 til bomullsgarnet i alle fall.

Tusen takk for tips :)

Bør jeg velge rundpinner eller vanlige pinner i par? Man må kanskje ha rundpinner til å strikke genser? Hvilken lengde i såfall?

Anonymkode: e5d4d...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Tusen takk for tips :)

Bør jeg velge rundpinner eller vanlige pinner i par? Man må kanskje ha rundpinner til å strikke genser? Hvilken lengde i såfall?

Anonymkode: e5d4d...89c

Du trenger rundpinne for å strikke genser ja. På ermene kan du bruke vanlige trepinner, eller så kan du bruke magic loop

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rundpinner er enklest, men noen ganger trenger man strømpepinner også. Lengden kommer an på størrelsen på genseren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Diamant20 said:

Du trenger rundpinne for å strikke genser ja. På ermene kan du bruke vanlige trepinner, eller så kan du bruke magic loop

 

9 minutter siden, Muskath said:

Ja, rundpinner er enklest, men noen ganger trenger man strømpepinner også. Lengden kommer an på størrelsen på genseren.

Takk, det var det jeg trodde :)  Et dumt spørsmål: når det står at rundpinnene er 80 cm lange, betyr det at selve strengen mellom pinnene er 80 cm eller er det strengen og pinnene til sammen? :klo:

Anonymkode: e5d4d...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Takk, det var det jeg trodde :)  Et dumt spørsmål: når det står at rundpinnene er 80 cm lange, betyr det at selve strengen mellom pinnene er 80 cm eller er det strengen og pinnene til sammen? :klo:

Anonymkode: e5d4d...89c

Det er strengen og pinnene til sammen som utgjør lengden.

Om du skal strikke frem og tilbake på halsen for så å feste sammen til slutt kan du godt bruke 80cm rundpinne. Skal du strikke rundt, må du vite hvor vid den skal være og velge en rundpinne som er litt kortere så du ikke tøyer strikketøyet mens du jobber.

Kjøp pinner på en garnbutikk så får du god veiledning og hjelp til valg av pinner.

Styr gjerne unna bambuspinner, de er ofte så upusset at en må dra/føre maskene fremover på pinnene. Bjørkepinner er bedre med at de ikke sklir for godt (glir ut av strikkingen), men maskene glir godt frem mens du strikker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Mt3 said:

Det er strengen og pinnene til sammen som utgjør lengden.

Om du skal strikke frem og tilbake på halsen for så å feste sammen til slutt kan du godt bruke 80cm rundpinne. Skal du strikke rundt, må du vite hvor vid den skal være og velge en rundpinne som er litt kortere så du ikke tøyer strikketøyet mens du jobber.

Kjøp pinner på en garnbutikk så får du god veiledning og hjelp til valg av pinner.

Styr gjerne unna bambuspinner, de er ofte så upusset at en må dra/føre maskene fremover på pinnene. Bjørkepinner er bedre med at de ikke sklir for godt (glir ut av strikkingen), men maskene glir godt frem mens du strikker.

Tusen takk for at du tok deg tid til å forklare! :)

Anonymkode: e5d4d...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...