Gå til innhold

Flyalarmen


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det var et test på flyvarselsirene. (ikke "hør på radio" som er vanligst).

Og ferdig nå, ja - vær glad for at den funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Moonshadow

Synes det er litt ekkelt med den alarmen jeg.. I allefall nå som jeg hørte fly rett etterpå :o Får aldri med meg at det skal være tester..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt ekkelt med den alarmen jeg.. I allefall nå som jeg hørte fly rett etterpå :o  Får aldri med meg at det skal være tester..

.. nei det gjør ikke alltid jeg heller .. men starter sirenen akkurat kl. 1200 regner jeg med at det er en test.

Tviler liksom på at om noe skjer .. skjer det akkurat kl. 1200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Generalen

Er du fiende og skal angripe Norge så må jo onsdag klokka 12 være et ypperlig klokkeslett :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr de ulike signalene da? Her var det nemlig først mange litt korte signaler med pause mellom, så var det en lang pause og så et kjempelangt signal.

Tror ikke jeg hadde reagert om den hadde gått på ordentlig jeg for min del, men var ute og gikk i Markens da den gikk, og la merke til at særlig en del utlendinger stoppet opp og kikket. Kanskje noen som har opplved ekte alarm? :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurélie

Som vanlig fikk jeg lettere panikk, og trodde det var enten atombombe eller terrorangrep, siden Rumsfeld er på besøk. Jaja :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må ha gått over hele landet, da...her var det også flere typer signal - noen korte, noen lange og et veldig langt et til slutt. Hva betyr disse signalene egentlig? I disse krigstider bør man kanskje vite det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alarmen testes alltid 2. onsdag i juni. Det første signalet er flyalarm, og det andre signalet betyr at faren er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Husker da jeg gikk i barnehagen, var en som het Henning som var så redd for alarmen. Like hysterisk hver gang. Har aldri vært redd jeg da... Men var mørkredd og redd for ulver og Maria Gripe og gjenferd,så jeg tok det kanskje igjen på andre måter :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari N
Er du fiende og skal angripe Norge så må jo onsdag klokka 12 være et ypperlig klokkeslett :sjarmor:

:ler: Har jeg også alltid tenkt. Ikke det at jeg planlegger noe kupp, altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff, jeg blir like redd hver gang jeg hører den satans flyalarmen. Syns den kommer så ofte, og jeg vet jo aldri om det er test eller ikke... Blir litt sånn "ulv,ulv" for min del i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Ok, så det var flyalarm altså. Jeg tror alltid at alle ulelyder er flyalarm, men det er ikke snakk om at den testes så ofte som jeg tror at jeg hører den, så hver gang jeg tror jeg hører flyalarm, tror jeg at jeg tror feil. :ler2: Denne gangen trodde jeg det hadde noe med tunnelen de bygger borti her å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg blir like redd hver gang jeg hører den satans  flyalarmen.  Syns den kommer så ofte, og jeg vet jo aldri om det er test eller ikke... Blir litt sånn "ulv,ulv" for min del i hvert fall.

Flyalarmen testes to ganger i året. Vanligvis andre onsdag i januar, og andre onsdag i juni. Og alltid klokka 12.00. Så man kan i utgangspunktet fint vite om det er test eller ikke. Er du i tvil, så skru på radioen på en av NRK sine kanaler.

Varslig kan bli brukt i fredstid, for å varsle om gassulykker eller andre ting der det er utarbeidet planer for å bruke slik varsling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjester innom

Her beskrives signalene som brukes.

http://www.home.no/fig-follo/side2.html

Man bør ikke være så sløv at man ikke vet hva signalene betyr eller ikke klarer å skille de fra industrisignaler osv.

Legg merke til reglene for telefonbruk. Jeg vil anta at en ikke trenger å bry seg så mye om dette om alarmen går en onsdag kl 12.00.

Jeg husker selv at tyfonanlegget ble brukt i Trondheim i 1994 (tror jeg det var) da det oppstod en brann med giftige gasser i sentrum. Da avbrøt nrk sine vanlige sendinger slik de skulle gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...