Gå til innhold

16-timers faste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

dere som faster 16 timer per døgn, når spiser dere siste måltid for dagen og når spiser dere første? Drikker dere noe i de 16 timene (utenom vann)?

Jeg tenkte å begynne med dette nå, da jeg merker at jeg ikke er særlig fan av frokost lenger. Tenkte å spise siste måltid for kvelden kl. 20.00, og deretter ikke spise før kl. 12.00 (lunsj på jobben). 
 

men jeg drikker ikke kaffe, men er avhengig av energidrikk (sukkerfri) 11 kcal per boks 😛 står opp kl 05.00 pga en ettåring. Så må ha koffein og liker ikke kaffe. 

Anonymkode: 4d643...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siste måltid er ca 18. Første måltid ca 11. Drikker bare vann, men drikker aldri noe annet uansett.
En gang i blant kan jeg drikke litt sukkerfri brus eller ta en kopp te dersom jeg fryser, men det blir ikke hver uke. 

Nå skal det sies at jeg ikke ser på det jeg gjør som fasting. Jeg spiser når jeg er sulten og jeg blir sulten ved disse intervallene. Hvis jeg føler meg sulten og det er lenge til lunsj, så spiser jeg. Tar meg også noen biter banan eller lignende hvis jeg trener på morgenen. 

Anonymkode: db489...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Skal du faste kun fordi du ikke liker frokost, eller er det i kombinasjon med at du ønsker å gå ned i vekt? Det bør være sistnevnte, for vekta vil gå ned hvis du ikke bevisst kompenserer innenfor spisevinduet. 

Når spisevinduet er, kan variere, men det er kanskje greit å ta utgangspunkt i når du spiser lunsj på jobb, og si at det blir dagens første måltid. Og så varer spisevinduet 8 timer fra da. Du trenger ikke å være helt nazi på det. Om du vil ut en kveld å spise, så kan du det. Om du en dag føler for å skippe lunsjen, så gjør du det. Når det gjelder inntak av bittesmå mengder kalorier som i energidrikken din, så vil folk mene litt forskjellig. Om målet er vektreduksjon, så vil det ikke ha noe å si. Men om du skal utforske autofagi osv, så vil det muligens ha innvirkning. Personlig ville jeg ikke ha brydd meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at jeg holder på å gå ned i vekt! Har gått ned fra 84 til 65 kg. Har ca 6 kg jeg skal ned, og tenkte å prøve denne metoden for å booste fremgangen litt 😊 Takk for svar!

Anonymkode: 4d643...c5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser vanligvis bare én gang om dagen ca kl 16, men jeg jobber døgnkontinuerlig turnus, så det varierer litt etter hva slags skift jeg jobber. Drikker bare vann, til og med på nattevakter. 

Anonymkode: bf19c...ec7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mellom tolv og åtte. Innimellom blir det mellom ett og ni eller elleve og sju.

Jeg drikker kun vann, te og kaffe i fasteperioden Jeg spiser på denne måten på grunn av cellehelse og koffein hjelper visstnok autofagiprosessen, så det blir noen kopper kaffe eller te uten søtningsmiddel av noe slag hver morgen :) 

Anonymkode: 1ca32...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med fantastisk vektnedgang! 👏😀

Varierer litt, men spiser som oftest siste måltid mellom 18 og 20, og første måltid mellom 10 og 12. De dagene jeg trener på morgenen/formiddagen, så spiser jeg aldri før trening. Spiser dog kun når jeg er sulten, og fasten varierer derfor mellom 16 og 18 timer. Drikker kun vann og litt kaffe under fasten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen god idè, spis en stor fruktsmoothie til frokost istedenfor, og ta med deg en som du kan spise før lunsj for man blir fort sulten igjen. Grunnen til at folk føler seg bedre når de ikke spiser frokost er at man gjerne spiser mye fett og annet som stopper utrensning istedenfor det som renser, til frokost. Når kroppen får fri til å rense frem til lunsj så føler man seg bedre, men det er altså ikke noen ide å gå så lenge helt uten mat.

Anonymkode: 37e93...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke noen god idè, spis en stor fruktsmoothie til frokost istedenfor, og ta med deg en som du kan spise før lunsj for man blir fort sulten igjen. Grunnen til at folk føler seg bedre når de ikke spiser frokost er at man gjerne spiser mye fett og annet som stopper utrensning istedenfor det som renser, til frokost. Når kroppen får fri til å rense frem til lunsj så føler man seg bedre, men det er altså ikke noen ide å gå så lenge helt uten mat.

Anonymkode: 37e93...088

Javel, ja. Hvorfor er det ikke en god ide å gå så lenge uten mat? 
Forskning sier noe helt annet.

Anonymkode: 1ca32...37a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noen god idè, spis en stor fruktsmoothie til frokost istedenfor, og ta med deg en som du kan spise før lunsj for man blir fort sulten igjen. Grunnen til at folk føler seg bedre når de ikke spiser frokost er at man gjerne spiser mye fett og annet som stopper utrensning istedenfor det som renser, til frokost. Når kroppen får fri til å rense frem til lunsj så føler man seg bedre, men det er altså ikke noen ide å gå så lenge helt uten mat.

Anonymkode: 37e93...088

Jepp, kast bort mellom 500 og 1000 kalorier på to måltider man ikke egentlig har lyst på, og som attpåtil ikke metter noe særlig. Og alt det for å RENSE.

Så lenge man har en velfungerende kropp, så har man organer som gjør en utmerket rensejobb.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noen god idè, spis en stor fruktsmoothie til frokost istedenfor, og ta med deg en som du kan spise før lunsj for man blir fort sulten igjen. Grunnen til at folk føler seg bedre når de ikke spiser frokost er at man gjerne spiser mye fett og annet som stopper utrensning istedenfor det som renser, til frokost. Når kroppen får fri til å rense frem til lunsj så føler man seg bedre, men det er altså ikke noen ide å gå så lenge helt uten mat.

Anonymkode: 37e93...088

Men det er en god idé å spise masse sukker til frokost? Du har rett, det blir man fort sulten av igjen. Det vil sende blodsukkeret opp for så å dale igjen. Når blodsukkeret daler, så sender det sultsignaler... Lar du derimot kroppen regulere blodsukkeret frem til lunsj / middag, så vil du ha stabilt blodsukker på et godt nivå. Og vi har lever og nyrer til å rense kroppen. Men når du bombarderer den med store mengder fruktsukker vil du øke jobben for leveren, ikke senke slik at den kan rense kroppen for andre ting. Fruktsukker går rett til leveren der den blir lagret som fett til leveren har tid til å gjøre fruktose om til glukose. Så hvis du gjør dette hver dag er det god sjanse for at du får fettlever. Kjempegodt tips fra deg! 🙃

Anonymkode: bf19c...ec7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

dere som faster 16 timer per døgn, når spiser dere siste måltid for dagen og når spiser dere første? Drikker dere noe i de 16 timene (utenom vann)?

Jeg tenkte å begynne med dette nå, da jeg merker at jeg ikke er særlig fan av frokost lenger. Tenkte å spise siste måltid for kvelden kl. 20.00, og deretter ikke spise før kl. 12.00 (lunsj på jobben). 
 

men jeg drikker ikke kaffe, men er avhengig av energidrikk (sukkerfri) 11 kcal per boks 😛 står opp kl 05.00 pga en ettåring. Så må ha koffein og liker ikke kaffe. 

Anonymkode: 4d643...c5d

Bryter fasten kl 12.00 lunsj på jobben, siste måltid kl 20.00 ( rett etter trening). Drikker 8 dl vann når jeg står opp, du kan drikke vanlig sort kaffe. Ikke noe melk eller tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

dere som faster 16 timer per døgn, når spiser dere siste måltid for dagen og når spiser dere første? Drikker dere noe i de 16 timene (utenom vann)?

Jeg tenkte å begynne med dette nå, da jeg merker at jeg ikke er særlig fan av frokost lenger. Tenkte å spise siste måltid for kvelden kl. 20.00, og deretter ikke spise før kl. 12.00 (lunsj på jobben). 
 

men jeg drikker ikke kaffe, men er avhengig av energidrikk (sukkerfri) 11 kcal per boks 😛 står opp kl 05.00 pga en ettåring. Så må ha koffein og liker ikke kaffe. 

Anonymkode: 4d643...c5d

Bryter fasten kl 12.00 lunsj på jobben, siste måltid kl 20.00 ( rett etter trening). Drikker 8 dl vann når jeg står opp, du kan drikke vanlig sort kaffe. Ikke noe melk eller tilbehør. Har fri fra fastevindu på søndag, da spisser jeg hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Forumhei skrev:

Bryter fasten kl 12.00 lunsj på jobben, siste måltid kl 20.00 ( rett etter trening). Drikker 8 dl vann når jeg står opp, du kan drikke vanlig sort kaffe. Ikke noe melk eller tilbehør. Har fri fra fastevindu på søndag, da spisser jeg hele dagen.

Hvorfor kan man ikke ha melk i kaffen? 

Jeg har nettopp begynt fasting, men starter med 14-10 og ikke 16-8 (tar 16-8 etterhvert).  Kaffien må jeg ha hver eneste morgen, men jeg drikker med melk. Er det et alternativ til melk man kan ha i? 

Anonymkode: a13e4...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan man ikke ha melk i kaffen? 

Jeg har nettopp begynt fasting, men starter med 14-10 og ikke 16-8 (tar 16-8 etterhvert).  Kaffien må jeg ha hver eneste morgen, men jeg drikker med melk. Er det et alternativ til melk man kan ha i? 

Anonymkode: a13e4...89c

Hvis du faster på ordentlig, så skal du ikke innta kalorier. Det finnes ikke melk uten kalorier. Dør du av en liten skvett? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Hvis du faster på ordentlig, så skal du ikke innta kalorier. Det finnes ikke melk uten kalorier. Dør du av en liten skvett? Nei.

Men hvorfor kan man ikke ha litt melk i? Ødelegger man fasten da? 

Anonymkode: a13e4...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Forumhei
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan man ikke ha melk i kaffen? 

Jeg har nettopp begynt fasting, men starter med 14-10 og ikke 16-8 (tar 16-8 etterhvert).  Kaffien må jeg ha hver eneste morgen, men jeg drikker med melk. Er det et alternativ til melk man kan ha i? 

Anonymkode: a13e4...89c

Fordi da faster man ikke😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor kan man ikke ha litt melk i? Ødelegger man fasten da? 

Anonymkode: a13e4...89c

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Forumhei said:

Bryter fasten kl 12.00 lunsj på jobben, siste måltid kl 20.00 ( rett etter trening). Drikker 8 dl vann når jeg står opp, du kan drikke vanlig sort kaffe. Ikke noe melk eller tilbehør.

Og te :) Sikkert et bedre alternativ for TS.

Anonymkode: 1ca32...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og te :) Sikkert et bedre alternativ for TS.

Anonymkode: 1ca32...37a

Ja og te om det er uten kalorier, har drukket lite te i livet så vet ikke😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...