Gå til innhold

Teit spm ang hjelmer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man bruke motorsykkelhjelm til vanlig sykkelhjelm? Altså, er det noen regler om at man må bruke bare sykkelhjelm til sykling? Vil tro at en motorsykkelhjelm (eller hvilken som helst hjelm ment for mer fart enn sykling) skulle kunne brukes til vanlig sykling? 

Anonymkode: 5bd7b...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I norge er det ingen krav til hjelm når du sykler, du kan sågar ha hva du måtte ønske på hodet (så lenge det ikke hindrer sikten din, det vil stride med vtrl 3). 

Jeg bruker noen ganger en crossykkelhjelm for å sykle, det største problemet er at det blir jævlig varmt og klamt (heldigvis er det jævlig kaldt her). 

Det finnes sykkelhjelmer med hakebeskyttelse, hvis det er det du er ute etter. Husk at motorsykkelhjelmer er designet med tanke på uhell i 80-90km/t, de veier derfor mer og kan være noe upraktisk. Det er heller ikke gitt at de er sikrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

I norge er det ingen krav til hjelm når du sykler, du kan sågar ha hva du måtte ønske på hodet (så lenge det ikke hindrer sikten din, det vil stride med vtrl 3). 

Jeg bruker noen ganger en crossykkelhjelm for å sykle, det største problemet er at det blir jævlig varmt og klamt (heldigvis er det jævlig kaldt her). 

Det finnes sykkelhjelmer med hakebeskyttelse, hvis det er det du er ute etter. Husk at motorsykkelhjelmer er designet med tanke på uhell i 80-90km/t, de veier derfor mer og kan være noe upraktisk. Det er heller ikke gitt at de er sikrere.

Takk! Hadde ikke noe spesifikt i tankene, jeg har en sykkelhjelm jeg er ganske fornøyd med - men hadde lyst på hjelm med mulighet for visir og slikt, og fant noen rimelige MC hjelmer med dette.

Anonymkode: 5bd7b...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk! Hadde ikke noe spesifikt i tankene, jeg har en sykkelhjelm jeg er ganske fornøyd med - men hadde lyst på hjelm med mulighet for visir og slikt, og fant noen rimelige MC hjelmer med dette.

Anonymkode: 5bd7b...399

Håper du sykler fort da, for det vil dugge. Men du kan få hjelmer som hjelper litt, men det blir fort mye dugg. Type crosshjelm der du bruker sånn snowboardlignende briller (du kan bytte linse på dem). 

Pinlock-fester gir deg sånt dobbelt visir slik at det dugger mindre (funker veldig bra når du slapper av på motorsykkel i 50km/t, vil anta at i 20km/t mens du har 160 i puls at de ikke gjør det).

Men det er jo bare å prøve deg fram. Biltema har billig crosshjelm (sånn 800?) til motorsykkel. 

Du kan forsåvidt bare ta brillene og vanlig sykkelhjelm. Men det kommer helt an på hva du prøver å oppnå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde en ganske snasen MC hjelm på XLMoto til 499,-, som tilogmed er billigere enn hva jeg betalte for sykkelhjelmen min for mange år siden. Men det blir kanskje, som du sier, for mye dugg i en lukket hjelm med masse pesing. Hadde vært deilig å ikke få regnvann piskende i trynet og og øya/brilleglass osv da.

Anonymkode: 5bd7b...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke dugg inne i bilen når jeg bruker barberskum på rutene, kanskje det går for visir og?

Anonymkode: 1cdd4...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De hadde en ganske snasen MC hjelm på XLMoto til 499,-, som tilogmed er billigere enn hva jeg betalte for sykkelhjelmen min for mange år siden. Men det blir kanskje, som du sier, for mye dugg i en lukket hjelm med masse pesing. Hadde vært deilig å ikke få regnvann piskende i trynet og og øya/brilleglass osv da.

Anonymkode: 5bd7b...399

https://www.xlmoto.no/mc-briller-booster-mark-4-retro#?p

Kjøp noe sånt (den var billigst, finn noe med plass til briller) og en crosshjelm uten visir. Da holder du deg tør.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke dugg inne i bilen når jeg bruker barberskum på rutene, kanskje det går for visir og?

Anonymkode: 1cdd4...ce5

Funker nok til en viss grad, men tviler på at det løser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvhjelm med visir kan gå om du ikke lukker visiret helt igjen. 

Anonymkode: ca812...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...