Gå til innhold

Ha med valp på universitet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe valp, og egentlig så passer det perfekt nå. «Problemet», som også er fordelen  min, er at jeg er student. Det er en fordel fordi jeg har mye fri og god tid til valpen. Problemet oppstår når forelesningene er obligatoriske, og jeg er på skolen fra 08-15. Det er altfor lenge å dra fra en valp, synes jeg, selv om vi har få slike forelesninger. 

Rasen jeg vurderer er Malteser. Altså en liten, røytefri og allergivennlig hund. Skjønner jeg må snakke med skolen, men er det helt urealistisk å tenke at den kunne fått lov å sitte i et lite reisebur ved føttene mine? Og blitt luftet i pausene?

Anonymkode: b202f...b4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er urealistisk. As llergivenmlig betyr ikke at alle tåler den. Jeg reagerer på allergivennlige hunder også. 

Anonymkode: 24a9a...e5a

• Liker 5
Skrevet

Tviler sterkt på at seriøse universiteter vil tillate hunder i forelesning. 

Anonymkode: 35d90...17e

• Liker 7
Skrevet

Du bør ikke få deg hund i studietiden, vent til du vet hva du vil i livet. Trust me.

Anonymkode: c8bd4...77f

• Liker 8
Skrevet

På "mitt" universitetet er ikke hunder tillatt. 

Skrevet

Fullstendig urealistisk. Jeg har et familiemedlem med sterk allergiutløst astma som ville vært i livsfare av å være i samme rom som en såkalt allergivennlig hund i så lang tid. 
Og sånn rent bortsett fra allergiaspektet kan du ikke vite mye om hunder dersom du ikke forstår hvor forstyrrende en valp vil være for medstudentene dine. Det er ikke et lydløst og ubevegelig kosedyr du skal skaffe deg.

Anonymkode: c1479...9a9

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk lov i 2014, men da var det snakk om 3 timer på et grupperom, én gang.

Husk at en valp tar veldig mye av oppmerksomheten, noe foreleserne ikke vil sette pris på. Den kan også bråke, kanskje du må ta den med ut hvert kvarter.

8-15 på en plass med så mye som skjer, og ofte med mye lyder, tror jeg heller ikke er bra for en valp. Den kan bli overaktivisert.

Så hvis du skal skaffe deg valp, gjør det i ferien, og pass på å ha noen som kan være med den på dagtid når du har obl.

Anonymkode: f7d24...fbb

• Liker 3
Skrevet

Takker for svar. Da går ikke det. Hva tenker dere om å ha valpen i bilen, og lufte den i hver pause? Bilen vil stå i et parkeringshus. Er det mer realistisk, eller vil det også bli vanskelig? 

Jeg er oppvokst med hund, men har ingen erfaring med valper. Er så redd for å gjøre den utrygg, slik at det vil prege den fremover. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk valp for noen måneder siden og har hatt den med på uni de dagene jeg er der. Den sitter i stort bur i bilen og blir luftet hver 2-3 time, men jeg har sjeldent dager over 3 timer de dagene jeg er der. Ellers skriver jeg bacheloren nå, så det er derfor jeg fikk valpen akkurat nå, ellers hadde det aldri gått med praksis :P Valpen har ingen problemer med å sitte i bur i bilen, men takler fryktelig dårlig å være hjemme alene, og å være hjemme alene i bur, så det har vært eneste alternativet mitt til nå :)

Anonymkode: 22cf6...13b

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takker for svar. Da går ikke det. Hva tenker dere om å ha valpen i bilen, og lufte den i hver pause? Bilen vil stå i et parkeringshus. Er det mer realistisk, eller vil det også bli vanskelig? 

Jeg er oppvokst med hund, men har ingen erfaring med valper. Er så redd for å gjøre den utrygg, slik at det vil prege den fremover. 

Nei, det går heller ikke å ha den i bilen. For det første er det for lang tid vekk fra en liten valp, for det andre har du null kontroll på temperaturen i bilen, selv i parkeringshus. Jeg forstår at du har lyst på hund, men vent til du er ferdig med studietiden. Kanskje du heller kan passe hund en gang i blant? Da kan du også kanskje tjene noen ekstra kroner i studietiden :)

• Liker 2
Skrevet

I en bil har du ingen kontroll over hvem som kan plage den fra utsiden. Folk og ungdommer spesielt kan finne på tankeløse ting som stresser en liten hund. Da er det bedre å ha den hjemme, som jo ikke egentlig er et godt alternativ, for en valp skal ikke være så lenge alene. Kan du ikke bare vente noen år da? Et dyrs ve og vel skal alltid komme først. Det passer ikke å ha valp i denne fasen av livet. 

Anonymkode: 5b703...72f

• Liker 4
Skrevet

Det var ei som plutselig begynte å ta med en hund på forelesningene da jeg studerte. Da gikk det bare en dag eller to før universitetet/studieadministrasjonen la ut beskjed på Fronter (/Itslearning/Canvas) om at det var forbudt å ta med hunder og andre dyr inn på universitetet.

Anonymkode: 350bf...ec5

Skrevet
På 11.2.2020 den 0.27, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å kjøpe valp, og egentlig så passer det perfekt nå. «Problemet», som også er fordelen  min, er at jeg er student. Det er en fordel fordi jeg har mye fri og god tid til valpen. Problemet oppstår når forelesningene er obligatoriske, og jeg er på skolen fra 08-15. Det er altfor lenge å dra fra en valp, synes jeg, selv om vi har få slike forelesninger. 

Rasen jeg vurderer er Malteser. Altså en liten, røytefri og allergivennlig hund. Skjønner jeg må snakke med skolen, men er det helt urealistisk å tenke at den kunne fått lov å sitte i et lite reisebur ved føttene mine? Og blitt luftet i pausene?

Beklager men såkalte allergivennlige hunder er ikke allergivennlige for alle som har allergi mot hund. 

Har selv allergi men må prøve ut hver gang vi skal ha ny hund siden jeg må være sikker på at jeg tåler den.

Skrevet
På 11.2.2020 den 0.54, AnonymBruker skrev:

Hva med en voksen omplasserings hund? Kanskje det er bedre for deg i den livssituasjonen du er i nå, er jo et pluss at du kan hjelpe en hund fremfor å betale dyrt til en oppdretter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...