Gå til innhold

Antisamitisme i dagens samfunn


Hentacruel

Anbefalte innlegg

Antisamitisme eller hat mot samer er noe som har vært godt rot festet her i det norske land og Norge som nasjon har en stygg historie med undertrykking av samer. Kautokeino opprøret understreker dette veldig godt hvordan Norge drev med aggressiv assimilering av samer på den tiden.

Men har Norge lagt antisamitismen bak seg eller er det fortsatt et problem i dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

Jeg tror det er motsatt. Nå er samene det ordentlige og urnorske vi vil prøve å identifisere oss med.
Når alt annet i stor grad blir vannet ut. 

Jeg tenker nordlys, ordentlige arbeidsfolk, beinharde mennesker, folk som er rett frem og tør å si meningen sin, en sabla bra humor. Hvis Norge skulle hatt OL igjen. Er det nok dette vi ville vise frem. Ikke rosabloggere, nett-troll, gamere, gla-homser og annet jåleri som ikke er videre spesielt for Norge. 

Skulle ønske at en som var i mot samer for 150år siden, hadde tatt en tidsmaskin å sett hvordan ting er i dag. 
Nå tror jeg de som har noe negativt å si om samer. Er folk som er misunnelig og ikke vil føle gleden og stoltheten på deres vegne.
Samene lo sist tenker jeg ;) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2020 den 19.02, Hentacruel skrev:

Antisamitisme eller hat mot samer er noe som har vært godt rot festet her i det norske land og Norge som nasjon har en stygg historie med undertrykking av samer. Kautokeino opprøret understreker dette veldig godt hvordan Norge drev med aggressiv assimilering av samer på den tiden.

Men har Norge lagt antisamitismen bak seg eller er det fortsatt et problem i dag? 

Slik jeg forstår Kautokeino-opprøret var ikke det et eksempel på aggressiv assimilering av samer. Situasjonen var kompleks. I den grad opprøret hadde elementer av aggressiv assimilering av samer kan man hevde de sterkeste forsøkene på tvangsassimilering ble utført av kristenfundamentalistiske samer, dvs læstadianerne overfor andre samer. De gjorde opprør mot en handelsmann som bedrev en brennevinshandel blant samene i Kautokeino som fikk destruktive følger for samfunnet. Denne handelsmannen ble igjen beskyttet av lensmannen. En prest som hadde blitt sendt til Kautokeino for å roe gemyttene ble i stedet forferdet over læstadianernes kristenlære og endte opp med å fokusere på det han mente var religiøs vranglære heller enn urolighetene i bygda. Opprøret førte til at brennevinshandleren og lensmannen ble drept. De som ble utpekt som skyldige for drapene ble henrettet.

Heller enn at Kautokeino-opprøret i seg selv var bevis på Norges aggressive assimilering av samer, ble hendelsen brukt som eksempel på at tvangsassimilering var nødvendig. Norges tvangsassimilering av samer skjøt fart som følge av Kautokeino-opprøret, men var ikke i seg selv et eksempel på tvangsassimilering.

Endret av Klossmajor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2020 den 22.56, Morpheus skrev:

Jeg tror det er motsatt. Nå er samene det ordentlige og urnorske vi vil prøve å identifisere oss med.
Når alt annet i stor grad blir vannet ut. 

Jeg tenker nordlys, ordentlige arbeidsfolk, beinharde mennesker, folk som er rett frem og tør å si meningen sin, en sabla bra humor. Hvis Norge skulle hatt OL igjen. Er det nok dette vi ville vise frem. Ikke rosabloggere, nett-troll, gamere, gla-homser og annet jåleri som ikke er videre spesielt for Norge. 

Skulle ønske at en som var i mot samer for 150år siden, hadde tatt en tidsmaskin å sett hvordan ting er i dag. 
Nå tror jeg de som har noe negativt å si om samer. Er folk som er misunnelig og ikke vil føle gleden og stoltheten på deres vegne.
Samene lo sist tenker jeg ;) 

 

Det har jo blitt slik fordi samene fremdeles har lov til å være samer og stolte av seg selv. Slik er det ikke med nordmenn fordi vi er "hvite" og en majoritet. Men så er vi jo ikke en majoritet likevel i en globalisert verden. 

Endret av EnKoppTe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er antisamitisme?

Er det et ord du fant på selv, eller er det noe jeg har gått glipp av? Jeg vet hva antisemittisme er..

Jeg skal være helt enig i at Norge har mange svin på skogen i forhold til minoriteter. Alt har selvsagt blitt gjort "i beste mening", noe som egentlig belyser hvor farlig det er med statlig inngripen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...