AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #1 Del Skrevet 11. februar 2020 Vurderer å sette inn motorvarmer samtidig som kupevarmer, men er det noe vits? Hadde bare kupevarmer på forrige bil og det fungerte supert. Er motorvarmer bra for dieselpartikkelfilteret? Eller noe annet? Hvorfor er det dumt å starte med kald motor? Anonymkode: 2fd08...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #2 Del Skrevet 11. februar 2020 Kaldstart sliter mye på motoren og spesielt dieselmotorer, hvis du ikke har motorvarmer så lønner det seg å la motoren stå på tomgang til den begynner å bli litt varm før man starter å kjøre. Vil absolutt anbefale motorvarmer for å minimere unødvendig slitasje på motoren, det er veldig mange som starter opp en kald bil og begynner å kjøre før olje og kjølvæske har oppnådd riktig temperatur og viskositet. Anonymkode: 1dfe3...179 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #3 Del Skrevet 11. februar 2020 Helt bortkastet å la bilen stå på tomgang, bedre å kjøre med en gang å oppnå varme for mindre slitasje. Pluss at partikkelfiltre har ikke godt av at bilen står å går på tomgang på kald motor. Anonymkode: ea022...c8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
poli10 Skrevet 11. februar 2020 #4 Del Skrevet 11. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kaldstart sliter mye på motoren og spesielt dieselmotorer, hvis du ikke har motorvarmer så lønner det seg å la motoren stå på tomgang til den begynner å bli litt varm før man starter å kjøre. Vil absolutt anbefale motorvarmer for å minimere unødvendig slitasje på motoren, det er veldig mange som starter opp en kald bil og begynner å kjøre før olje og kjølvæske har oppnådd riktig temperatur og viskositet. Anonymkode: 1dfe3...179 Tomgang hjelper ingenting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #5 Del Skrevet 11. februar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt bortkastet å la bilen stå på tomgang, bedre å kjøre med en gang å oppnå varme for mindre slitasje. Pluss at partikkelfiltre har ikke godt av at bilen står å går på tomgang på kald motor. Anonymkode: ea022...c8e 3 minutter siden, poli10 skrev: Tomgang hjelper ingenting. Hvorfor tror dere at de fleste biler har en termostat som åpner etter at motoren har oppnådd riktig drifttemperatur og hvorfor det er viktig med riktig temperatur?. Kald olje har ikke riktig viskositet, oljetrykk og smører ikke optimalt rett etter oppstart når det er kaldt. Derfor er det viktig at motoren blir litt varm før man belaster den for å unngå unødvendig slitasje, motorvarmer er ikke bare for å få varme i kupeen men også for å spare motoren. Anonymkode: 1dfe3...179 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skiftenøkkel Skrevet 11. februar 2020 #6 Del Skrevet 11. februar 2020 regner med alle som lar bilen stå på tomgang før man kjører, også lar den stå å gå på tomgang etter man har parkert før man stanser den. det skal også være bra for bilen. men ja monter motorvarmer ingenting å vente med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #7 Del Skrevet 11. februar 2020 12 minutter siden, Skiftenøkkel skrev: regner med alle som lar bilen stå på tomgang før man kjører, også lar den stå å gå på tomgang etter man har parkert før man stanser den. det skal også være bra for bilen. men ja monter motorvarmer ingenting å vente med. Det var viktig på eldre biler med turbo etter at de hadde blitt kjørt hardt, oljen i turboen fordamper og fører til lagerhavari hvis motoren stoppes når turboen er glodvarm. Anonymkode: 1dfe3...179 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #8 Del Skrevet 11. februar 2020 Da vi kjøpte ny bil bestilte vi med motorvarmer, og jeg har aldri angret! Det er fantastisk å ha varm bil om morgenen eller etter jobb, og å slippe å skrape vinduer når det er kaldt. Vi har også diesel. Anonymkode: d9631...a30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
poli10 Skrevet 12. februar 2020 #9 Del Skrevet 12. februar 2020 På 11.2.2020 den 14.02, AnonymBruker skrev: Hvorfor tror dere at de fleste biler har en termostat som åpner etter at motoren har oppnådd riktig drifttemperatur og hvorfor det er viktig med riktig temperatur?. Kald olje har ikke riktig viskositet, oljetrykk og smører ikke optimalt rett etter oppstart når det er kaldt. Derfor er det viktig at motoren blir litt varm før man belaster den for å unngå unødvendig slitasje, motorvarmer er ikke bare for å få varme i kupeen men også for å spare motoren. Anonymkode: 1dfe3...179 Men å kjøre på tomgang hjelper ikke på dette pga EGR og DPF. Man må kjøre lett til å begynne med, og lenge nok til av motoren blir skikkelig varm. Latterlig å kjøpe dieselbil uten motor-/parkeringsvarsler i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #10 Del Skrevet 12. februar 2020 11 minutter siden, poli10 skrev: Men å kjøre på tomgang hjelper ikke på dette pga EGR og DPF. Man må kjøre lett til å begynne med, og lenge nok til av motoren blir skikkelig varm. Latterlig å kjøpe dieselbil uten motor-/parkeringsvarsler i Norge. Selvfølgelig hjelper det på å minimere mekanisk slitasje. Feil på DPF oppstår ofte når bilen er mye brukt til småkjøring og ikke blitt kjørt på en sånn måte at sot ikke brennes bort. EGR kan bli et problem nettopp på grunn av unødvendig slitasje, høyere oljeforbruk kan føre til at EGR-ventilen tettes av oljerester. Jeg har kjørt og skrudd bil i 25 år og sett flere eksempler på hva som skjer med motorer som ikke får opp temperaturen og oljetrykket før de blir belastet. Anonymkode: 1dfe3...179 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #11 Del Skrevet 13. februar 2020 Det ble både kupe og motorvarmer så tror bilen er fornøyd nå Anonymkode: 2fd08...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
poli10 Skrevet 14. februar 2020 #12 Del Skrevet 14. februar 2020 På 12.2.2020 den 15.30, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig hjelper det på å minimere mekanisk slitasje. Feil på DPF oppstår ofte når bilen er mye brukt til småkjøring og ikke blitt kjørt på en sånn måte at sot ikke brennes bort. EGR kan bli et problem nettopp på grunn av unødvendig slitasje, høyere oljeforbruk kan føre til at EGR-ventilen tettes av oljerester. Jeg har kjørt og skrudd bil i 25 år og sett flere eksempler på hva som skjer med motorer som ikke får opp temperaturen og oljetrykket før de blir belastet. Anonymkode: 1dfe3...179 Tomgang gjør ikke nye dieselbiler varme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå