Gå til innhold

Har gått ned ca 6 kg på 3 uker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt overvektig og bestemte meg for ca 3 uker siden å ta tak i spisevanene mine. Kuttet ut all sukkerbrus og goddis, ligger nå på ca 1600 kcal om dagen. 
 

tipper jeg skal ned ca 10 kg til. Men er det “ok” å gå ned ca 2 kg i uka, eller vil det gi meg problemer på lang sikt med noe ? Føler ikke at jeh sulter meg, men spiser smartere. 
 

tenkte også nå å begynne med fysisk aktivet for å ikke stangnere vektmessig. Jeg er ca 168 cm høy. 

Anonymkode: e2b33...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du bare har kuttet ut usunne ting som sukkerholdig brus og godteri, er de to kiloene en helt grei vektnedgang som følge av kostholdsendringer. Du spiser jo smartere, som du sier, du sulter deg ikke, du har bare kuttet ut verstingene.

Fortsett med dette. Ingen har noensinne dødd av å kutte ut sukkertøy og brus :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest justloseit

Med 1600 kcal i døgnet skal du klare å dekke dagsbehovet ditt for næringsstoffer, så lenge det du spiser ikke bare er loff. Vektnedgangen din har vært stor, men det skyldes nok i all hovedsak at kroppen kvitter seg med mye vann når man kutter ned på daglig inntak av karbohydrater og salt som binder vann i kroppen. Dette er helt naturlig ved starten på en livsstilsendring. Det du bør gjøre er å forberede deg på at vektnedgangen kommer til å avta og innstille deg på å bevare motivasjonen når dette inntreffer. Avhengig av vekt og aktivitetsnivå kan det godt hende du ender opp med å miste omtrent 0,5-1 kg i uka ved dette kaloriinntaket. Det kan også være greit å forberede seg på at vektnedgang vanligvis ikke foregår i en perfekt kurve. Noen ganger stopper det opp, andre ganger kommer store hopp både opp og ned i vekt. Dette er vanlig, og er ikke noe å bry seg om så lenge du vet at du ligger i kaloriunderskudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt overvektig og bestemte meg for ca 3 uker siden å ta tak i spisevanene mine. Kuttet ut all sukkerbrus og goddis, ligger nå på ca 1600 kcal om dagen. 
 

tipper jeg skal ned ca 10 kg til. Men er det “ok” å gå ned ca 2 kg i uka, eller vil det gi meg problemer på lang sikt med noe ? Føler ikke at jeh sulter meg, men spiser smartere. 
 

tenkte også nå å begynne med fysisk aktivet for å ikke stangnere vektmessig. Jeg er ca 168 cm høy. 

Anonymkode: e2b33...af8

Bra jobba! Det er ok å gå ned 2 kg i uka, så lenge du gjør det smart, som du sier.

Fysisk aktivitet kan gjøre at du også blir mer sulten, ikke vær redd for å spise litt ekstra når du trener. Tenk at treningen skal gjøre deg sterkere og strammere, ikke slankere. Er det du putter i deg som gir raskest resultater på vekta. Men trening kan gi en ekstra motivasjon til å spise sunnere, spesielt når du begynner å merke resultater. En kombo av styrketrening og kondisjon er supert! 

Det kan hende det går litt tregere med nedgang etter hvert, men det er helt normalt. Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli skuffet om det ikke fortsetter. Jeg gikk ned 2kg i uken de seks første ukene og nå har det stått bom stille i flere uker, stille eller halv kg.

Anonymkode: e91c2...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode tips, og oppmuntrende kommentarer. 
 

Jeg er psykisk forberedt på at vektnedgangen kommer til å stangnere. Det er også en av grunnene til at jeg har holdt igjen med fyskisk trening disse ukene for, slik at jeg kan oppjustere min fysiske aktivitet når det butter litt imot. 
 

Men absolutt morsomt og motiverende at det har gått så greit nå i starten 😀

Anonymkode: e2b33...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...