AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #1 Skrevet 12. februar 2020 Er det noen ufravikelige regler for hvilken vei en ytterdør skal slå? Gjelder ytterdør fra leilighet og ut i felles gang? Anonymkode: d8595...f09
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #2 Skrevet 12. februar 2020 Dør til rømningsvei skal prosjekteres og utføres slik at den sikrer rask rømning og slik at det ikke oppstår fare for oppstuving. Følgende skal minst være oppfylt: a) Døren skal ha tilstrekkelig bredde og høyde, og skal være lett å åpne uten bruk av nøkkel. b) Døren skal slå ut i rømningsretningen. Dør til rømningsvei kan likevel slå mot rømningsretningen dersom det ikke er fare for oppstuving ved rømning. Anonymkode: ec2fe...2a7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #3 Skrevet 12. februar 2020 Dør til rømningsvei fra branncelle beregnet for et lite antall personer kan slå mot rømningsretning. Med et lite antall personer menes inntil 10. Brannceller med et lite antall personer kan for eksempel være boenhet, sykerom, hotellrom, og mindre kontorlokaler og salgslokaler. Anonymkode: ec2fe...2a7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #4 Skrevet 12. februar 2020 Muligens ikke helt ufravikelig, men i leilighetsbygg er det mest vanlig at leilighetens ytterdør slår inn i leiligheten. Dette av sikkerhetsmessige grunner. Hvis det befinner seg noen i de felles korridorområdene kan man risikere å slå dem ned når man åpner døra. Tenk hvor ille dette kan gå i en brannsituasjon der alle skal rømme via hovedkorridor, trapperom osv. Dette passer også med det anonyme innlegget over, da en leilighet er ment for et lite antall personer. (Jeg har ikke googlet hva som er kilden til det innlegget.) Selve ytterdøra på huset skal slå ut. Anonymkode: c02c4...f46 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #5 Skrevet 12. februar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke googlet hva som er kilden til det innlegget.) Tek17 kapittel 11. Anonymkode: ec2fe...2a7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #6 Skrevet 12. februar 2020 OK. Har bare fått en del bemerkninger fra folk på besøk om at døren burde slått utover. Bygget er etter Tek 10. Anonymkode: d8595...f09
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #7 Skrevet 12. februar 2020 For brann er tek10 og tek17 omtrent lik. Dersom leiligheten er tek10, er det nok krav til snusirkel for rullestol som slår ut (dersom det er heis i bygget.) Denne skal være utenfor dørens slagretning. For å lage minst mulig gang/entré, slår dør utover. I TEK17 har de lempet på dette kravet. Det er ikke noen betraktninger i TEK rundt fare for sammenstøt med dør som åpnes i en rømmingssituasjon. I såfall hadde dette vært et større problem på skoler og andre steder, der det er krav om dører som slår ut i korridorene fra klasserom (flere enn 10 personer). Anonymkode: ec2fe...2a7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #8 Skrevet 12. februar 2020 Las feil over. Anonymkode: ec2fe...2a7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #9 Skrevet 12. februar 2020 I borettslaget vårt slår noen innover og noen utover. Ideelt sett burde alle gå utover ja, fordi du skal dytte opp rømingsvei, ikke stoppe for å dra. Men om det er fare for at dører kræsjer i hveradnre, eller at en utovergående dør utgjør fare med tanke på trapper, så er det mer fornuftig at de går innover. Om både jeg og naboen vegg i vegg hadde hatt utgående ytterdør, så hadde man ofte kunne fått situasjoner som "unnskyld meg, hadde du orka lukke igjen døren din litt, sånn at jeg kan komme meg ut av leiligheten min?" worst case: en av oss hadde kastet opp døren for å rømme, og ikke lukket den igjen, og dermed blokkert så den andre ikke kunne åpne sin dør. Så hos oss er det gjort en helhetlig vurdering, der en del dører går innover sånn at alle faktisk skal kunne ha dører på vidt gap uten å blokkere andre. Anonymkode: 45821...24c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå